Jakt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rambo
    • February 2004
    • 672

    Jakt

    Eftersom en uppstoppad antilop trofé på ett fotografi av ett akvarium vållade en annan tråd att bli en debatt om jakt odyl istället för att en diskussion om huruvida ett akvarium var snyggt eller inte så jag öppnade denna tråden.

    Min personliga åsikt är att jakt är en trevlig hobby som genom viltvård etc. ger mer än vad det tar av naturen. I mer exotiska länder ger jakt möjligheter till stora inkomster till en annars fattig byggd och genom att ge djuren ett större värde än bara mat ger dem ett skydd mot tjuvskyttar.

    Många jägare använder ofta argument om att skaffa kött till hushållet och att om de inte jagar så blir djuren förmånga men det tycker jag är onödigt och i viss mån nånsens, man jagar för att man tycker att det är roligt och det tycker jag inte är något fel i det.
    Att stå på pass och höra drevskallen komma närmare är en underbar känsla liksom att försöka smyga sig på en råbock i en glänta. Och även om man skulle kunna låta bli att skjuta och istället fotografera djuret så är det ändå inte i närheten av samma sak. Till det kan jag bara finna en förklaring och det är att jaktinstinkten är så djupt rotad i våra gener.

    Ja ja, nu tror jag det är bättre att jag avslutar detta inlägget och väntar på era åsikter om jakt. Vi får väll se om det är nån som är på min sida på detta forumet eller om jag får stå som ensam representant för en 300000 män och kvinnor stark folkrörelse
    575l Åleds
    80l JAD
    Tiffany - perser/norskskogskatt
    Lizton - renrasig Bengal
  • andreassofus
    • November 2005
    • 5643

    #2
    ja ja tror ju inte de skulle spela någon roll om det var för mycke djur ute i skogen eller inte, folk hade jagat ändå för nöjet skull,
    o precis som du säger så är de bara löjligt o säga att folk är ute i skogen o jagar bara för att det finns för mycke djur.
    ja tror inte det är 1% av dom som jagar gör det för det ska bli "lagom" med djur i sverige.

    ja förstår själv att det inte kan finnas hur mycke djur som helst i skogen, men de ja tycker är fel är att många bara skjuter bara för o få skjuta.
    ingen som har nytta av en död räv eller en fågel enligt min mening i alla fall.
    Mvh Andreas
    min zoon
    msn adress

    Kommentar

    • join4t
      • October 2003
      • 854

      #3
      Om vi inte "utrotat" rovdjuren (varg, björn) så hade vi sluppit problemet och de som vill döda för dödandets skull kunde göra så genom tv-spel precis som alla andra =P
      "Om du inte kan säga nåt snällt så säg ingenting alls" // Stampe

      Kommentar

      • qenzo
        • February 2005
        • 1747

        #4
        Självklart så är det ett nöje att jaga MEN som Join4t säger så MÅSTE man idag reglera mängden gräsätare, eftersom rovet är för få.

        Jag använder gärna fågel (ej matfågel) och räv till mina hundar, men åtminstone räven är svår att få tag i. De flesta här uppe som jagar räv stoppar upp dom och då är de inte mkt till nytta för mig
        Jag tycker dock att det är snyggt med uppstoppade djur. *gör mig klar för halshuggning*, men har i dagsläget bara två skinn kvar själv (grävling och coyote).
        På mitt jobb har vi hundratals uppstoppade djur, och det är mig ett nöje att vara ansvarig över dessa.

        Just passjakt tycker jag är tråkigt. En evig väntan.
        Ngt av det mest spännande i jaktväg jag varit med om, var en grävlingsjakt i Skåne. Att släppa hunden, höra skallen till en början, sedan pejla, gräva osv.

        Jag vet MÅNGA jägare som faktiskt HAR avstått skott, även om de haft fullt klart skottmöjlighet för att som Rambo säger, fota djuret istället.
        Men jag vet också många som kanske är lite väl skjutglada och inte väntar till det perfekta läget.
        Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

        Kommentar

        • Bucket
          • February 2004
          • 1020

          #5
          Ursprungligen postat av qenzo
          Självklart så är det ett nöje att jaga MEN som Join4t säger så MÅSTE man idag reglera mängden gräsätare, eftersom rovet är för få.

          Jag använder gärna fågel (ej matfågel) och räv till mina hundar, men åtminstone räven är svår att få tag i. De flesta här uppe som jagar räv stoppar upp dom och då är de inte mkt till nytta för mig
          Jag tycker dock att det är snyggt med uppstoppade djur. *gör mig klar för halshuggning*, men har i dagsläget bara två skinn kvar själv (grävling och coyote).
          På mitt jobb har vi hundratals uppstoppade djur, och det är mig ett nöje att vara ansvarig över dessa.

