sprickor på fingrarna

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tenkare
    • May 2005
    • 2519

    sprickor på fingrarna

    Är det fler än jag som lider av torrsprickor nu när det börjar bli kallt?
    Just nu så kan jag inte skriva på tangentbordet med varken tummarna eller pekfingrarna för det gör vansinnigt ont.
    Någon som har några tips på salvor/krämer man kan använda?
    Själv använder jag någon kräm med rosvatten i, för lat för att gå och kolla namnet på den.
    Tips tages väldigt tacksamt emot.
    Neca eos omnes, deus suos agnoscet


    Min zon Min Tenkare
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Ja inte lär torrsprickorna bli bättre av akvaristiken precis - enligt egna erfarenheter.
    Kolla vad apoteket rekommenderar för salva.
    Dom brukar hitta rätt.
    Mäkta imponerad av salvan dom rekommenderade mot mina fotsprickor i somras.
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • Tenkare
      • May 2005
      • 2519

      #3
      Har även provat fotsalva mot mina fingrar.
      Har provat snart allt på apoteket inget hjälper.
      Neca eos omnes, deus suos agnoscet


      Min zon Min Tenkare

      Kommentar

      • PetitJolie
        • September 2006
        • 362

        #4
        Det bästa som finns är Helosan. Den är otroligt fet. Funkar alltid :P
        /Hann inte med akvarierna, så nu lever jag på andras drömbyggen!

        Kommentar

        • desiredillusion
          • February 2006
          • 512

          #5
          Dette kan jeg en del om...

          De to beste alternativene vil nok enten være aloe vera salve, eller noen steroider. Sterke steroider (gruppe 2 og 3) må du nok til legen for å få (må du her i Norge iallefall). Disse kan du ikke bruke for lenge om gangen, men de kan hjelpe i korte perioder av gangen. Når det begynner å bli bedre, følger du opp med for eksempel ekstra fete kremer, og du kan om mulig trappe ennå mer ned, til middels fete til lette kremer. Salver er mest for å behandle problemet mens det står på som verst. Om huden er for tørr, vil nok hverken kremer eller salver trekke inn, men du vil i det minste få en beskyttende hinne utenpå huden, som vil beskytte mot infeksjoner, etc.

          Håper dette hjelper deg litt på vei
          I want chicken, I want liver, Mjaumix, Mjaumix, please deliver !

          Kommentar

          • trixan
            • May 2006
            • 169

            #6
            100% rent aloveragel från växten, hjälper mot allt från torrsprickor till små brännskador,röda rumpor på små barn, munsår, solsveda. Växten finns i välsorterade blomsteraffärer, men se upp så att dom inte luras det finns en "falsk" alovera och den hjälper inte ett något, Räkna med att aloveraväxten är dyr ca 100 :- för en liten växt.

            MVH Trixan

            Kommentar

            • amazonfarmen
              • June 2006
              • 508

              #7
              Personligen så skulle vi aldrig våga ha någon handkräm på händerna och inom många timmar stoppa dem i akvariet.
              De flesta hudvårdsprodukter innehåller petroliumprodukter = mindre bra.

              Så Olivolja, eller någon annan ren naturlig produkt skulle vi använda.

              Annars så är handskar modell längre bra att ha på händerna när man är osäker på vad man kan ha för skit på dem

              //Calle
              www.goc.se

              Kommentar

              • gladys
                • March 2005
                • 1962

                #8
                Barnolja brukar funka till det mesta.
                Quidquid latine dictum sit, altum viditur

                Kommentar

                • Tenkare
                  • May 2005
                  • 2519

                  #9
                  Ursprungligen postat av amazonfarmen
                  Personligen så skulle vi aldrig våga ha någon handkräm på händerna och inom många timmar stoppa dem i akvariet.
                  De flesta hudvårdsprodukter innehåller petroliumprodukter = mindre bra.

                  Så Olivolja, eller någon annan ren naturlig produkt skulle vi använda.

                  Annars så är handskar modell längre bra att ha på händerna när man är osäker på vad man kan ha för skit på dem

                  //Calle
                  Tvättar alltid händerna noga inan jag stoppar ner dom i akvariet.

                  Det bästa som finns är Helosan. Den är otroligt fet. Funkar alltid :P
                  Har provat helosan och bommullshandskar över natten, hjälpte lite men inte tillräckligt.

                  100% rent aloveragel från växten, hjälper mot allt från torrsprickor till små brännskador,röda rumpor på små barn, munsår, solsveda. Växten finns i välsorterade blomsteraffärer, men se upp så att dom inte luras det finns en "falsk" alovera och den hjälper inte ett något, Räkna med att aloveraväxten är dyr ca 100 :- för en liten växt.

                  MVH Trixan
                  Tar man saven från växten då eller?


                  De to beste alternativene vil nok enten være aloe vera salve, eller noen steroider. Sterke steroider (gruppe 2 og 3) må du nok til legen for å få (må du her i Norge iallefall). Disse kan du ikke bruke for lenge om gangen, men de kan hjelpe i korte perioder av gangen. Når det begynner å bli bedre, følger du opp med for eksempel ekstra fete kremer, og du kan om mulig trappe ennå mer ned, til middels fete til lette kremer. Salver er mest for å behandle problemet mens det står på som verst. Om huden er for tørr, vil nok hverken kremer eller salver trekke inn, men du vil i det minste få en beskyttende hinne utenpå huden, som vil beskytte mot infeksjoner, etc.

