Mat till barn som inte tycker om, kött, fisk, kyckling..

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • batski
    • October 2004
    • 8891

Ursprungligen postat av Anemon
    Utan nytt bränsle blir hjärnan till slut en rätt öde plats...
    Yep

Det var trevligt att råkas!
    vänligen, Anemon.
    Tack detsamma
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker

Kommentar

• Patrik Steen
      • May 2006
      • 8464

"Stene"

Du lät ju riktigt saklig och förståndig tills du fick ur dig den där sista meningen.

"Batski"

kan bara instämma. Såväl i din tanke om att det är skillnad på "disciplin" och "disciplin" som att det är en god egenskap att kunna ta in andras tankar och lyssna... för att sedan kunna fråga sig själv: "Vad anser jag om detta? Är det rimligt?"
      Utan nytt bränsle blir hjärnan till slut en rätt öde plats...

Det var trevligt att råkas!
      vänligen, Anemon.
      Pinsamt!!!Skönt det är Lördag i alla fall det överväger det mesta
      Mvh.Patrik

Kommentar

• Lenmar
        • February 2004
        • 6154

Nä kom igen nu!!
        Låt inte detta bli en såndär "slängaskittråd"! Jag håller med Stene i jättemycket och jag vet att du, batski, skulle fxa att föda upp dina barn på veganmat men du är ute på farligt vatten när du predikar ditt budskap precis som det är den enklaste sak i världen. Det är farliga saker som faktiskt kan orsaka att hjärnan och kroppen blir utan bränsle om man skulle ge sina barn veganmat utan att ha de rätta kunskaperna!!
        Ha en go lördag och hoppas solbacka får lite mer praktiska verktyg!

Jag personligen låter mina barn äta det de vill, alla måltidskomponenter skall serveras på tallriken, man måste smaka och vill man inte ha någon specifik sak får man äta mer av det andra, dvs allt behöver inte ätas upp. Jag har också varit ett kinkigt barn som inte åt mycket (å idag lider jag knappast av att jag inte åt som barn!! ). Hos barn utvecklas smaklökarna hela tiden och acceptansen för "konstiga saker" kommer först när man blir lite äldre! Så länge barn orkar leka och ser friska och sunda ut finns ingen anledning att oroa sig! Allt har sin tid!
        Senast redigerad av Lenmar; 14 October 2006, 20:49.
        Goa hälsningar, Maria Min hemsida
        Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

Kommentar

• bena
          • April 2006
          • 1245

en sak som jag tycker var rätt interessant är att när vi berätta på BVC att vår son skulle äta en vego-kost, så blev vi skickade till dietist. hon tyckte det var helt ok och skulle då lägga fram lite tips. slutar med att vi får rätta henne gång på gång (nej man ska inte dricka mjölk till en måltid som är järnberikad för då kan järnet slås ut av kalciumet t ex).
          på vägen hem går vi förbi en känd hamburgerkedja, och där ser man alla lyckliga små barn (under 2 år) sitta och suga på friterad pommes och stekt burgare.
          och de skickar MIG till en dietist med mitt barn!

Kommentar

• Lenmar
            • February 2004
            • 6154

Ursprungligen postat av bena
            och de skickar MIG till en dietist med mitt barn!
            Eh??? So what??? Hamburgare är inte veganmat och en måltid från mcDonalds är faktiskt inte så skadlig ur näringsmässig synvinkel som en veganmåltid så det var väl inte så konstigt att det var du som var hos dietisten? Vilken nedvärderande attityd du har mot dietisten!! Hur ofta tror du att hon/han möter människor som faktiskt är insatta i näringslära? Klart de lägger sig på en låg nivå eftersom de måste få personerna att förstå vad de faktiskt säger.

Jag har sagt det innan och jag säger det igen. Kunskap är A och O och det är barnavårdscentralens skyldighet att se till att du har de kunskaper som behövs för att föda ditt barn riktigt! De gjorde inte det för att djävlas med dig utan för att hjälpa dig!

Kommentar

• bena
              • April 2006
              • 1245

Ursprungligen postat av Lenmar
              Eh??? So what??? Hamburgare är inte veganmat och en måltid från mcDonalds är faktiskt inte så skadlig ur näringsmässig synvinkel som en veganmåltid så det var väl inte så konstigt att det var du som var hos dietisten? Vilken nedvärderande attityd du har mot dietisten!! Hur ofta tror du att hon/han möter människor som faktiskt är insatta i näringslära? Klart de lägger sig på en låg nivå eftersom de måste få personerna att förstå vad de faktiskt säger.

