Roligaste/konstigaste akvariedrömmarna?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dinajel
    • November 2004
    • 606

    Roligaste/konstigaste akvariedrömmarna?

    Är man en äkta akvarist så har man garanterat drömt skumma eller roliga eller bara allmänt konstiga drömmar om akvarier och fiskar. Och nu snackar vi såna man drömmer på natten, inte den där drömmen om ett 900-liters tanganyikaakvarium...

    Vad har ni andra drömt för roliga drömmar?

    Jag kan börja med några som jag har drömt.

    1. Jag drömde att jag satt och tittade på akvariet och tyckte att glaset var ovanligt klart (vilket det iofs nästan alltid är), och plötsligt upptäcker jag att det faktiskt inte finns nåt glas alls! Vattnet hålls ändå på plats på nåt vis. Fiskarna verkar dock inte bundna till vattnet utan kan liksom simma upp ur vattnet och ut i luften, vilket dom också gör. Det slutar med att alla mina fiskar simmar runt i luften i mitt vardagsrum.

    2. Jag drömde att jag kom hem och upptäckte att en av mina fiskar är i färd med att föda yngel. Jag får lite lätt panik och sliter åt mej en håv för att ta hand om ynglen så dom inte blir uppätna av sin mamma. Det går bra till en början, men till slut bara forsar det ut yngel ur den lilla fisken och det fortsätter tills hela akvariet är fyllt av yngel. Det liknar mer en myggsvärm än fiskyngel. Vi snackar tusentals yngel, kanske miljontals. Och jag står där med håven och försöker håva upp alla dessa yngel...

    3. Jag drömde faktiskt inatt att jag träffade Defdac som rekommenderade mig att använda Micro+ istället för NutriSI för att Micro+ innehöll Mg, vilket NutriSi inte gjorde...

    Nu vill jag veta vad ni andra har drömt!
    Bilder på mina akvarier.
  • Marie J
    • January 2004
    • 10616

    #2
    Jag drömde att när jag vakna en morgon så var mitt 375 kar söndrigt, så det var vatten och glas i hela mitt rum. En del fiskar låg på golvet och vifta och några låg i akvariet med en ruskigt låg vattennivå.

    Jag kommer ihåg den starka känslan av illamående när jag plockade upp de stackars hjälplösa fiskarna.

    Jag plockade upp dom med håven och la dom i ett annat kar som inte hade växter (konstigt, jag som har fullknökat med växter i alla andra kar) i sig men vatten och grus.

    Det konstiga var att platyna och de andra levandefödarna var stora, säkert 15 - 20 cm när de låg där hjälplösa men när jag lagt i dom i extrakaret så var dom lika små som vanligt.

    Det trevliga med marddrömmen var att alla verkat ha klarat sig.
    /Marie.

    Min zoon Mina hundar Min Dagbok
    En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

    Kommentar

    • Hasse H
      • August 2004
      • 2111

      #3
      Jag har bara mardrömmar om mina akvarium. Benställningar som viker sig, glasrutor som spricker, fogar som släpper, massiv fiskdöd osv. Egentligen är det nog fel hobby för mig om jag skulle lyssna på mina (mar)drömmar.
      mvh Hasse
      Det man inte vet, har man ingen aning om.

      Kommentar

      • Marlin
        • January 2005
        • 156

        #4
        Drömde i helgen att jag var på krogen och att de hade ett gigantiskt akvarium på toaletten. I akvariet simmade fantasifiskar och svarta sjöhästar. Efter ett tag flög de upp ur akvariet och simmade runt i luften. Alla verkade mycket intelligenta och kunde prata med varandra på något konstigt språk.

        Förra gången jag hade akvarium drömde jag alltid mardrömmar om att det var proppfullt med alger, sniglar och ormar.
        Mvh,
        Malin

        Kommentar

        • Lenita
          • June 2003
          • 850

          #5
          I en dröm jag hade vaknade jag mitt i natten av något konstigt ljud. Jag gick upp för att kolla och såg att min vovve badade i akvariet. Allt vatten hade sugits upp av hans päls och alla fiskarna låg på botten och flämtade.

          I en annan dröm var jag på akvariemässa (vilket jag aldrig varit på) och såg de mest fantastiska akvarierna. Otroligt vackert.

          I en tredje dröm var jag stolt ägare av en sisådär 50 akvarier i olika storlekar. Dessa hade jag kopplat ihop på något sätt så att vattenflödet gick emellan dem likt en flod av vatten. Givetvis blev något fel på systemet och ett av akvarierna tömdes på vatten, så jag fick panik och började flytta fiskar mellan akvarierna.

          Drömmar är roliga... jag skriver ofta ner mina drömmar för att kunna tolka dem vid ett senare tillfälle, man kan bli förvånad hur mycket information som ryms i drömmar.
          ____________________________________
          Pax vobiscum!

          Kommentar

          • mohlin
            • January 2004
            • 1487

            #6
            Jag har drömt flera gånger att jag kommer ner till akvariet och upptäcker att alla mina växter har dött. Kvar är några skabbiga pinnar som sticker upp ur gruset, och ett par halvruttna blad. Jag får fullständig panik och börjas skifta vatten och hälla i gödning (varför då kan man undra, när alla är döda). Nån dröm om att fiskarna skulle må dåligt har jag inte haft, så där ser man min prioritering!
            Däremot ringer det en klocka om den dräommen med att fiskarna "simmar i luften". Den tror jag att jag haft.

