Liten rapport från Berlin.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mohlin
    • January 2004
    • 1487

    Liten rapport från Berlin.

    Vi var på en långweekend i Berlin, och om det är nån som är intresserad av att åka dit, så kanske jag kan dela med mig av några tips?

    Berlin är STORT! Köp ett U-bahn kort (finns speciella turistversioner) och åk med den, annars blir man astrött i benen. Plus att man inte hinner se så mycket som man vill. Det är inga problem att hitta, allting är fint skyltat.
    Alla var dessutom väldigt snälla och trevliga, och hjälpte gärna till att visa väg och förklara och sånt. Men det är bra att kunna lite tyska, engelskan var nog inte prioriterat i skolan. Dessutom är allt utländsk dubbat på TV.

    Priserna är ok när det gäller mat o dryck. Ca 3 euro för en öl på en uteservering. 5 – 6 euro för pasta på en restaurang, det dyrast vi åt var en stor biff, 14 euro. (Nån som vet var eurotecknet sitter förresten på tangentbordet????). Dock var allting som handlade om turism dyrt! Inträde på museum 10-12 euro, sightseeing 15 – 20, vykort 3-6.

    Det mesta att se finns i gamla öst, vi bodde där och hoppade av tåget på Ostbahnhof.
    Så vad ska man se? Tja, det var första gången för både mig o min man, så vi var riktiga turister. Brandenburger tor, Gedächtnichkirche (ursäkta stavningen), Checkpoint Charlie, inklusive Mauermuseum, Potzdammerplats osv osv.
    Det ”nya” Berlin, dvs det som byggdes där muren funnits var en besvikelse. Stål, glas och betong. Och mer glas. Och betong…o krom. Tråkigt, tråkigt. Muren fanns markerad i gatorna med 2 rader sten, och små skyltar emellanåt. Svår att upptäcka (tog oss två dagar…), men när man väl kommit på det, så såg man det lite överallt. Det fanns 200 meter mur kvar som ska sparas, precis vid en utgrävning av det gamla Gestapohögkvarteret. Snacka om ett ruskigt kvarter! Ligger runt hörnan från Checkpoint Charlie.

    Berlins akvarium var ok. 150.000 liter vatten stod det i broschyren (nix jag har inga foto därifrån). 11 euro att komma in. Lite hajar o rockor. Stor sydamerikansk flodavsnitt med stora Pirayor. Hyfsat med sötvatten, dock kommer ciklidnördarna att bli besvikna. En del skalarer, ett akvarie med två andra sorter (en liten gul och en liten blårandig sak), inga diskusar alls. Dock ett med pansarmalar och sådär 2000 neontetror. Fräckt!
    Saltvatten med de vanliga drakfiskarna och andra färgglada saker. Tre akvarier med maneter varav ett med stora brännmaneter. Det har jag aldrig sett förr. Det stod jag länge framför. Rena och fina akvarier, väldigt jobbigt att gå med stengolv och en del trappor.

    Två våningar med reptiler och insekter. Det kan jag inte bedöma, för jag kan ingenting om sånt, plus att vi var så trötta i benen att vi inte orkade med allt.

    Vi var där i 2 hela dagar, och det behövdes. Å andra sidan var det tillräckligt, det finns en gräns för hur kulturell man orkar vara, och man blir som sagt attans trött i benen.
  • Raven
    • February 2005
    • 15385

    #2
    Alt Gr + 5 = €

    låter som ni haft trwevligt.
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis

    Kommentar

    Arbetssätt...