Jag har sagt det innan och jag säger det igen. Kunskap är A och O och det är barnavårdscentralens skyldighet att se till att du har de kunskaper som behövs för att föda ditt barn riktigt! De gjorde inte det för att djävlas med dig utan för att hjälpa dig!
              min son är lakto ovo vego, inte vegan. och de dietister vi har i malmö är som regel dåkiga på vegetarisk kost.
              t ex så finne det en som används flitigt som får blivande föräldrar att gråta och börjar ge sina barn blodkorv.
              hon menar på att det inte går att föda upp barn på vegokost utan för att täcka upp järn så måste man ha inälvsmat och blodmat.
              konstigt eftersom det tydligen fungerat rätt långt tillbaka i tiden på en ren vegokost.

min åsikt är fortfarande att hamburgare (och mycket annan stekt mat) inte är bra för barn, och jag anser definitivt INTE att friterad mat är något som barn bör äta.
              kolla in listan och säg sen att det är nyttigt.

edit: om nu BVC's mål är att alla barn ska må bra, så borde väl alla föräldrar gå till dietist.
              jag har gett min son färdiglagat mat på burk max 5 ggr (han är snart 2.5år), och jag vet andras barn som är uppvuxna på burkmat och halvfabrikat.
              menar inte på att jag skulle vara bättre än dem eller att burkmaten är dålig, utan bara konstaterar att jag har koll på maten jag ger till mitt barn.
              Senast redigerad av bena; 14 October 2006, 22:34.

Kommentar

• Lenmar
                • February 2004
                • 6154

min son är lakto ovo vego, inte vegan. och de dietister vi har i malmö är som regel dåkiga på vegetarisk kost.
                t ex så finne det en som används flitigt som får blivande föräldrar att gråta och börjar ge sina barn blodkorv.
                hon menar på att det inte går att föda upp barn på vegokost utan för att täcka upp järn så måste man ha inälvsmat och blodmat.
                konstigt eftersom det tydligen fungerat rätt långt tillbaka i tiden på en ren vegokost.

min åsikt är fortfarande att hamburgare (och mycket annan stekt mat) inte är bra för barn, och jag anser definitivt INTE att friterad mat är något som barn bör äta.
                kolla in listan och säg sen att det är nyttigt.
                http://www.mcdonalds.com/app_control...on.index1.html
                Fast jag tror inte att enstaka besök på McDonalds ger barn men för livet!! Tror du verkligen det? En måltid på en hamburgerrestaurang är bättre än ingen måltid alls. Varje dag??? Aldrig i livet!!! Man behöver inte dra saker och ting till fel proportioner!!!

Om du serverar lakto-ovo till ditt barn så ser jag inga hinder i det!! Det är veganmat jag ifrågasätter!! Där är det nödvändigt att man är väl insatt i näringslära för att servera den kosten till barn!

Du är också ute på tunn is om du skall börja generalisera och jämföra dina erfarenheter av dietister med hela yrkeskåren. De har en gedigen utbildning i näringsfysiologi! Vad du skriver nu är att dietisterna i Malmö i regel är inkompetenta när det kommer till vegetarisk kost. Varför arbetar du då inte som kostambassadör??? För att du inte har kunskaperna??

Nä tillbaka till solbackas ursprungliga fråga, nu ballar tråden ur igen!!!

Kommentar

• bena
                  • April 2006
                  • 1245

Fast jag tror inte att enstaka besök på McDonalds ger barn men för livet!! Tror du verkligen det? En måltid på en hamburgerrestaurang är bättre än ingen måltid alls. Varje dag??? Aldrig i livet!!! Man behöver inte dra saker och ting till fel proportioner!!!

Om du serverar lakto-ovo till ditt barn så ser jag inga hinder i det!! Det är veganmat jag ifrågasätter!! Där är det nödvändigt att man är väl insatt i näringslära för att servera den kosten till barn!

Du är också ute på tunn is om du skall börja generalisera och jämföra dina erfarenheter av dietister med hela yrkeskåren. De har en gedigen utbildning i näringsfysiologi! Vad du skriver nu är att dietisterna i Malmö i regel är inkompetenta när det kommer till vegetarisk kost. Varför arbetar du då inte som kostambassadör??? För att du inte har kunskaperna??

