Jag klarade det men fy vad sorgligt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • birgitta-lundin
    • January 2006
    • 114

    #16
    jag använder kötthammare det går fort och smärtfritt "för fisken"

    Kommentar

    • morphriz
      • October 2005
      • 875

      #17
      Ursprungligen postat av rödtoppen
      ibland överlever de...jag lät bli att avliva en av mina metallpansarmalar- den såg jättehängig ut, skäggtömmarna var helt utslitna men jag tänkte vänta ett litet tag- de var för över 2 månader sen, nu är den helt återställd
      För fisken skull avlivar jag hellre dem än att de lider oavsett om de kunnat bli friska. De kan ju lika gärna lida en plågsam död.
      --
      #define QUESTION ((bb) || !(bb))
      - Shakespeare.

      Kommentar

      • rödtoppen
        • June 2006
        • 3148

        #18
        Ursprungligen postat av morphriz
        För fisken skull avlivar jag hellre dem än att de lider oavsett om de kunnat bli friska.
        ja det var ju "snällt" av dig
        / dtoppen /

        Kommentar

        • Vandal
          • January 2006
          • 1655

          #19
          som jag alltid säger... kniv/sax är onödigt plågsamt för den som avlivar... jag lägger fisken i en fryspåse (utan vatten) dänger den snabbt och hårt mot något, death is instant... sen knyter man hop påsen och kastar den... dessutom slipper man fisklukt på fingrarna...
          over and out /Petter
          Techno, Akvarier, Sneakers och Fulöl

          http://saltvattenvandal.blogspot.com/

          Kommentar

          • miiaoo
            • January 2006
            • 2815

            #20
            Ursprungligen postat av rödtoppen
            när jag vet att loppet är helt kört för en firre så brukar jag lägga dem i en hink med hett vatten--de dör direkt

            det är ju knappt så att man vågar erkänna men jag gör också så. Kokhett vatten direkt från vattenkokaren i ner med håven så de inte kan sprattla ur.
            Det går blixtsnabbt. Jag skulle inte heller göra så med större fisk. Mina har varit max 5 cm.
            Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

            Kika gärna in i min dagbok!

            Kommentar

            • batski
              • October 2004
              • 8891

              #21
              Ursprungligen postat av morphriz
              Jag lät en fisk dö mest för att jag hoppades att den skulle överleva. Det var en ammoniumskadad guldfisk. Aldrig mer säger jag. Lider de det minsta är det kniven som gäller.
              Lidandet är också en del av livet. Man kan inte springa och döda någon så fort h*n lider det minsta, för då skulle det inte finnas många kvar Man måste ge dem en chans. Men märker man att hoppet är ute då är dödshjälp det humanaste man kan göra. Fast fy vad jobbigt det är

              Ursprungligen postat av morphriz
              Småfiskar har jag inga problem med men de stora är sånna personligheter, kanske var därför jag inte ville avliva fisken på en gång.
              Hmm personlighet beror ju inte på storleken. Jag tror att de små kan vara lika stora personligheter, bara det att du inte märker det. Jag mår skitdåligt varje gång jag måste ge någon fisk dödshjälp De två jobbigaste gångarna var faktiskt en pansarmal och en kardinaltetra. Livet är ju allt de har, precis som jag...
              Senast redigerad av batski; 17 November 2006, 11:25.
              "The animals of the world exist for their own reasons.
              They were not made for humans
              any more than black people were made for whites
              or women for men." - Alice Walker

              Kommentar

              Arbetssätt...