            Kommentar

            • join4t
              • October 2003
              • 854

              #7
              Jag har också "haft flygfisk" men det var väldigt längesen. Det var ingen mardröm men jag blev irriterad över att jag inte förstod hur det gick till =)
              "Om du inte kan säga nåt snällt så säg ingenting alls" // Stampe

              Kommentar

              • Emotional
                • January 2004
                • 475

                #8
                En gång drömde jag att mitt 60l hade gått av på mitten,och att jag försökte rädda fiskarna. Men helt plötsligt frös allting till is. Alla fiskarna dog.
                Och sen var jag på en strand och letade kuhliiålar. (Vilket var det jag hade haft i akvariumet).
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=139251

                Kommentar

                • Hasse H
                  • August 2004
                  • 2111

                  #9
                  Ett par saker jag kommer ihåg från när jag var barn. Man hade lite underliga föreställningar när man var i 8-10-årsåldern.

                  Jag planerade på fullt allvar att åka till Holland och fiska guppy i kanalerna i Amsterdam. Var helt övertygad om att det fanns guppy där. Varför vet jag inte. Kommer ihåg att jag hade återkommande drömmar om det och jag håvade verkligen mängder av guppy mitt i staden.

                  En annan återkommande dröm var att jag fiskade guldfisk i kanalen som jag växte upp intill (Göta Kanal). Var inbiten sportfiskare i unga år och fiskade ofta i kanalen efter abborre och gädda. Vid flera tillfällen såg jag fiskar som blänkte i skarpa orangegula färger och kopplingen till guldfisk var inte långt borta i en ung akvaristhjärna. Men självklart var det vanlig svensk mört som blänkte i solljuset som filtrerades genom det lite grumliga vattnet och blev då orangeaktigt. Men i drömmarna var det guldfisk i mängder.
                  mvh Hasse
                  Det man inte vet, har man ingen aning om.

                  Kommentar

                  • erikthur
                    • March 2004
                    • 9953

                    #10
                    Jag brukar se mej själv som en riktigt inbiten akvarist men några akvariedrömmar kan jag nog inte minnas av vare sej positivt eller negativt slag.
                    Någon dröm om att simma i atlantisliknande omgivningar eller vid något tillfälle en dröm om Fyrisån.
                    Annars reserverar jag mina våta drömmar till annat och mardrömmarna skall vi helst inte nämna men att ha växt upp i Boden i Kommunismens slagskugga har gett ett och annat men i själen...
                    Killies is a lifetime passion

                    Kommentar

                    • Tropfrog
                      • October 2002
                      • 8078

                      #11
                      I min familj är det jag som drömmer fina drömmar om akvarium och min sambo som får mardrömmarna om desamma. Det har hänt flertalet gånger att hon väckt mig och bett mig kolla till karen.

                      Själv har jag samma drömmar om akvarium på natten som på dagen. Jag drömmer om det stora teknikspäckade mastodontkaret. Ett undantag är det att fiskarna simmar ut i rummet som jag också drömt, fler?
                      MVH
                      Magnus
                      min zoon

                      Kommentar

                      • Robot
                        • February 2004
                        • 1174

                        #12
                        När jag var 13-14 år och hade akvarium så drömde jag att jag var i akvariumet och behövde ha luft. Jag simma upp mot ytan men kunde inte få nån luft för täckglaset låg i direkt kontakt med vattnet.. Kommer ihåg att jag tryckte ansiktet mot glaset... Sen vaknande jag, det var inte täckglaset jag tryckte ansiktet mot, det var väggen bredvid sängen..

                        Kommentar

                        • Testarn
                          • October 2003
                          • 9

                          #13
                          Det har hänt flera gånger att jag också drömt om akvariefiskar som simmar ute i luften. En annan gång drömde jag att jag köpt ganska stora fiskar till ett för litet akvarium, men alla dog när jag glömde mata dem. Jag kan inte förstå hur jag kan vara så dum och slarvig.

                          Kommentar

                          • Peter Cederberg
                            • December 2004
                            • 96

                            #14
                            Har vid ett tilfälle drömt att jag satt å tittade på mitt 580L å mina oscar,s:en av dom får slag kör rakt in i ena gaveln rutan "viker" sig, å vatten börjar läcka ut... sover numera me ett öga öppet å lyssnar efter ljud från karet... Så blir det när man köper begagnat...
                            Pjc

                            Kommentar

                            • dinajel
                              • November 2004
                              • 606

                              #15
                              Konstigt att så många drömt samma dröm om fiskar som simmar runt i luften. Måste vara nån frihetsdröm.

                              Jag kom iaf på en till dröm. Jag var hemma hos farmor och farfar och det såg inte alls ut som vanligt hemma hos dem. I ett rum var det bokhyllor som täckte alla väggar, och när man drog ut bokhyllorna så visade det sig att det stod massvis med akvarium bakom! Från golv till tak! Vi snackar 50-60 akvarium. Med riktigt mystiska fiskar i. De allra flesta måste jag ha drömt ihop själv, för såna fiskar har jag aldrig sett eller hört talas om i verkligheten.

                              Jag fick i vilket fall lite panikkänsla när jag tänkte på att alla de akvarierna hade stått där bakom bokhyllorna under så lång tid, så jag satte genast igång Projekt Vattenbyte [TM], matning, samt försökte hitta info om de olika arterna.

                              Och även om jag hade lite panik i drömmen, så var det ju också värsta drömfyndet. Att hitta massvis med tuffa fiskar och akvarier hemma hos farmor och farfar! Nu gällde det bara att rädda så många som möligt.

                              Synd att det bara var en dröm...
                              Bilder på mina akvarier.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...