Döpa fiskarna

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • chalmeristen
    • August 2006
    • 72

    Döpa fiskarna

    Tjena..
    Jag har letat lite efter folk som döpt sina fiskar, men hittar ingenting om detta, så därför tänkta jag starta en tråd om detta......om det nu går bra!!??
    Jag brukar titta på hur mina fiskar beter sig och hur deras personlighet visar sig och därefter döper jag dom.

    Jag har 2 st humrar som är är välldigt agresiva och mycket speciella beteenden. Så därför har jag efter 2 av mina gamla chefer döpt dom till Hasse respektive Gunnar. Hasse då som är lite större än andra filk heter då givetvis den stora av dom, å den mindre som är mer agressiv har fått det ärorika namnet Gunnar he he he, Båda mina gamla chefer vet om detta å har inte kommenterat detta mer än att bara gått därifrån he he he.
    Jag har ca 30 fisk och har faktiskt lyckats döpa en fisk.
    Detta är en Acei och han är en lite ättrig fisk som är överallt i akvariet samtidigt "nästan" och retas med allt å alla. så han har fått namnet Ragnvald, detta eftersom mitt gamla Befäl ombord till sjöss är precis likadan. På allt å alla he he he...

    Det hade vart kul om ni kanske vill berätta lite om era namn.....eller är det kanske bara jag som orkar hålla på med sånt??

    Ha en riktigt trevlig helg
    //Michael N
  • svea
    • February 2005
    • 2476

    #2

    Här är en gammal länk om namn.

    Mina bilder
    Min zoon

    Kommentar

    • Menoni
      • June 2006
      • 92

      #3
      kanske gammal tråd men endå.
      jag har döpt min guppy hane till Amor, han är efter honorna HELA tiden, och deseutom är han röd!
      starkast överlever inte, det är den mesta anpassningsbara!!

      Kommentar

      • Menoni
        • June 2006
        • 92

        #4
        ojj, det var ingen gammal tråd!
        starkast överlever inte, det är den mesta anpassningsbara!!

        Kommentar

        • chalmeristen
          • August 2006
          • 72

          #5
          Jaha....där ser man.

          Inte mycket att göra he he he

          Ha det gött
          //Michael N

          Kommentar

          • miiaoo
            • January 2006
            • 2815

            #6
            Äh, jag tycker att vi fortsätter i den här tråden.

            Jag har en afrikansk filterräka som heter Holger. Jag har ingen riktigt bra anledning till det förutom att han passar i det.
            Jo, och så glasräkorna Gin & Tonic och den som flyttade in efter dom då den var mycket mindre. Den heter Lill-räkan.

            Jo sen finns ju min guldancistrus som min man skulle säga nåt om en gång och han kom inte ihåg vad sorten hette så då sa han Laxen för att han är laxfärgad..
            Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

            Kika gärna in i min dagbok!

            Kommentar

            • Healena
              • May 2006
              • 1440

              #7
              Jag har namn på de flesta

              Mina 6 platysar heter Tuppen & Casanova (herrarna), Dottie (prickig), Musse, Lill-Berta och Sunny (sunset). Den blåa kampisherren Heter Nemo, och clownplecon Bullen - för han ÄR som en bulle och lika klumpig
              Det var alla i mitt 62 - liters

              I mitt 115 liters har vi Harry Potter-tema!
              Eldtjärten heter Voldemort (voldis) - myyycket passande namn på honom!!!!
              De båda ancistrusarna heter Harry & Ron. Neontetrorna är dödsätarna, och fembandsbarberna fick bli Dumbledores arme'....

              Jag veeet - vi ÄR fåniga
              Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
              // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

              Kommentar

              • batski
                • October 2004
                • 8891

                #8
                Hmm, eftersom fiskar inte lyssnar till namn har jag alltid tyckt att det känns onödigt att ge dem namn. Men en kompis har haft en mal som hette Malin och det tyckte jag var kul
                "The animals of the world exist for their own reasons.
                They were not made for humans
                any more than black people were made for whites
                or women for men." - Alice Walker

                Kommentar

                • miiaoo
                  • January 2006
                  • 2815

                  #9
                  Ursprungligen postat av batski
                  Hmm, eftersom fiskar inte lyssnar till namn har jag alltid tyckt att det känns onödigt att ge dem namn. Men en kompis har haft en mal som hette Malin och det tyckte jag var kul

                  Visst är det onödigt men det är kul om man har barn och vill säga något om vilken fisk det är man pratar om..
                  Dessutom så är det kul att hitta på själva namnen.

