1980-talet vs 2000-talet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Birgitta W
    • October 2005
    • 2764

    1980-talet vs 2000-talet

    En liten påminnelse om hur mycket allt förändrats sedan 80-talet. Är det sååå länge sen?

    Vi köade utanför telefonautomater varje gång vi ville ringa hem. Hockeyfrillan var på var mans huvud, gärna i kombination med en synthtofs. En krusig permanent ansågs vara en trendig frisyr - både på tjejer och killar. Axelvaddar, ju större desto bättre, gav oss en naturlig siluett. Tights och storskjorta var en naturlig kombination. Vi gick och tränade med stringtrosor utanpå gympadräkten. Mascaran skulle inte vara svart utan ha samma färg som ögonen - blå, grön eller brun.

    Dirty Dancing-stjärnan Patrick Swayze betraktades som supersexig. Vi trodde på fullt allvar att George Michael var hetero. Det gick rykten att Michael och Janet Jackson var samma person. Vi trodde att vi skulle få HIV vid blotta anblicken av Jacob Dahlin och Sighsten Herrgårdh. Vi fick inte hoppa på golvet när vi lyssnade på musik - då blev det hack i skivan.

    En bit kassler med ananasskiva betraktades som exotisk och alla maträtter som innehöll ananas hette någonting med Hawaii. Den lyxigaste förrätten var räkcocktail och den flottaste efterrätten glace au four. Snabbmat var detsamma som en "grillad med mos". Vi gick med i bokklubbar, skivklubbar och samlade på receptkort som vi förvarade i speciella plastboxar.

    Våra finaste tavlor föreställde kyssande par i solnedgång, gråtande clowner eller barn, och galopperande enhörningar. Det vita mirakelmedlet Tippex var det enda sättet att åtgärda stavfel. "Jag skriver en check" var en vanlig replik i shoppingsammanhang.

    Du vet att du lever i 2000-talet när:

    1) Du av misstag knappar in en pin-kod på mikrovägsugnen. 2) Du har inte lagt patiens med verkliga kort på flera år. 3) Du har 15 telefonnummer till en familj på 3 personer. 4) Du skickar e-post till dem som sitter bredvid dig. 5) Ursäkten för att du har tappat kontakten med gamla vänner är att du inte har deras e-postadresser.
    6) Du har jobbat vid samma skrivbord i 4 år, men för tre olika företag. 7) Din chef klarar inte att göra ditt jobb. 8) Din lunch består av rå fisk som du äter med pinnar. 10) Du ringer familjen för att höra om de är hemma medan du kör in i garaget.
    11) All reklam på TV har en internetadress under. 12) Du får panik för att du lämnat huset utan mobilen (som du inte ens hade de första 20-40 åren av ditt liv) och måste åka tillbaka för att hämta den. 13) Det första du gör när du kliver upp på morgonen är att gå "online" innan du hämtar kaffet i espressomaskinen. 14) Du lägger huvudet på sidan för att le 15) Du läser detta och nickar och ler.
    16) Ännu värre; du vet precis vem du ska skicka detta vidare till. 17) Du är för upptagen för att lägga märke till att nr 9 saknades i denna lista, 18) Du scrollade upp för att kolla att den faktiskt inte är där. 19) Och nu sitter du och ler åt dig själv...!!!
    Senast redigerad av Birgitta W; 09 March 2006, 17:04.
    Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

    Min zoon :
    http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

  • andreassofus
    • November 2005
    • 5643

    #2
    hahaha de va inte mycke som INTE stämde på mig i alla fall
    Mvh Andreas
    min zoon
    msn adress

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Ja kors vad tiden går - tänk att då i början av 80-talet så var bottenfilter populärt, oj vad akvariehobbyn har utvecklats
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Solen
        • September 2003
        • 2997

        #4
        Tja, mycket av 80talet stämmer ju in idag med.
        Men jag säger bara: been there done that..........Never again
        Pricken den Store !
        ~~~~

        Kommentar

        • Paniktandborste
          • March 2005
          • 330

          #5
          jag var ju bara där ett år men det känns kanske som att det fanns en del saker som var bättre då men jag är rätt nöjd med så som vi har det nu och det jag inte är nöjd med försöker jag förändra
          Aka Pixel eller Bildpunkt

          Kommentar

          • Raven
            • February 2005
            • 15385

            #6
            mycke va bättre förr.
            nu är allt så uppstressat till vansinne
            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
            Faktatråd Om AkvarieVatten
            Växtakvaristernas Paradis

            Kommentar

            • Birgitta W
              • October 2005
              • 2764

              #7
              Ursprungligen postat av Raven
              mycke va bättre förr.
              nu är allt så uppstressat till vansinne
              Och man måste vara anträffbar överallt!