          Just passjakt tycker jag är tråkigt. En evig väntan.
          Ngt av det mest spännande i jaktväg jag varit med om, var en grävlingsjakt i Skåne. Att släppa hunden, höra skallen till en början, sedan pejla, gräva osv.

          Jag vet MÅNGA jägare som faktiskt HAR avstått skott, även om de haft fullt klart skottmöjlighet för att som Rambo säger, fota djuret istället.
          Men jag vet också många som kanske är lite väl skjutglada och inte väntar till det perfekta läget.

          Jag kan juh säga att jag har släppt åtskilliga älgar pga att jag inte har haft klart skottfält eller att känslan inte har varit rätt.

          jag har väl fällt 15 st sedan jag började när jag var 15-16. men det är åtskilligt mera som har blivit släppta pga av det ovanskrivande.

          Och om jag har råkat haft kameran till hands har jag tagit bild av djuret i stället.

          Men som quenso skriver så finns det tyvärr skottglada typer som skjuter genom snår och buske bara att få döda.. och det slutar till 90% med ett krångligt eftersök.

          i mina hemtrakter så härjar varg inne på bostadsområden och det är inte bara en det är runt 10 som går in till hus och river hundar och andra husdjur.

          Sådana rovdjur ska bort om den börjar komma för nära bebyggelsen.
          Men annars ska dom nog finnas i vår fauna.
          För att på ett naturligt sätt hålla ner klövdjur och småvilt stammen.
          jävla massa akvarium!
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=362871

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Jag noterar bara att jägarförbundet vill utrota vargen igen, och kraftigt decimera lo, örn, järv, korp & andra kråkfåglar - för att de konkurrerar med jägarna om bytesdjuren. Samerna har samma inställning, av i stort sett samma anledning.

            Min åsikt är också densamma som den alltid varit: det går att få bidrag för att sätta upp rovdjurssäkra staket för att skydda tamdjur; sätt spikhalsband på jakthundar; och man får helt enkelt acceptera att älg & rådjursstammen varken kan eller bör vara så stor som den varit medan rovdjuren varit utrotade.

            Man borde f.ö. inhägna renbetesområdena också, så fanns det i alla fall några områden även i fjällen där rovdjur (och alla andra djur som konkurreras ut av tamrenarna, framförallt vildren och lämlar och de som beror av lämlar som t.ex. fjällräv) kunde få existera.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • Nils Holmström
              • November 2004
              • 2195

              #7
              Att det är en "skön känsla" är nog världens sämsta argumet för jakt. Bara för att folk blir uppehetsade av att döda oskyldiga djur, gör det väl knappast saken bättre? Då lyssnar jag hellre på lögnerna om skyddsjakt, som i alla fall låter vettigt.

              ...tills du inser att det är rent nonsens. Vad händer om det är för många stora växtätare i naturen? Får ont om mat? ja, förmdoligen, eftersom man trängt undan dem med betesmark för våra tamdjur samt utrotat varg och björn. Genom att upplåta mer mark till vildvuxen skog (och alltså sluta äta betesdjur, ja) och totalförbjuda all jakt på rovdjur samt kanske till och med föda upp varg och björn och sätta ut.

              Jag inser att det jag säger låter väldigt radikalt (och säkert helt galet) för många människor, kanske främst de som bor i glesbygden, men ärligt talat, vi måste lära oss leva MED naturen istället för att försöka forma den efter våra egna syften, och det gäller väl SPECIELLT i områden där det finns många stora däggdjur.

              Precis lia fåniga som ni tycker mina argument är, tycker jag att det är med "jaktglädje"
              222 liter Malawi

              Kommentar

              • Daniel Blom
                • June 2003
                • 1670

                #8
                Ursprungligen postat av Rambo
                Och även om man skulle kunna låta bli att skjuta och istället fotografera djuret så är det ändå inte i närheten av samma sak.
                Skönt att nån vågar erkänna att det är själva dödandet som är grejen.
                Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
                och framgången är given.
                Samuel Clemens
                Mina bilder

                Kommentar

                • qenzo
                  • February 2005
                  • 1747

                  #9
                  Har man nu bosatt sig nära naturen får man också leva med att djuren kliver in på tomten!
                  Genom att mata fåglar, sätta upp foderhäckar till klövvilt osv så lockas även rov dit.
                  Tamboskap i dåliga inhägnader ger rovet ett smörgåsbord.

