



Att välja man!
Då man väljer man ska man ta hänsyn till följande saker:
- Färg
- Tillverkningsland
- Storlek och chassimodell
- Utrustning
- Ålder
Mannens färg har oftast anknytning till tillverkningslandet.
Män tillverkade i sydligare länder har ofta mörkare nyanser än de
nordliga.
Idag går det i Sverige att få tag i män i alla möjliga färger,
då de antingen är importerade eller licenstillverkade i Sverige.
Då man väljer en man från utlandet bör man vara beredd på att denne
kräver viss anpassning eftersom ljudet är något annorlunda mot de svenska
männens.
Mannens storlek säger en hel del om driftkostnaden. En liten man är
oftast mer ekonomisk än en stor.
Vid val av man ska man också komma ihåg att kolla upp att
standardutrustningen är tillräcklig eftersom extrautrustning är dyrt.
Särskilt uppmärksam bör man vara på utsläppsröret som inte ska vara
slappt.
Skulle det vara det finns det idag hjälpmedel på marknaden i form av
förstärkare och härdare. Är längden ett problem går det idag att förlänga
utsläppsrör genom att en förlängning svetsas dit.
Är man ute efter en begagnad man ska man tänka på följande: före detta
ägare, körtimmar och allmänt skick (har han bucklor, är han ren, hur är han
servad osv).
Drömmannen är lite använd, ren och välskött. Man ska också kolla att det
inte finns några levande saker i sitsen och kanske överväga att låta en
offentlig granskare göra en ordentlig kontroll.
Provkörning är att rekommendera innan man gör sitt val. Under denna
klargörs köregenskaper samt eventuella dolda fel och brister. Olika
körställningar bör också provas för att se hur mannen fungerar i olika lägen.
Start av man
En ny man är lättstartad men slocknar snabbt om han körs för korta
sträckor. Äldre män kan ha stora startproblem eller så startar de inte alls.
Nya män behöver inte varmköras, då de startar så fort dörren öppnas. I
regel är det så att ju längre du har en man desto mer varmkörning behövs.
Om en man tenderar att överhettas ska man låta denne varva ner lite på
egen hand och därefter ta en liten varmkörning varefter han är redo för en
riktig långkörare.
Inkörning
En oanvänd man måste alltid köras in. Till att börja med ska man inte
vänta sig några längre körssträckor, men efter tiden blir de längre och längre.
Köregenskaperna förbättras också ju fler körningar mannen får.
Skötsel
Det är viktigt att mannen får regelbunden service. Han drar ganska mycket
bränsle om han körs mycket. Man ska se upp om han börjar dra för mycket
spolarvätska då detta påverkar hans köregenskaper avsevärt åt det sämre
hållet. Även chassit kan bli försämrat.
Utlåning av man till andra förare går an så länge hans dörrar inte öppnar
sig av sig själva.
Andras män kan vara ett alternativ om man inte vill ha en egen. Det går
att hyra män eller låna vännernas (fast i det sistnämnda bör man kanske
fråga om lov först om man inte vill råka ut för anklagelser om stöld).
Utefter gator och utanför restauranger och barer finner man ofta män som
blivit ratade eller annars blivit över, har man tur kan man hitta bra exemplar
även här.
Och kom ihåg, ska du ta en tur med en annan man, lämna din egen hemma!













Kommentar