Amerikanare och geografi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dagge
    • December 2004
    • 188

    Amerikanare och geografi

    Vem har någonsin sagt att amerikanare är bra på geografi?
    Lite fördomar har man väl alltid haft mot deras kunskaper men att det är så här illa... jösses!
    Dagge
    Ampblog
  • swetrot
    • April 2003
    • 966

    #2
    Det handlar kanske mer om vad man får lära sig i skolan, och hur nyheterna utformas. Kan du på rak arm rabbla amerikas 50 delstater och därtill varje delstats huvudstad? Kan du en pricka ut dem på en blindkarta? Vem är guvernör var, och vilket parti företräder denne? Kan du amerikas floder och berg? Vet du vilka indianstammar som bodde var? Vad har Kanada för statsskick, och vem är högste folkvalde där?

    Och framför allt, vilken delstat skall vi invadera här näst, och från vilket väderstereck skall vi anfalla. Som man frågar får man svar.

    Nordamerikaner tycker vi européer är dumma som inte vill lära oss om deras geografi och förutsättningar.

    Kommentar

    • Lenita
      • June 2003
      • 850

      #3
      Det handlar väl snarare om intresse. Är man det minsta intresserad av andra länder så vet man var de ligger. Jag kan nog rabbla i alla fall 40 av staterna och ytterligare fem om jag får tänka en stund. Men det är ett dåligt exempel egentligen, eftersom det skulle vara svårt för en amerikanare att minnas och rabbla de svenska landskapen eller länen, vilket egentligen är den närmsta motsvarigheten. Det räcker gott med landets namn och eventuell huvudstad tycker jag.

      Sen är det väl alltid så att man visar de "värsta" ufona. De som inte kan alls. Det är alltid kul att kunna förfasa sig över andras okunnighet eller tillkortakommanden. Bengt Grieves färgblindhet och egenuppfunna färger är väl en sån grej... Melodifestivalen en annan. Törs man nämna Laila Freivalds och Thailand?

      Sen kan jag väl medge att även jag har en del fördomar om amerikanares kunskaper sen min väninna på slutet av 80-talet skrev hem från Arkansas där hon var utbytesstudent och berättade att hennes en del av hennes klasskamrater varken visste vem som var president eller vem som var utrikesminister i sitt eget land.... detta skedde för övrigt på den tiden då en viss Bill Clinton var guvernör i Arkansas.
      ____________________________________
      Pax vobiscum!

      Kommentar

      • Raven
        • February 2005
        • 15385

        #4
        det ja skulle vilja veta är hur många dom har intervjuat för att få fram dom få som va med på filmklippet.

        pratar även en hel del med amerikaner över internet och det är väldigt skiftande vilka som är kunniga om samhället och vilka inte och där brukar även synas tydligt vilka som har pengar och vilka som inte har pengar.
        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
        Faktatråd Om AkvarieVatten
        Växtakvaristernas Paradis

        Kommentar

        • erikthur
          • March 2004
          • 9953

          #5
          Ursprungligen postat av Lenita
          Det handlar väl snarare om intresse. Är man det minsta intresserad av andra länder så vet man var de ligger. Jag kan nog rabbla i alla fall 40 av staterna och ytterligare fem om jag får tänka en stund. Men det är ett dåligt exempel egentligen, eftersom det skulle vara svårt för en amerikanare att minnas och rabbla de svenska landskapen eller länen, vilket egentligen är den närmsta motsvarigheten. Det räcker gott med landets namn och eventuell huvudstad tycker jag.
          Men varför skulle någon amerikan (då utan svenskt påbro) vara det minsta intresserad av de svenska landskapen. Den enda rimliga motsvarigheten till de amerikanska delstaterna är egentligen Europeiska Unionens medlemsländer. Varav Sverige tillhör de smärre...
          Let's face it - Sverige är en liten nation i EU:s norra ödemarker med bara 9 miljoner invånare - oftast bara intressant för omvärlden i Nobelpristider egentligen nu när den svenska synden begravts rejält av feministerna...
          Killies is a lifetime passion

          Kommentar

          • swetrot
            • April 2003
            • 966

            #6
            Svenska landskap är ungefär lika intressanta för amerikaner som deras countyn är för oss svenskar, dvs inte alls. USA är ett land med en bit över 250 miljoner människor, de har flera städer med väsentligt fler invånare en hela Sverige, och de attackaras från alla möjliga håll för att de har bristande kunskaper om allehanda världsdelar.

            När jag gick i skolan, fanns det flera stycken personer i min klass, som inte hade en aning om vad ministrarna i Sverige hette. Om vår statsminister hette Bildt, Carlsson, Persson eller Larsson, vad spelade det för roll? Förändrades deras liv av namnet på statsministern? Det är människor som ofta har Dyslexi. De läser inte tidningarna, de är ointresserade av nyheter och politik, men de kan för det vara mycket framstående hantverkare, idrottsmän eller kanske rent av akvarister.