              "Jag försökte nå dig på mobilen, trodde det hänt något när du inte svarade"!

              Daaa, jag ville inte svara just då! Var på bio/ute och åt/teater eller nåt...
              Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

              Min zoon :
              http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

              Kommentar

              • Raven
                • February 2005
                • 15385

                #8
                Ursprungligen postat av Birgitta W
                "Jag försökte nå dig på mobilen, trodde det hänt något när du inte svarade"!
                asgarv, har retat gallfebern på MÅNGA när de gäller mobilen.
                sitter ja å ser en film till exempel så svarar inte ja om ja inte känner för de.
                kör ja moppe stannar ja ytterst sällan för att svara.
                står ja i kassan i mataffären å de ringer så trycker ja bara på en knapp så de tutar upptaget.
                oftast har ja inte ens ringsignalen igång och är ja upptagen är ja upptagen å känner ja inte för å svara svarar ja inte och F*n va en del har svårt att acceptera det.
                LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                Faktatråd Om AkvarieVatten
                Växtakvaristernas Paradis

                Kommentar

                • Lenita
                  • June 2003
                  • 850

                  #9
                  Ursprungligen postat av Raven
                  asgarv, har retat gallfebern på MÅNGA när de gäller mobilen.
                  sitter ja å ser en film till exempel så svarar inte ja om ja inte känner för de.
                  kör ja moppe stannar ja ytterst sällan för att svara.
                  står ja i kassan i mataffären å de ringer så trycker ja bara på en knapp så de tutar upptaget.
                  oftast har ja inte ens ringsignalen igång och är ja upptagen är ja upptagen å känner ja inte för å svara svarar ja inte och F*n va en del har svårt att acceptera det.
                  Jag svarar inte heller när jag inte känner för det. Varken i mobil eller i vanlig telefon. Vill man mig något kan man väl ringa igen. Får ständigt höra "läste du inte mitt sms?" Eller "såg du inte att jag hade ringt?" Nä, jag var upptagen med annat. Jag pratar mycket i telefon annars, men ibland behöver man en paus från tillvaron. De flesta av mina vänner accepterar att de får försöka senare igen, men det tråkiga är människor med dåligt självförtroende som tror att man inte svarar "bara för att det är de som ringer". Nu för tiden har jag visserligen nummerpresentation, men jag är aldrig selektiv när det gäller vem jag vill prata med. Vem vet - det kanske kommer så småningom?

                  Det ljuva 80-talet var väl annars tiden med tonårsångest för min del. Min mamma tvingade mig att permanenta håret och köpte rosa Takano-byxor åt mig. Hon hade nån slags önskan om att jag skulle vara en söt flicka, och inte alls en trulig och upprorisk tonåring. Jag grät hur som helst hela vägen hem från frisören, övertygad om att folk skulle skratta åt mig... Jag ryser ännu idag när jag ser breda axelvaddar, seglarskor och benvärmare...

                  Aldrig mer 80-tal för min del. Ser ni mig med rosa skidbyxor så spärra in mig på livstid.
                  ____________________________________
                  Pax vobiscum!

                  Kommentar

                  • Azur
                    • March 2003
                    • 12946

                    #10
                    En väldans stor sak saknas från 80-talet: alla trodde helt och på fullt allvar att 3e världskriget skulle bryta ut när som helst.

                    Det känns alldeles overkligt nu, men det präglade hela årtiondet.

                    80-talets mode var bisarrt, men inte var fulare än det vi har just nu (om ni inte vet vad jag menar har ni inte tillräcklig distans http://www.swingingairforce.com/show..._Air_Force.jpg ) och betydligt snyggare än 70-talets ( http://www.hansonbrothers.net/images...ofashion75.jpg
                    Frågan är väl om det nånsin funnits ett fulare årtionde än 70-talet).
                    Senast redigerad av Azur; 13 March 2006, 09:28.
                    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                    Kommentar

                    Arbetssätt...