Montering av innerdörr

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • olof
    • July 2002
    • 445

    Montering av innerdörr

    Hej!

    Här är en helt akvarie orelaterad fråga.

    Vi har tagit upp ett hål i en vägg i huset och håller på att montera en ny innerdörr. Problem uppstod när jag sent i går kväll skulle fästa dörren i karmen. Låset hamnade över där handtaget ska sitta. Det känns lite dummt att fråga men finns det höger och vänster dörrar? jag trodde moderna dörrar var vändbara? Nån som vet?

    Mvh

    olof

  • HakanJ
    • January 2003
    • 20

    #2
    Jo, visst finns det höger- eller vänsterhängda dörrar, men som du beskriver så skulle dörren hamnat upp & ned. Fast det går ju inte om du inte vänt på gångjärnen. Ehh.... när jag tänker lite längre så beror det på hur gångjärnen ser ut. Nya "innedörrsgångjärn" kanske inte ser ut som jag tänker (Jag har ett gammalt hus) Fast man borde iallafall behöva gör någon slags förändring på gångjärnen för att hänga dörren åt andra hållet......

    Däremot så finns det numera (kanske har funnits länge även om jag inte sett dem tidigare) lås som är vändbara. Jag köpte ett sådant själv innan jul, och där var det bara att dra ut själva låskolven och vrida runt den ett halvt varv. Det hette ASSA Boda å sen någon siffra typ 845 eller så.


    Lycka till
    Håkan

    Kommentar

    • olof
      • July 2002
      • 445

      #3
      Hej!

      Gånggärnen är av typen som man sticker in från sidan. Man hånger alltså inte på dörren.
      Ska kolla om det går att vända på låset. Det verkar ju inte helt otroligt.

      Mvh

      olof

      Kommentar

      • Ulf P
        • March 2002
        • 1615

        #4
        Sådana gångjärn har jag och det är olika vänster- och högerdörrar.

        mvh
        /Hasse
        //Uffe

        Kommentar

        Arbetssätt...