Ljusterapi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jolon
    • December 2002
    • 1075

    Ljusterapi

    Den här borde kanske ligga under övriga husdjur, men sak samma.
    Frågeställningen är denna, kan man köra exempelvis grolux eller liknande till ett vanligt arbetsrum? Om det inte föreligger några direkta problem med det, vilken typ av rör skulle ni välja?
    (vi får snart spatt av dom här dj***a 830 warmwhite rören,kanske ska nämna att det är t5ór ,,)
    My internet should be readonly.
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Grolux har läskigt ljus..

    Jag skulle satsa på fullfärgsrör, typ Philips TLD 965.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • dgqlof
      • November 2003
      • 1344

      #3
      Det är viktigt att anpassa ljusstyrka till färgen. Människor är vana vid att svagt ljus har låg färgtemperatur (mot rött), medan starkt ljus helst skall vara vitt (omkring 6000K). Men detta är rätt subjektivt. Kanske är det så att ni har för starkt ljus i rummet för att det skall passa med 830? 965-rör ger utmärkt färgåtergivning, men en kompromiss är 860 som har bättre verkningsgrad (och längre livslängd?) och kanske även lägre pris.

      Jag tycker t.o.m. att 860 ger vitare ljus än 965 i mina akvarium, men det kan vara inbillning eftersom 965 är svagare. Jag har successivt börjat köpa lite 860-rör till akvarierna.

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        965'an har dock bättre färgåtergivning. De har >95 i färgrenderings-index, medan 860'an ligger på mellan 80 - 90.
        (100 = samma färgåtergivning som naturligt ljus)

        Det är dock alldeles sant att 8xx rören avger mer ljus.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        Arbetssätt...