Tragedin i Asien

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    Tragedin i Asien

    Visserligen heter denna kategori "Humormania" (vilket verkligen inte passar nu) men eftersom den också fungerar som Off Topic kategori så lägger jag in detta inlägg här
    Tragedin i Asien har fått gigantiska proportioner och jag lider verkligen med alla som förlorat nära och kära i denna tragedi.

    Jag är medlem i en organistion som heter OFI (sådana som pysslar med akvariefiskhandel) och en av medlemmerna där som kommer från Sri Lanka skriver i ett mail bl.a.

    "We regret to inform you that it is total disaster in the coastal areas of Sri Lanka . Especially from the Eastern to the south western coast over 4000 people have died . Many more are missing. Over 1 million people are rendered homeless ( This is nearly 5 percent of our entire population ).

    As this was the holiday season and many have been traveling down the main road that leads the Western Part of Colombo where the Main City Colombo is situated and the Southern part of the country . This main road runs along side the coastal area of Sri Lanka.
    So many people are missing with their vehicles and also one complete train (again the railway line is also going alongside the coastal belt ) with over 1000 people have been washed away to the sea. So far no trace of the people in this train. You may have already seen on TV the disaster.
    Most of our collectors down the southern area of the island has lost their houses and some of them still cannot be contacted as the communication lines are not working. The information that is trickling in now is that some of these collectors are missing too. Most of their boats are no more with their diving equipment.
    In Colombo my Chief Accountant has died yesterday of a heart attack whilst taking his family away from his House which was getting flooded."

    Vad jag vet så befinner sig inte några av mina närmaste bekanta i något av katastrofområdena (min bror med familj skulle ha anlänt till Phuket senare samma dag) så jag har haft tur. Tyvärr är det många andra som inte haft denna tur.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.
  • Lenita
    • June 2003
    • 850

    #2
    Jag har inga ord för detta. Jag sörjer med alla de familjer som har förlorat någon kär eller som fortfarande lever i ovisshet om vad som hänt. Det känns bara hemskt och jag vill bara gråta när jag ser bilderna från katastrofområdena.
    ____________________________________
    Pax vobiscum!

    Kommentar

    • Glenn
      • April 2002
      • 3904

      #3
      Jag känner stort medlidande för människorna som är där nere och för dem som har familj, släkt eller vänner där nere som kanske har försvunnit eller dött. Jag har själv en kompis som är nere i thailand just nu men vart i thailand har jag ingen aning om, jag kan bara hoppas på att det var långt ifrån där det här hände och hon och hennes familj mår bra. Sedan så finns det en enormt snäll lärare i min skola som befann sig nere i phuket då detta hände och jag hoppas verkligen att hon också har klarat sig

      /Glenn
      Mvh /Glenn

      Min Zoon

      Kommentar

      • Linda78
        • November 2003
        • 45

        #4
        Min kompis och hennes sambo har haft änglavakter! Dem har klarat sig! Fick veta det igår av hennes far. Men tyvärr så har inte andra haft samma tur som dem. Usch så hemskt, saknar ord...
        Linda

        Kommentar

        • Kitty
          • December 2004
          • 50

          #5
          Allt är borta! helt sjukt att se ställen man varit på helt ödelagda. Jag tänker på alla lokalbor som jag mött, vad har dom nu? dom kan ju inte åka hem. Dom har inget kvar. Man kan ju bara hoppas att de som fortfarande saknas hittas oskadda på nåt berg....
          Kör så de` ryker!

          Kommentar

          • plizken
            • April 2004
            • 1293

            #6
            Det pratas mycket om turistande svenskar och det är en stor tragedi det som har inträffat men eftersom jag inte mig veteligen har någon bekant som har drabbats så faller mina tankar till folket som bor där, dom som inte bussas iväg till herculesplan som tar hem dom till stugvärmen där hemma, dom som är tvugna att stanna kvar och städa upp i förödelsen under ett konstant hot om efterskalv och nya flodvågor. Usch, inte kul.
            Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

            Kommentar

            • Nils Holmström
              • November 2004
              • 2195

              #7
              MIna djupaste sympatier för de som frlorat nära och kära.
              Dock finns det hopp, min rumskamrat tioåriga kusin kom bort från sin familj, men visade sig senare vara oskadd. Grabben ahde egenhändigt sprungit ifrån sjumetersvågen och satt sig i säkerhet.
              222 liter Malawi

              Kommentar

              • Anabolic
                • December 2004
                • 3

                #8
                Stort medlidande.
                Har själv en granne som var där med sin familj. Mamman o ena dottern vårdas på ett sjukhus o pappan på ett annat. Deras andra dotter på 9 år spolades bort.

                Kommentar

                • Zeni
                  • December 2004
                  • 141

                  #9
                  Det saknas ord för sådanan här händelser...vilken förödelse naturen själv kan skapa...mina tankar går till alla i de drabbade områdena och alla dom som är i ovisshet om deras nära och kära lever eller ej..

                  Kommentar

                  • klara
                    • September 2002
                    • 1112

                    #10
                    En fruktansvärd katastrof som kommer att ha efterdyningar länge. Känner djupt med de drabbade även om jag själv inte kan sätta mig in i situationen annat än tankemässigt.
                    Mina svärföräldrar och deras vänner hade tur, de kom hem den 22/12.
                    /Klara
                    ------------------------
                    Min hemsida
                    Min zoon

                    Kommentar

                    • Hasse H
                      • August 2004
                      • 2111

                      #11
                      Det är ofattbart och fruktansvärt det som hänt. Känner en enorm empati för de som drabbats oavsett nationalitet, religiös hemvist, ålder eller ekonomisk ställning etc. Dotterns klasskamrat reste med sin familj till Sri Lanka över jul och nyår på en lång semester. Inget vet idag var hon är eller om hon överlevt eller inte. För mig är det som hänt en grym påminnelse om att vi människor är gäster på den planet vi bor på. Vår tid här är utmätt och tidsbegränsad vilket moder Jord med kraftfull och skoningslös tydlighet nu talat om för oss. Inte mycket till tröst för alla drabbade, men kanske en möjlig förklaring till det som hänt.

                      Sätter in en slant på Radiohjälpen idag, är väl det bästa man kan göra just nu. http://www.svt.se/radiohjalpen/

                      /Hasse
                      mvh Hasse
                      Det man inte vet, har man ingen aning om.

                      Kommentar

                      • BluesBoy
                        • January 2004
                        • 2559

                        #12
                        *Skänker en tanke*
                        BluesBoy
                        http://www.bluesboy.se

                        Kommentar

                        • janne dansk
                          • June 2004
                          • 1740

                          #13
                          om man har problem att komma fram på telefon skicka sms min boss är der nu och jag står i daglig kontakt med honom
                          Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein

                          Kommentar

                          • strider
                            • April 2002
                            • 176

                            #14
                            Hemskt:-(
                            Det är stora saker i görningen nu.
                            /Sven Hund

                            Kommentar

                            • Z_Lawer
                              • September 2004
                              • 333

                              #15
                              Helt ofattbart... min kollega-instruktör är där nu, men vi har inte hört något ifrån honom.. jag hoppas han och hans familj har klarat sig. Det är ännu värre för lokalbefolkningen som inte har någonstans att ta vägen, utan måste ta konsekvenserna av tragedin fullt ut. Herregud..
                              Ett något lägre beviskrav än eljest har därvid uppställts i fall då särskilda svårigheter ansetts föreligga att framlägga en fullständig bevisning om att andra skadeorsaker varit uteslutna.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...