radikala djurrätsorganisationers inställning till och argument mot akvariefiskhållnin

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bena
    • April 2006
    • 1245

    #46
    Ursprungligen postat av Kensa
    är ju helt förkastligt att släppa ut minkar i naturen.

    det är ytterst få av dom minkarna som vet hur man överlever.

    dom kommer att svälta ihjäl......djurplågeri !!!!

    Det som oftast kritiseras är att man tror att minkarna inte klarar sig i det fria, utan att de dör, antingen genom svält eller p.g.a. att de blir överkörda. Ibland får man höra uttalanden som att "minkarna är domesticerade [förtamade]", eller att de skulle ha blivit av med deras förmåga att jaga efter att ha suttit större delen av sina liv i bur. Detta är också ett av farmarens främsta argument för farmning, d.v.s. att minkarna skulle trivas i sitt "hem" på farmen, men det stämmer naturligtvis inte. På den korta tid som minkar fötts upp på farmer, nämligen 70 år, har de inte hunnit bli domesticerade. Minken har kvar alla sina naturliga instinkter som att t.ex. jaga, simma, finna skydd och att bygga näste. Alla de sjukdomar och beteenderubbningar som förekommer bland inspärrade minkar tyder på att en mink inte hör hemma i buren, utan i frihet. Minkar födda i frihet är genetiskt sett 95 % samma djur som de på farmerna. Det som skiljer de åt är främst pälsen, och detta är helt beroende av den föda minkarna fått på farmen.
    Ett konkret bevis på att minkarna klarar sig, och som även tar kål på myten om att minkarna "avvänts" sina instinkter efter födseln, är att de minkar som släpptes fria vid en aktion i Svenljunga den 12 oktober 1997 setts - efter vintern - både i Halland och i Småland. Att det var just de minkarna syntes på pälsen.
    Visst är jag medveten om att några av de tusentals minkar som släppts ut kommer att dö, men man får ju inte glömma vad alternativet hade varit - nämligen att varenda mink hade gått en säker död till mötes. Nu får de åtminstone chans att kunna leva ett lyckligt liv i frihet, att kunna simma i sjöarna för att dyka upp ur vattnet och för första gången känna gräs och mossa under tassarna. Dessutom måste tilläggas att det alltid dör djur som lever i frihet. En finsk forskare har konstaterat att en stor del av alla minkar som är födda i frihet dör även de, när vintern knackar på dörren.

    Kommentar

    • Akvaristen
      • January 2004
      • 225

      #47
      "Minkar födda i frihet är genetiskt sett 95 % samma djur som de på farmerna. Det som skiljer de åt är främst pälsen, och detta är helt beroende av den föda minkarna fått på farmen." <--- från dbfs hemsida...

      Bara detta argument får trovärdigheten på dessa argument för minkfrisläppnigar att rasa i botten (anser jag notera det!). Som biologistudent med kurs i genetik och genteknik bakom mig så kan jag ej minnas att kosten skulle påverka genomet hos en viss djurart. Pälsens genotyp (koden i genomet för en viss egenskap) beror helt på urvalsodling. däremot så kan fenotypen (den färg/struktur som genotypen och miljön leder till) skilja mellan de vilda och de i fångenskap beroende på kost. (sen att skillnaden mellan de vildas och de i fångenskaps genom skulle vara på hela 95% är också konstigt tycker jag då det är ungefär denna skillnad mellan oss och schimpanser, de vilda i sverige har ju samma ursprung som de i fångenskap då de vildas förfäder var i fångenskap. skillnaden borde vara mindre)

      Sedan kan man tillägga att minken ej är en inhemsk art i sverige från början, den kom på 20 talet när man började med minkfarmar. Detta är ett av mina argument till att man absolut ej ska släppa ut minkar. Sedan vill jag minnas att jag läst/hört nånstans att minken är ett hot mot våran redan så decimerade flodkräftstam. Har sett några gånger minkar med kräftor i munnen. Minken plockar flodkräftorna när de är inne på grunt vatten eller på land och letar mat. (flodkräftan går till skillnad från den amerikanska signalkräftan upp på land på nätterna för att leta mat eller nya vattendrag, vilket gör dem till lättare byten).

      I disskusionen om köttätande eller ej så kan man väl tillägga att människan är en omnivor (allätare) med en mage ämnad för kött och ett långt tarmsystem ämnat för växtkost, vi har inte samma typ av mage som typiska växtätare och det som behövs för att kunna ta nytta av vegetabilisk kost fullt ut. detta kan man även se om man kollar på tänderna typiska omnivirtänder. inte renodlade växtätar tänder men heller ej helt renodlade köttätartänder.

      Så människan är en allätare och det betyder då att en balanserad kost bestående av växt och animaliska komponenter i kosten är det vi är gjorda för. Visst en kost bestående av enbart kött är inte bra och kan leda till problem. men hur många lever enbart på kött? inte jag i alla fall. Jag försöker äta en blandad kost med både kött och växter och jag lever och mår bra än

      Jag har kanske gjort någon irriterad nu men jag ville bara reda ut lite saker.

      David - Biologistudent, Allätare, hundägare, hönsägare och akvarist osv...

      Kommentar

      • Nils Holmström
        • November 2004
        • 2195

        #48
        Ursprungligen postat av Akvaristen
        I disskusionen om köttätande eller ej så kan man väl tillägga att människan är en omnivor (allätare) med en mage ämnad för kött och ett långt tarmsystem ämnat för växtkost, vi har inte samma typ av mage som typiska växtätare och det som behövs för att kunna ta nytta av vegetabilisk kost fullt ut. detta kan man även se om man kollar på tänderna typiska omnivirtänder. inte renodlade växtätar tänder men heller ej helt renodlade köttätartänder.

        Så människan är en allätare och det betyder då att en balanserad kost bestående av växt och animaliska komponenter i kosten är det vi är gjorda för. Visst en kost bestående av enbart kött är inte bra och kan leda till problem. men hur många lever enbart på kött? inte jag i alla fall. Jag försöker äta en blandad kost med både kött och växter och jag lever och mår bra än
        Vad vi "är gjorda" för att äta är ju fullständigt irrelevant. Vi är inte "gjorda" för att sitta framför datorer eller åka bil heller, men det gör vi likt förbannat. Om människan bara gjorde det den "var gjord för" skulle det inte vara så jäkla kul att vara människa, men de som vill springa runt nakna på savannen och och äta små djur och frukt, får gärna göra det.
        222 liter Malawi

        Kommentar

        Arbetssätt...