            Kommentar

            • Lenita
              • June 2003
              • 850

              #7
              Precis Erikthur - läs en gång till så får du säkert med hela meningen. Varför skulle amerikaner vara intresserade av svenska landskap? Och varför skulle vi vara intresserade av deras stater? Sverige är dessutom storleksmässigt inte särskilt litet - köp en jordglob så får du se de rätta proportionerna. Kunskap beror väl inte på hur många människor som bor i ett land, eller delar man upp kunskapen sinsemellan då? "Du tar matte... så tar jag läsförståelse, geografi är det väl ingen som vill ha, men vi kanske kan låta den gå på export nån annanstans - jag vet! Till Europa!" *obs ironi*

              Ett land är inte en motsvarighet till ett county. County kallas även våra län, så det kanske kan vara den närmsta motsvarigheten?

              Swetrot: Dyslexi har väl inget att göra med om man är intresserad av politik? Det finns ju tv i vårt land, som man kan lyssna på. Man kan inte dra ett helt handikapp över en kam på det viset.
              ____________________________________
              Pax vobiscum!

              Kommentar

              • erikthur
                • March 2004
                • 9953

                #8
                Snälla Lenita - det är ju uppenbart du missat skillnaden i proportioner i den här diskussionen. Och med bakgrunden av hur USA är historiskt uppbyggt är ju jämförelsen med Europeiska Unionen uppenbar.
                Vad gäller det där med ödemarkers utbredning så får vi väl då till slut böja oss för att stater som Ryssland, Kanada, USA och Danmark (glöm inte Grönland) är betydligt större än Sverige.
                Folkmässigt klassar ju Kalifornien in som en av de större Europeiska nationerna till exempel - i alla fall betydligt större än Österrike på alla sätt och vis med tanke på Guvernörens ursprung...
                Killies is a lifetime passion

                Kommentar

                • MrFisk
                  • June 2004
                  • 250

                  #9
                  nu handlar ju inte det här om politik utan om geografi. Skit i Sverige och landskapen men australien vet väl alla var på kartan den finns och ska om ha åsikter om vilket land som ska attackeras så borde man iaf ha en aning om var det ligger.
                  Experience is the thing that you get just after you needed it.
                  Zoonen

                  Kommentar

                  • jarinen
                    • February 2003
                    • 801

                    #10
                    Allmänbildning och intresse är väl två skilda saker? Att USA som land inte är intresserat av omvärlden har väl George Bush gjort rätt så klart. Det är bara det att de kommer att behöva intressera sig i omvärlden i förlängningen även fast man försöker måla upp en självsäker och oberoende fasad.

                    Det finns naturligtvis kompetens i USA, den bästa som går att erhålla men "allmänbildningen" är nog lika låg som spetskompetensen hög.

                    Att allmänbildning är hög eller låg har inget med intresse att göra. Så jag tror inslaget speglar problematiken eller "ointresset" rätt bra.


                    Mvh Jari

                    Kommentar

                    • Lenita
                      • June 2003
                      • 850

                      #11
                      Ursprungligen postat av erikthur
                      Snälla Lenita - det är ju uppenbart du missat skillnaden i proportioner i den här diskussionen. Och med bakgrunden av hur USA är historiskt uppbyggt är ju jämförelsen med Europeiska Unionen uppenbar.
                      Vad gäller det där med ödemarkers utbredning så får vi väl då till slut böja oss för att stater som Ryssland, Kanada, USA och Danmark (glöm inte Grönland) är betydligt större än Sverige.
                      Folkmässigt klassar ju Kalifornien in som en av de större Europeiska nationerna till exempel - i alla fall betydligt större än Österrike på alla sätt och vis med tanke på Guvernörens ursprung...
                      Vilka är proportionerna Erikthur? Förklara dessa för mig är du snäll.

                      I vilket fall som helst så borde vem som helst veta att Iran inte ligger i Australien, eller?

                      Vi pratar varken politik, storlek, historia, folkmängd eller något annat än allmänbildning här. Svenska "län" är motsvarigheten till usas "stater" oavsett folkmängd eller storlek. Visst går det att jämföra EU med usa ur ett historiskt perspektiv, men den diskussionen är väl inte aktuell här?
                      ____________________________________
                      Pax vobiscum!