                  Jo, jag hade en L001 som hette Malva innan, men hon flyttade hemifrån för hon bodde för trångt här.
                  Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                  Kika gärna in i min dagbok!

                  Kommentar

                  • batski
                    • October 2004
                    • 8891

                    #10
                    Ursprungligen postat av miiaoo
                    Jo, jag hade en L001 som hette Malva innan
                    "The animals of the world exist for their own reasons.
                    They were not made for humans
                    any more than black people were made for whites
                    or women for men." - Alice Walker

                    Kommentar

                    • Thomas&Anna
                      • January 2006
                      • 1030

                      #11
                      Ursprungligen postat av chalmeristen
                      Tjena..
                      Jag har letat lite efter folk som döpt sina fiskar, men hittar ingenting om detta, så därför tänkta jag starta en tråd om detta......om det nu går bra!!??
                      Jag brukar titta på hur mina fiskar beter sig och hur deras personlighet visar sig och därefter döper jag dom.

                      Jag har 2 st humrar som är är välldigt agresiva och mycket speciella beteenden. Så därför har jag efter 2 av mina gamla chefer döpt dom till Hasse respektive Gunnar. Hasse då som är lite större än andra filk heter då givetvis den stora av dom, å den mindre som är mer agressiv har fått det ärorika namnet Gunnar he he he, Båda mina gamla chefer vet om detta å har inte kommenterat detta mer än att bara gått därifrån he he he.
                      Jag har ca 30 fisk och har faktiskt lyckats döpa en fisk.
                      Detta är en Acei och han är en lite ättrig fisk som är överallt i akvariet samtidigt "nästan" och retas med allt å alla. så han har fått namnet Ragnvald, detta eftersom mitt gamla Befäl ombord till sjöss är precis likadan. På allt å alla he he he...

                      Det hade vart kul om ni kanske vill berätta lite om era namn.....eller är det kanske bara jag som orkar hålla på med sånt??

                      Ha en riktigt trevlig helg
                      //Michael N
                      Hej!

                      Vi döpte våran första Gibbecebs till Cleopatra och våran första L260 till Julle.
                      Sen har jag (Anna) kampfiskahanar dom flesta har bär namn som. Bigarå, Rödvinbär, Smultron, Hallon, Lingon, Kart, Lemon, Körsbär, Odon, Himmel och Daniel.
                      Senast redigerad av Thomas&Anna; 28 September 2006, 16:41.
                      Thomas & Anna

                      www.annaothomas.com

                      Kommentar

                      • miluhe
                        • June 2006
                        • 2090

                        #12
                        Jag har bara namn på en det är min johannihane han är ilsken o ettrig. En gång hade han varit i rejält slagsmål jag trodde inte han skulle klara sig. Han hade blivit biten på ögat och en del av kroppen då fick han namnet Mr Skabb . Idag är han jättefin men fortfarande lika ilsk. Namnet har han fått behålla.

                        Kommentar

                        • Lenmar
                          • February 2004
                          • 6154

                          #13
                          Pappa Blå och Mamma Blå heter vårt blåciklidpar, lite givet kanske med tanke på alla yngel vi har simmandes i andra akvarier. Våra slöjisar har alla egna namn; Askungen, Törnrosa, Fiffi, Ellen, Piff och Puff. Sedan har vi en diskus som är väldans dominant, Kung Kaxig. Å så vår egenuppfödda skalar, Rocky (ensam överlevande av 250 syskon, Survivor, gjorde "Eye of the Tiger" till nån Rockyfilm, därav namnet...)
                          Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                          Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                          Kommentar

                          • Fellan
                            • June 2006
                            • 551

                            #14
                            Hömm, jag har inget namn på nån av dom. Men min lillebrorsa har faktiskt öpt ancistusen till Algon (uttalas Aljonn). Tror inte att han visste att det var en hona då
                            Always look on the bright side of life!
                            Min zoon:http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=801822

                            Kommentar

                            • chalmeristen
                              • August 2006
                              • 72

                              #15
                              He he he...

                              Detta var ju riktigt kul läsa om, Tycker det är riktigt kul å se vad folk döper sina fiskar till. Det är ju sant det som någon påpekade att en fisk lyder ju inte till sitt namn, men jag tror att det hjälper folk i sin omgivning att lättare personlifiera sina fiskar.
                              Dock kommer problemet sedan iom att man har gett dom ett namn å dom sedan går å dör. Då blir det genast lite jobbigare tyvärr.

                              Men men.......fortsätt skriv, mycket goa skratt blir det.


                              Ha en trevlig helg...å du!!!! Pissa aldrig i motvind
                              //Michael N

                              Kommentar

                              Arbetssätt...