Julmat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • batski
    • October 2004
    • 8891

    #61
    Ursprungligen postat av Glenn
    Det beror väl helt på. Om man går på diet som mig tex och tänker fuska och äta julmat så vill man ju kanske inte ha fet grädde och liknande utan man kan ju köra på lite mildare varianter och det blir ju inte direkt någon stor skillnad i smak ändå tycker jag
    Ja det är klart. Sojagrädden jag kör med innehåller förresten "bara" 17,2g fett (fett är ju lätt så 17,2 g är ganska mycket ändå) och inget kolesterol, så den är jämförelsevis ganska nyttig, men det är inget fel på smaken
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker

    Kommentar

    • Guest

      #62
      jag tycker själv att sojaprodukter är vidriga, föredrar hellre grädde mjölk smör och olja.

      nä nu längtar man till julmaten

      Kommentar

      • andreassofus
        • November 2005
        • 5643

        #63
        Ursprungligen postat av Lutt
        jag tycker själv att sojaprodukter är vidriga, föredrar hellre grädde mjölk smör och olja.

        nä nu längtar man till julmaten

        håller med dig till fullo.
        grädde och margarin och andra feta produkter framhäver smakerna, det kommer man inte ifrån.
        så att laga tex. gräddsås på mjölk går inte att jämföra.

        samma sak som att steka i matolja istället för smör, går inte heller att jämföra. smöret framhäver smakerna.
        testa tillexempel att steka fisk i riktigt smör istället för margarin så märker ni skillnaden.
        Mvh Andreas
        min zoon
        msn adress

        Kommentar

        • mohlin
          • January 2004
          • 1487

          #64
          Ursprungligen postat av Lutt
          julmust och julöl 50/50 i ett glas har jag hört ska vara gott till julmaten, låter konstigt i mina öron iaf någon som har provat?
          Nån sorts snabbvariant av mumma förmodar jag.
          Riktig mumma är väl ...porter, sockerdricka (eller liknande) och...??
          Nån som kan?

          Kommentar

          • batski
            • October 2004
            • 8891

            #65
            Ursprungligen postat av Lutt
            jag tycker själv att sojaprodukter är vidriga, föredrar hellre grädde mjölk smör och olja.
            Då kan jag meddela er att ni måste ha smakat på fel sojaprodukter (det finns vissa sorters sojaprodukter som smakar konstigt). Har vid många tillfällen bjudit kompisar på mat gjord med sojaprodukter och de brukar bli förvånade. Man märker typ ingen skillnad.
            "The animals of the world exist for their own reasons.
            They were not made for humans
            any more than black people were made for whites
            or women for men." - Alice Walker

            Kommentar

            • Glenn
              • April 2002
              • 3904

              #66
              Ursprungligen postat av batski
              Ja det är klart. Sojagrädden jag kör med innehåller förresten "bara" 17,2g fett (fett är ju lätt så 17,2 g är ganska mycket ändå) och inget kolesterol, så den är jämförelsevis ganska nyttig, men det är inget fel på smaken
              Nej jag kör också med en del sojagrädde och jag tycker inte att det är någon direkt skillnad på den eller vanlig grädde. Och sen jo visst är det väl fett i den med men det är ju inte lika mycket som i vanlig grädde där det är 40%.

              Rismjölk kan jag säga att den skiljer sig oerhört mycket i smak då den är sötare och "äckligare" än vanligt mjölk och det är inte direkt något som jag väljer att ha i mitt kaffe

              Sen när det gäller olika sojaprodukter så tycker jag att det finns en hel del att välja på som tex sojakorv. Den är ju myyyyycket godare än vanlig korv tex
              Mvh /Glenn

              Min Zoon

              Kommentar

              • gladys
                • March 2005
                • 1962

                #67
                Ursprungligen postat av batski
                Please do! Grönkål är inte bara gott, utan även riktigt nyttigt. Synd bara att den inte går att få tag på året om.
                Va? Grönkål finns iaf i vår frysdisk året om. och vad jag hört så är det en fördel om grönkål varit fryst.

                Men iaf.. mormors soppa innehöll förmodligen en sån "basilika och timjan buljongtärning" och en skvätt grädde. Hon lagar aldrig mat enligt recept, så mer precist blir det nog inte..
                Quidquid latine dictum sit, altum viditur

                Kommentar

                • andreassofus
                  • November 2005
                  • 5643

                  #68
                  ja va på julbord igår med jobbet, men jag hittade ingen grön kål så jag fick äta köttbullar o rödbetsallad,och skölja ner med massa öl så ja slapp känna den tråkiga vardaagsmaten
                  Mvh Andreas
                  min zoon
                  msn adress

                  Kommentar

                  • batski
                    • October 2004
                    • 8891

                    #69
                    Ursprungligen postat av gladys
                    Va? Grönkål finns iaf i vår frysdisk året om. och vad jag hört så är det en fördel om grönkål varit fryst.
                    Ah ok, jag tänke på färsk grönkål Ska kolla i frysdisken. Tack för tipset!

                    Ursprungligen postat av gladys
                    Men iaf.. mormors soppa innehöll förmodligen en sån "basilika och timjan buljongtärning" och en skvätt grädde. Hon lagar aldrig mat enligt recept, så mer precist blir det nog inte..
                    Tack! Har hon ingen potatis eller nåt mer i soppan? Och passerar hon grönkålen?
                    "The animals of the world exist for their own reasons.
                    They were not made for humans
                    any more than black people were made for whites
                    or women for men." - Alice Walker

                    Kommentar

                    • Fellan
                      • June 2006
                      • 551

                      #70
                      Ursprungligen postat av Nitra98
                      Det var då det värsta jag har hört!

                      Jag lever på smörgåsar, både hårda och mjuka, med julskinka i flera veckor runt jul! Och Jansson, förstås!
                      Håller helt med dig
                      Always look on the bright side of life!
                      Min zoon:http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=801822

                      Kommentar

                      • eriahl
                        • April 2004
                        • 5681

                        #71
                        En svensk lagom jultallrik, hemmagjorda köttbullar såklart
                        "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                        Kommentar

                        • gladys
                          • March 2005
                          • 1962

                          #72
                          Ursprungligen postat av batski
                          Tack! Har hon ingen potatis eller nåt mer i soppan? Och passerar hon grönkålen?
                          Ingen potatis. Jag tror att hon mixade den med en mixerstav.
                          Quidquid latine dictum sit, altum viditur

                          Kommentar

                          • batski
                            • October 2004
                            • 8891

                            #73
                            Ursprungligen postat av gladys
                            Ingen potatis. Jag tror att hon mixade den med en mixerstav.
                            Tack! Ska testa
                            "The animals of the world exist for their own reasons.
                            They were not made for humans
                            any more than black people were made for whites
                            or women for men." - Alice Walker

                            Kommentar

                            Arbetssätt...