                  Håper dette hjelper deg litt på vei
                  Steorider som i tillväxthormon?
                  Neca eos omnes, deus suos agnoscet


                  Min zon Min Tenkare

                  Kommentar

                  • *Ulrica*
                    • June 2006
                    • 682

                    #10
                    [quote=Tenkare;886132]
                    Tar man saven från växten då eller?[quote]

                    Japp, du bryter av ett "blad" och pressar på det lite lätt så rinner det ut en geléaktig klar vätska. Ska man ha mycket kan man snitta längs med bladet.

                    Synd du inte bor närmare, jag har MASSOR av aloe och den förökar sej sjukt mycket. Kan man skicka växter med posten?

                    Kommentar

                    • solbacka
                      • January 2004
                      • 3952

                      #11
                      Till min sons hemska fotsprickor fick han salisylsalva (stark) och duodermplattor på natten. På dagen locobase salva den också starkare än den normala. Detta hjälpte. Han börjar nu få torr hud igen och jag har sagt att han ska smörja morg och kväll, hoppas att han gör detta.
                      Mitt tips är att förebygga! Varma torra händer! Eftersom det redan är för sent rekomenderar jag ovan med du måste få det utskrivit duodermplattorna av en sköterska, de är svindyra.
                      350l Diskus 275l SA växt
                      100l tanganynika
                      Min dagbok Mina bilder
                      Min alldeles egna zoon

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        #12
                        Eftersom jag har psoriasis på händerna så spricker mina händer alltid upp när det blir kallt ut - det blir inte heller direkt bättre av att man doppar händerna i vatten.

                        Det viktiga är att man smörjer in händerna med en fet salva många gånger varje dag och absolut alltid efter att man haft händerna i vatten (i ett akvarium, tvättat sig på toan etc.) och att man har handskar på sig när det är kallt ute.
                        Tyvärr är man glömsk och slarvar med detta och då får man tyvärr betala för det också
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • acinna
                          • October 2006
                          • 266

                          #13
                          Ursprungligen postat av Tenkare
                          Är det fler än jag som lider av torrsprickor nu när det börjar bli kallt?
                          Just nu så kan jag inte skriva på tangentbordet med varken tummarna eller pekfingrarna för det gör vansinnigt ont.
                          Någon som har några tips på salvor/krämer man kan använda?
                          Själv använder jag någon kräm med rosvatten i, för lat för att gå och kolla namnet på den.
                          Tips tages väldigt tacksamt emot.

                          Idominsalva eller Inotyol, den sista är så fet så man orkar knappt trycka ur tuben...de är mot självsprickor.
                          Vänliga hälsningar acinna
                          248 liter 54 liter
                          En annan hobby som jag har
                          www.mhlasermarkning.se

                          Kommentar

                          • desiredillusion
                            • February 2006
                            • 512

                            #14
                            Ursprungligen postat av Tenkare
                            Steorider som i tillväxthormon?
                            Godt spørsmål, men nei, tror nok ikke det. Et eksempel på en slik salve er Betnovat 0,1% salve, fra GlaxoSmithKline. Jeg tror den er gruppe 2 steroid, den er iallefall betegnet som "sterk", vanligvis skrives det på hvilken gruppe det er, men ikke denne, så det er mulig den er i gruppe 1.
                            Grunnen til at du må til lege for å få slike kremer/salver (spesielt de som er katalogisert som gruppe 3), er at den har en ganske alvorlig bivirkning; nemlig det at den tynner ut huden hvor du anvender den. For rundt 20 år siden var ikke dette allment kjent, så legene skrev ut disse kremene/salvene, uten å informere om denne ganske viktige bivirkningen. Resultatet for min del (og for antakelig ganske mange andre) er at huden på hendene er såpass tynn, at det blir til hinder i dagliglivet. Derfor skal det nå litt til for at man får slike kremer/salver av legene, man må gjerne prøve andre ting først. Det er også viktig å aldri bruke dem over lengre perioder av gangen, bare for å komme seg over den verste "kneika". Og så som nevnt, trappe ned og forbygge, forebygge og forebygge.
                            Angående det å ikke ha hendene i akvariet når man bruker disse kremene/salvene, er det jo selvfølgelig helt opp til hver enkelt: en vurderingssak. Et av mine problem når huden på hendene blir helt tørr og sprekker opp (hvilket den ofte gjør, ettersom at huden min hverken tåler vann (ja, vet det da er ironisk at jeg har fire akvarier.....), kulde eller handsker, er at hverken kremer eller salver eller oljer trekker inn i huden. Den blir liggende som en hinne utenpå hendene, så for min del er det jo da bare å som du selv sa du gjør; vaske hendene grundig før jeg begynner å rote oppi akvariet.
                            I want chicken, I want liver, Mjaumix, Mjaumix, please deliver !

                            Kommentar

                            • Tenkare
                              • May 2005
                              • 2519

                              #15
                              Då får det bli att jag jagar fatt lite aloeväxter i mellandagarna, Sen får jag väl prova duodermplattorna. Och smörja nävarna lite oftare.
                              Jag är väl ganska slarvig med att smörja händerna ofta. Brukar i regel bli 3ggr/dag. Får skärpa mig där med.
                              Tack för alla tips, får se om något hjälper mig.
                              Neca eos omnes, deus suos agnoscet


                              Min zon Min Tenkare

                              Kommentar

                              Arbetssätt...