                  Självklart skadar för stora mängder gräsätare skogen, men också trafiken får fler risker. Och JAG tror inte att ex älgstammen skulle må bra av att växa sig för stor, utan decimering.
                  Och i dag är inte rovstammen tillräckligt stor för att klara det.

                  Daniel: Tror du verkligen att det finns NÅN jägare som jagar för att det är tråkigt? Den jägare som skjuter en 16-taggare gråter inte av sorg för det döda djuret utan av glädje.
                  Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

                  Kommentar

                  • Nils Holmström
                    • November 2004
                    • 2195

                    #10
                    Det finns alldeles för många katter i stan, men det blir ändå alltid ett jäkla liv när komunen skyddsjägare är ute och skjuter av. Det alltså skillnad på djur och djur.
                    222 liter Malawi

                    Kommentar

                    • jolon
                      • December 2002
                      • 1075

                      #11
                      Ursprungligen postat av Nils Holmström
                      Det finns alldeles för många katter i stan, men det blir ändå alltid ett jäkla liv när komunen skyddsjägare är ute och skjuter av. Det alltså skillnad på djur och djur.
                      Det är alltid skillnad på djur och djur, det är den här tråden ett lysande exempel på. För det är inte mycket snack om att östersjön är på upphällningen när det gäller fiskbestånd, att gädda och aborre i skärgården har minskat radikalt på senare år. Det enda man hör är att det är synd om torsken ibland (vilket det inte är det måste finnas några för att det ska vara synd om dom) Jakten är mig veterligen ganska reglerad med kvoter (ialla fall högviltet). Det enda fall jag känner till med reglering i fisket är vallentuna sjön som är lyst i år på grund av för små bestånd.
                      My internet should be readonly.

                      Kommentar

                      • Nils Holmström
                        • November 2004
                        • 2195

                        #12
                        Ursprungligen postat av jolon
                        Det är alltid skillnad på djur och djur, det är den här tråden ett lysande exempel på. För det är inte mycket snack om att östersjön är på upphällningen när det gäller fiskbestånd, att gädda och aborre i skärgården har minskat radikalt på senare år. Det enda man hör är att det är synd om torsken ibland (vilket det inte är det måste finnas några för att det ska vara synd om dom) Jakten är mig veterligen ganska reglerad med kvoter (ialla fall högviltet). Det enda fall jag känner till med reglering i fisket är vallentuna sjön som är lyst i år på grund av för små bestånd.
                        Vad mej anbelangar är det ingen skillnad på jakt och fiske, förutom att havsfisket är mer hänsynslöst (tänk er hur det skulle se ut om man drog gigansta strålnät genom skog och mark med helikopter för att fånga in ev bytesdjur)

                        Sportfiske är precis samma sak som jakt, dödandet som sport.
                        222 liter Malawi

                        Kommentar

                        • Daniel Blom
                          • June 2003
                          • 1670

                          #13
                          Ursprungligen postat av qenzo
                          Daniel: Tror du verkligen att det finns NÅN jägare som jagar för att det är tråkigt? Den jägare som skjuter en 16-taggare gråter inte av sorg för det döda djuret utan av glädje.
                          Nej, men ibland yrar jägare om "naturupplevelser", "viltvård" och sånt. Självklart är det blodtörsten som är den viktigaste drivkraften.
                          Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
                          och framgången är given.
                          Samuel Clemens
                          Mina bilder

                          Kommentar

                          • Nils Holmström
                            • November 2004
                            • 2195

                            #14
                            Ursprungligen postat av Rambo
                            I mer exotiska länder ger jakt möjligheter till stora inkomster till en annars fattig byggd och genom att ge djuren ett större värde än bara mat ger dem ett skydd mot tjuvskyttar.
                            För det första är det en smula rasistiskt att anta att alla "exotiska länder" skulle vara beroende av rika, vita jägare och deras pengar och för det andra tror jag inte att djuren bryr sig ett dugg om vem det är som dödar dem. Och skulle de få välja hade de förmdolien hellre velat mätta en hungrig familj än hänga på väggen hos Jan Guillou
                            222 liter Malawi

                            Kommentar

                            • jolon
                              • December 2002
                              • 1075

                              #15
                              Ursprungligen postat av Nils Holmström
                              Sportfiske är precis samma sak som jakt, dödandet som sport.
                              Tror att ganska många skulle säga emot där, många sportfiskare släpper tillbaka fisken, (jag gör det inte) sen så är jag gravt emot att dra alla jägare över en kam, (alla jagar inte med samma mentalitet som runar)
                              Bara för att nån har en studsare hemma så är inte personen rabiat bambi mördare. Det finns två sidor på alla mynt men det verkar som om många vägrar ta upp myntet och studera andra sidan med,,
                              My internet should be readonly.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...