Nån som är sugen på.....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mogwai
    • November 2002
    • 3021

    Nån som är sugen på.....

    En "Guldfisktortillias" ???

    En ny kokbok för husdjursägare ???



    Jag tror jag avstår tack.....i alla fall att prova något av recepten. Men en diskussion ska man ju alltid vara öppen för.
  • mckvinnan
    • December 2004
    • 760

    #2
    Jo jag brukar alltid skälla på USA:s dubbemoral gällande det mesta men just när det kommer till detta ämne är vi inte sämre. Det är tydligen en väldig skillnad på djur och djur och DET är ett intressant samtalsämne och väl värt att aktualiseras även om detta är på ett väldigt uppseendeväckande sätt.
    Allt började med ett enda överlevande litet yngel av arten blåciklid.. Robinson R.I.P. Har för närvarande ett 80 liters väggakvarium, 600 liters sötvattensakvarium och 900 liters saltvattensakvarium.

    Kommentar

    • C.Ciklid
      • February 2005
      • 12055

      #3
      Ja, vad säger man? Smaklöst!!!

      Tror nog inte jag vill ta en smakbit av min boa Bengt-Magnus.. inte heller mina skalarer mf...

      //Camilla
      De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

      Kommentar

      • Raven
        • February 2005
        • 15385

        #4
        "kattunge i rödvinssås" nä tror ja hoppar de.
        goare å ha katten som magvärmare än magfyllare.
        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
        Faktatråd Om AkvarieVatten
        Växtakvaristernas Paradis

        Kommentar

        • Gimbo
          • January 2005
          • 2734

          #5
          Men, de har en viss point med vad de har gjort. Varför skulle det vara mer okey att äta en gris än en hund? Inte för att jag själv skulle kunna göra det. Men, det är ju så sant så.
          -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

          Kommentar

          • janne dansk
            • June 2004
            • 1740

            #6
            Ursprungligen postat av C.Ciklid
            Ja, vad säger man? Smaklöst!!!

            Tror nog inte jag vill ta en smakbit av min boa Bengt-Magnus.. inte heller mina skalarer mf...

            //Camilla
            hur vet du att det är smaklöst,lite krydder så smakar det säkert bra
            Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein

            Kommentar

            • C.Ciklid
              • February 2005
              • 12055

              #7
              Vist kanske det skulle smaka med lite mer kryddor. Men jag kommer aldrig att anta "kulturen" med att äta husdjuren. Tänk såhär: Familjen sitter sammlad vid matborden med den nygrillade favvorithunden Fido. -Kommer ni i håg vilka fina ögon han hade? -Ja, och hur han alltid kom när han ropade? Ursäkta... det kanske var grovt...

              //Camilla
              De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

              Kommentar

              • Gimbo
                • January 2005
                • 2734

                #8
                Jag äter fisk. Tycker både att det är nyttigt och gott. Sammtidigt är det en väldigt trevlig hobby.
                -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

                Kommentar

                • Raven
                  • February 2005
                  • 15385

                  #9
                  människan är väldigt mycket för dubbelmoral.

                  en del har grisar som husdjur och äter fläsk.
                  har fiskar som husdjur och äter fisk.

                  har mycket med att göra vilken status ett djur har men skulle det bli svält hungersnöd och krig i sverige skulle det nog inte dröja länge innan katter å hundar går åt.
                  LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                  Faktatråd Om AkvarieVatten
                  Växtakvaristernas Paradis

                  Kommentar

                  • Rambo
                    • February 2004
                    • 672

                    #10
                    Det är väll inte mer dubbelmoral än att vi bryr oss mer om det händer något där svenskar är inblandade? T.ex. hur mycket hadde vi brytt oss om tzunami offren om det inte hadde drabbat en turist ort med massor med svenskar.
                    Kom inte dragandes med en massa slitna slag ord om att allt och alla är lika mycket värda, det vi känner och har nära oss är mer värt än det som är annonymt och långt borta.
                    575l Åleds
                    80l JAD
                    Tiffany - perser/norskskogskatt
                    Lizton - renrasig Bengal

                    Kommentar

                    • Gimbo
                      • January 2005
                      • 2734

                      #11
                      Hårda ord av, just det Rambo :P
                      -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

                      Kommentar

                      • mckvinnan
                        • December 2004
                        • 760

                        #12
                        Precis det som var min poäng. Håller helt med de 2 föregående talare. Men vem har å andra sidan sagt att man inte "får" ha dubbelmoral? Det är mänskligt och även kulturellt betingat och som tidigare sagt även styrt av situationen. De som äter hundar är inte mer barbarer än de som äter kor. Det är ett beslut varje person för sig måste göra och stå för. Fast jag känner iofs de som varit månskensbönder som "bytt" slaktdjur med sina grannar just för att de inte klarat av att äta sina egna grisar. Men å andra sidan så borde man verkligen kunna stå för att äta sina egna djur för då vet man ju garanterat hur de haft det innan medan de levde. Min dubbelmoral är att jag inte skulle äta sociala hållna husdjur (katter,hundar,akvariefiskar,burfåglar,minigrisar etc) medan egna hållna kreatur o liknande skulle jag gärna äta (kor,svin,höns,odlad matfisk etc).
                        Allt började med ett enda överlevande litet yngel av arten blåciklid.. Robinson R.I.P. Har för närvarande ett 80 liters väggakvarium, 600 liters sötvattensakvarium och 900 liters saltvattensakvarium.

                        Kommentar

                        • C.Ciklid
                          • February 2005
                          • 12055

                          #13
                          Ursprungligen postat av Rambo
                          Det är väll inte mer dubbelmoral än att vi bryr oss mer om det händer något där svenskar är inblandade? T.ex. hur mycket hadde vi brytt oss om tzunami offren om det inte hadde drabbat en turist ort med massor med svenskar.
                          Kom inte dragandes med en massa slitna slag ord om att allt och alla är lika mycket värda, det vi känner och har nära oss är mer värt än det som är annonymt och långt borta.
                          Villken tur att man gav 700:- till nödhjälpen till orkanens offer. Och även till svälten mf. Jag undrar hur man är funtad om man inte skulle ens skänka en tanke till de offer som föll för tzunamin.

                          //Camilla
                          Senast redigerad av C.Ciklid; 13 September 2005, 18:20.
                          De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

                          Kommentar

                          • Raven
                            • February 2005
                            • 15385

                            #14
                            Ursprungligen postat av C.Ciklid
                            Jag undrar hur man är funtad om man inte skulle ens skänka en tanke till de offer som föll för tzunamin.
                            mer komplicerat än det först kan se ut.
                            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                            Faktatråd Om AkvarieVatten
                            Växtakvaristernas Paradis

                            Kommentar

                            Arbetssätt...