Nä tillbaka till solbackas ursprungliga fråga, nu ballar tråden ur igen!!!
                  enstaka besök ger inte men för livet. men onödigt att lära barn att det är ok med skräpmat.

jag generaliserar inte, jag talar om egen erfarenhet.

jag arbetar inte som kostambassadör eftersom jag inte har tid/lust/ork/utbildning det.
                  men jag är påläst inom det iaf.

jag är 100% säker på att jag hade kunnat ge mitt barn en fullvärdig vegankost om jag bara hade orkat.
                  kolla gärna in böckerna
                  för barn:

för vuxna:

edit:
                  jag kommer inte svara på fler inlägg pga att tråden ballt ur som Lenmar säger.
                  skicka ett privat meddelande om ni vill fortsätta diskutera eller starta en ny tråd under OFF TOPIC.

Kommentar

• Lenmar
                    • February 2004
                    • 6154

enstaka besök ger inte men för livet. men onödigt att lära barn att det är ok med skräpmat.

jag generaliserar inte, jag talar om egen erfarenhet.

jag arbetar inte som kostambassadör eftersom jag inte har tid/lust/ork/utbildning det.
                    men jag är påläst inom det iaf.

jag är 100% säker på att jag hade kunnat ge mitt barn en fullvärdig vegankost om jag bara hade orkat.
                    kolla gärna in böckerna
                    för barn:

för vuxna:
                    http://www.bokrecension.se/9185506796
                    Tack men jag har dem redan på mitt jobb!! Eftersom detta är mitt jobb!! Att laga mat till skolungdomar och hjälpa dem rätt i den snåriga djungeln av desinformation som finns om veganmat och vegetarisk mat! Många har varit väldigt tacksamma för de råd jag givit! Du anar inte hur många ungdomar som tror att de bara kan välja bort alla animaliska produkter och tror att de klarar sig ändå!! Sedan blir de trött i skolan och presterar sämre...

Tillbaka till ämnet igen...

Kommentar

• batski
                      • October 2004
                      • 8891

jag vet att du, batski, skulle fxa att föda upp dina barn på veganmat men du är ute på farligt vatten när du predikar ditt budskap precis som det är den enklaste sak i världen. Det är farliga saker som faktiskt kan orsaka att hjärnan och kroppen blir utan bränsle om man skulle ge sina barn veganmat utan att ha de rätta kunskaperna!!
                      Jag förstår inte varför du skriver så, när jag faktiskt skrivit flera gånger att man ska skaffa sig kunskaper så man vet vad man håller på med. Och att kunskap är a och o. Givetvis ska barn få i sig tillräkligt med energi samt all näring de behöver för att vara friska och utvecklas normalt, men när man väl lärt sig vad som gäller är det inte så svårt att göra rätt. Alla veganföräldrar som jag känner kan faktiskt mycket mer om näringslära än andra förärldrar. Det är faktiskt ganska vanligt att veganer är mer insatta i näringslära än andra just för att vegankosten inte är normen och då måste man lära sig nya sätt att tänka vad gäller mat.

Jag förstår att du blir orolig när du tänker på ungdomar som tror att det är bara att utesluta alla animaliska produkter ur kosten - det blir jag också när jag hör det - men jag håller med bena om att det är en del föräldrar som inte kan så mycket om näringslära och ofta ger sina barn dålig mat, men då är det inte någon som reagerar bara barnen äter kött och sånt. Det har säkert att göra med att folk är tveksamma till det som är ovanligt/nytt men sällan ifrågasätter det som de är vana vid. Att t ex barn får komjölk till järnrik mat är något väldigt vanligt förekommande som ÄR fel näringsmässigt.

Hos barn utvecklas smaklökarna hela tiden och acceptansen för "konstiga saker" kommer först när man blir lite äldre!
                      Jätteviktigt att komma ihåg! Tyvärr är det en del föräldrar som tror att barnen bara löjlar sig och jävlas när de inte vill äta nånting.

Så länge barn orkar leka och ser friska och sunda ut finns ingen anledning att oroa sig! Allt har sin tid!
                      Men tänk om barnen inte får i sig all näring de behöver

EDIT: Solbacka: Såna här trådarna har en tendens att utveckla sig till nånting helt annat än vad man hade tänkt sig från början. Och jag känner mig medskyldig eftersom jag gett mig in i diskussionen Sorry!