                      Kommentar

                      • erikthur
                        • March 2004
                        • 9953

                        #12
                        Ursprungligen postat av Lenita
                        Vilka är proportionerna Erikthur? Förklara dessa för mig är du snäll.
                        ... Svenska "län" är motsvarigheten till usas "stater" oavsett folkmängd eller storlek.
                        För att vända på det hela torde väl Europeiska stater vara närmast motsvarigheten till Nordamerikanska stater (lägger därmed till Kanada och Mexiko).
                        Counties torde väl motsvara counties eller.....
                        99.3% av världsbefolkningen ungefär var inte svenskar för några år sedan. Jag undrar om inte siffran är högre nu. Det torde väl vara de rimliga proportionerna...
                        Killies is a lifetime passion

                        Kommentar

                        • Lenita
                          • June 2003
                          • 850

                          #13
                          Ursprungligen postat av erikthur
                          Ursprungligen postat av Lenita
                          Vilka är proportionerna Erikthur? Förklara dessa för mig är du snäll.
                          ... Svenska "län" är motsvarigheten till usas "stater" oavsett folkmängd eller storlek.
                          För att vända på det hela torde väl Europeiska stater vara närmast motsvarigheten till Nordamerikanska stater (lägger därmed till Kanada och Mexiko).
                          Counties torde väl motsvara counties eller.....
                          99.3% av världsbefolkningen ungefär var inte svenskar för några år sedan. Jag undrar om inte siffran är högre nu. Det torde väl vara de rimliga proportionerna...
                          Jag tror inte du förstår riktigt. Län=county Stat i usa=county. Så ett län är ett län är ett län är ett län... Ja, ett county är ett county.
                          Land=country
                          Europeiska stater=länder är väl samma sak som amerikanska stater=länder. Vad menar du egentligen?
                          95% av jordens befolkning är inte amerikanare... och? Vilka är proportionerna? Att det finns fler amerikanare än svenskar och därför behöver de inte ha lika hög nivå av allmänbildning? Vad menar du? Förklara dig är du snäll.
                          ____________________________________
                          Pax vobiscum!

                          Kommentar

                          • erikthur
                            • March 2004
                            • 9953

                            #14
                            Ursprungligen postat av Lenita
                            Ursprungligen postat av erikthur
                            Ursprungligen postat av Lenita
                            Vilka är proportionerna Erikthur? Förklara dessa för mig är du snäll.
                            ... Svenska "län" är motsvarigheten till usas "stater" oavsett folkmängd eller storlek.
                            För att vända på det hela torde väl Europeiska stater vara närmast motsvarigheten till Nordamerikanska stater (lägger därmed till Kanada och Mexiko).
                            Counties torde väl motsvara counties eller.....
                            99.3% av världsbefolkningen ungefär var inte svenskar för några år sedan. Jag undrar om inte siffran är högre nu. Det torde väl vara de rimliga proportionerna...
                            Jag tror inte du förstår riktigt. Län=county Stat i usa=county. Så ett län är ett län är ett län är ett län... Ja, ett county är ett county.
                            Land=country
                            Europeiska stater=länder är väl samma sak som amerikanska stater=länder. Vad menar du egentligen?
                            95% av jordens befolkning är inte amerikanare... och? Vilka är proportionerna? Att det finns fler amerikanare än svenskar och därför behöver de inte ha lika hög nivå av allmänbildning? Vad menar du? Förklara dig är du snäll.
                            Uppenbarligen räcker jag tydligen inte till att förklara något för dej så jag får väl ge upp. Men ett sista försök till slut.
                            Vad gäller folkmängden, som jag ibland ovan antytt betyder mera än stora ödemarker i norra europa, så är väl USA rankad som 3e folkrikaste nation på 290 milj plus. Och Sverige på................................................ .................................... 84e plats*.
                            Det om proportionerna. Vad gäller allmänutbildningen så måste Svenskarna anstränga sej något mera att känna till omvärlden eftersom den proportionellt sett är mycket viktigare för oss än amerikanarna.

                            * http://www.photius.com/rankings/popu...on_2004_0.html
                            Killies is a lifetime passion

                            Kommentar

                            • Lenita
                              • June 2003
                              • 850

                              #15
                              Jag är glad att du medger din otillräcklighet/brist på bra argument. Det är bara tråkigt att vi inte kan förstå varandra.
                              Du jämför USA med EU. USA har ca 290 miljoner invånare. EU har 460 miljoner ca, med eller utan ödemarker... Sverige är till ytan större än Frankrike eller Tyskland, och ungefär lika stort som Californien om jag inte missminner mig. Sverige är ett land med liten befolkningstäthet. Vi måste anstränga oss lite mer säger du. Följden av att vi anstränger oss lite mer torde väl vara att vi har lite mer kunskap om andra länder och deras kultur, vilket inte vore fel om amerikanarna hade. Då kanske de inte hade trott att de skulle välkomnas likt befriare i Irak. Det finns ingen ursäkt för okunnighet. Alla människor i västvärlden har tillgång till tidningar för sin allmänbildning. Om man nu ska invadera ett land så borde man väl ta reda på vart det ligger också och hur kulturen fungerar?

                              Nä jag förstår fortfarande inte vartåt du syftar med dina osammanhängande inlägg. Om du är ute efter att provocera är du ute i ogjort ärende för tillfället. Skulle kanske bli provocerad om jag förstod vartåt du syftade.
                              ____________________________________
                              Pax vobiscum!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...