Det enda jag ville från början var just att komma med tips och poängtera att man inte behöver oroa sig om ens barn inte vill äta djur eller djurprodukter. Att barn kan få all näring de behöver av en vegetabilisk kost och att bara man skaffar sig kunskaper så går det hur bra som helst.
                      Senast redigerad av batski; 15 October 2006, 17:03.

Kommentar

• Lenmar
                        • February 2004
                        • 6154

Ursprungligen postat av batski
                        EDIT: Solbacka: Såna här trådarna har en tendens att utveckla sig till nånting helt annat än vad man hade tänkt dig från början. Och jag känner mig medskyldig eftersom jag gett mig in i diskussionen Sorry!
                        Jag har mycket synpunkter på ditt svar där du citerar mig batski men orkar faktiskt inte argumentera med dig för du är så väldigt tråkig att argumentera emot! Jag tar det hellre via pm om du ursäktar! Jag är också ledsen för att tråden fick denna enormt tråkiga utvecklingen ! Inte konstigt att man känner för att lämna forumet när man hela tiden utsätts för häxjakt!

Kommentar

• batski
                          • October 2004
                          • 8891

Vem har utsatts för häxjakt? Solbacka, jag hoppas verkligen inte du känner att du har blivit utsatt för något sådant?

Kommentar

• Raskens
                            • April 2006
                            • 933

Jag har vid många tillfällen när mina barn växt upp använt mig av pepparkaksformer. Jag kunde då lura dom att äta lite mer än vad dom skulle gjort annars. Finhacka kycklingfile´lägg i currysås har oxå funkat för mig. Gjort lasagne som vanligt fast med grovt riven zuccini och morot i stället för köttfärs. Nått som jag gjort kanske funkar kanske inte.
                            Agneta.
                            Agneta

Kommentar

• Maria - Sjöjungfru
                              • January 2004
                              • 4236

Ursprungligen postat av batski
                              Jätteviktigt att komma ihåg! Tyvärr är det en del föräldrar som tror att barnen bara löjlar sig och jävlas när de inte vill äta nånting.
                              Många gånger gör dom faktiskt det, har erfarenhet av 3 barn under 20 års tid så jag har många måltider att relatera till.

Om man har flera barn, tillräckligt små för att inte kunna laga sin mat och hålla koll på sin näringslära själv så är det inte lätt att tillgodogöra allas behov om någon av dessa dessutom inte vill äta kött och fisk. Det är tillräckligt knöligt att få ihop en helt vanlig måltid där alla kan känna att dom tycker om maten.

Jag tänker inte ge mit in på någon diskussion vad gäller barnuppfostran eller veganmat, det har jag varken ork eller lust till.

Däremot tänkte jag ge solbacka ett litet kanske användningsbart tips till.
                              Det verkar ju lite som du gärna vill att din matstrulande son skall äta vad resten av familjen vill äta. Fisk funkar ju inte så bra, funkar räkor??

Lätt och god Räksoppa:

1 barnmatsburk morötter blandas ner i
                              1 liter vatte och tillsammans med
                              1 fiskbuljongtärning (kör med grönsaksbuljong om det är fisksmaken som inte funkar)
                              Låt koka upp.
                              1 burk creme fraiche (valfri fetthalt) blandas i
                              Lite pasta brukar jag ha i för att få den lite matigare (finns ju tunn pasta med kort koktid)
                              Låt koka ett par minuter om du har pasta i
                              1 låda räkost blandas i, låt smälta
                              1 burk färdigskalade räkor med spad blandas i (låt bli varmt)

Kanongott!

Om detta går hem kan man kanske i nästa steg smyga i små bitar av vit fisk.

Går även att göra soppan på t ex kräftost, eller kycklingost eller varför inte baconost, byt bara ut ost, räkor och buljong till nå´t som passar.

Lycka till

PS: Ni andra får gärna pröva oxå. DS
                              Maria - Sjöjungfru

Kommentar

• solbacka
                                • January 2004
                                • 3952

Idag berättade min son att de hade ätit god fisk i skolan! Citrontorsk. Panerad med citron i. Var större än fiskpinnar!
                                Han sa också igår att han tyckte synd om mina fiskar, de borde inte vara i ett akvarium utan i havet (bara han inte släpper ut de!) Jag sa att de var födda i ett akvarium och vet inget annat....mina diskus alltså...
                                350l Diskus 275l SA växt
                                100l tanganynika
                                Min dagbok Mina bilder
                                Min alldeles egna zoon

Kommentar

Arbetssätt...