Malavi (not humormania)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jolon
    • December 2002
    • 1075

    Malavi (not humormania)

    Landet malavi är ett av världens mest drabbade länder när det gäller svält och AIDS situation men lik för*****t står det inte en rad om det på något forum som behandlar fisk intresse,, vilket är ganska intressant, det känns som att folk som hämtar sin fisk från ett begränsat geografiskt område borde ha nån kunskap om situationen för dom som lever där, eller? era akvatiska kompisar kommer annars gå en ganska mörk framtid tillmötes,jag har själv väntat i ungefär ett år på att någon ska vakna och ta upp den här tråden men inte på något av dom forumen jag sitter på så diskuteras den här problematiken, det är fullt möjligt att jag har fel, men i ett land som man räknar på att hälften av befolkningen kommer ha AIDS innan 2006 så känns det aningen brådskande,, har jag fel eller rätt? Diskutera!!
    My internet should be readonly.
  • smurfmats
    • February 2003
    • 3538

    #2
    intressant tanke.. förstår din poäng men det är ju ändå ett akvariumforum inte ett männiksoforum, ska man ta reda på allt om landet bara för man köper fiskar därifrån? ska man då veta allt om kina för man käkar ris?
    tråden om fjärilars lek!

    Kommentar

    • jolon
      • December 2002
      • 1075

      #3
      Jupp det ska man! (skojade där) men när en industri är en betydande del av ett lands bnp så känns det som att man ska tänka ett varv till,, (personligen hatar jag alla "do gooders" köp inget från frankrike för dom testar kärnvapen etc) men just i det här fallet så är tystnaden TOTAL vilket är något jag inte riktigt kan finna mig i! (personligen tycker jag att malavi ciklider är fula och allmänt stressade men jag vet att det finns gott om folk som inte delar min åsikt)
      My internet should be readonly.

      Kommentar

      • smurfmats
        • February 2003
        • 3538

        #4
        det ska erkännas att jag inte visste om detta o vems felet är vet jag inte, kanske mitt som inte tagit reda på det eller så är det nån annan som inte berättat det(förrän nu). var har du fått reda på detta?

        ang. din sista mening, smaken är som baken, själv gillar jag sydamerika... o det är fattigt där med...
        tråden om fjärilars lek!

        Kommentar

        • Spijer
          • February 2004
          • 226

          #5
          så, hela afrika svälter ju, what else is new?

          Dom borde börja använda gummi förövrigt..

          Kommentar

          • ch1mpy
            • March 2004
            • 151

            #6
            så, hela afrika svälter ju, what else is new?
            Vad snackar du om? Att säga att det är hungersnöd i hela eller ens i större delen av Afrika är ju direkt felaktigt.

            Åter till ämnet, som fiskköpare har vi faktiskt vissa möjligheter att påverka områdena som fisken kommer ifrån. Rättvisemärkt fisk i butikerna hade kanske varit något? En hel del i denna riktning görs väl redan om jag förstått saken rätt.

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Situationen i Malawi tog jag upp i min artikel i Ciklidbladet redan 1995 (nedan följer ett utdrag från denna artikel) och den har väl inte förbättrats sedan dess.

              Svårare att säga vad vi kan göra åt saken - positivt för landet är dock den export av malawiciklider som sker samt att många åker dit ner för att dyka och titta på fiskar - allt detta ger pengar till landet och framförallt arbetstillfällen för befolkningen.

              Utdrag ur artikeln:
              <b>Dröm för en, mardröm för en annan</b>
              Min berättelse liksom många andras reseberättelser är dock bara en sida av den verklighet som existerar. Det blir lite som när man berättar gamla lumparminnen, man kommer bara ihåg det roliga. Malawi och Moçambique är inget drömland, det är inte paradiset på jorden, långt därifrån. Själva hade vi ont av värmen. Vi kunde sitta i timtal i den stekande solen ute i vår öppna lilla båt medan vi förflyttade oss mellan olika plaster. Vi var så urlakade att vi inte orkade säga ett ord till varandra. Vi var dock så privilegierade att gjorde detta frivilligt och tvingades inte leva och arbeta här.
              Att leva och bo här är inte lätt. De flesta afrikaner är kroniskt sjuka och medelåldern är mycket låg. I Malawi är den ca. 40 år och Malawi är ändå relativt sett ett rikt land och vi såg mycket få fattiga människor här. Malawi har ju också nästan varit förskonat från krig. Trots detta är medelåldern så låg som 40.
              En farsot som drar över Afrika just nu är Aids. Jag köpte en bok om hälsotillståndet i Malawi som såldes vid flygplatsen. Där redogjordes för en undersökning som gjorts på gravida kvinnor som uppsökt hälsovårdscentraler. De hade alla HIV-testats. Undersökningen, som var några år gammal, visade på att antalet smittade ökade kraftigt från år till år. På bara några år hade antalet HIV-smittade stigit från 0 till 25 %. Senare undersökningar har visat att läget idag är än värre. Idag beräknas ca. 40 % av alla fertila kvinnor vara HIV-smittade. I och för sig så är det inte Aids de dör av, istället blir det så att motståndskraften mot andra sjukdomar blir sämre och de dör istället av infektioner, malaria och tuberkulos för att ta några exempel.
              Bland många vita finns det en rasistisk inställning gentemot svarta och de menar att de får skylla sig själva. Vi lever dock i olika kulturer och har olika synsätt på sådant som sex och månggifte. Vad som är rätt i den ena kulturen kan vara totalt främmande för andra människor i en annan kultur. Vad gäller denna fråga tycker jag definitivt inte att det finns någon anledning för oss européer att förhäva oss. I storstäderna i Malawi finns det en hel del prostituerade (varav i stort sett alla är HIV-smittade) och deras kunder är så gott som uteslutande vita.
              Att avslutningen på denna artikel hålls i en lite nedstämd ton beror kanske på att jag bara för någon dag sedan fick beskedet att Saulos Mwale hade dött. Saulos, som basade för Stuarts anläggning, hade varit på sin brors begravning. Denne hade hastigt avlidit. Väl tillbaka blev Saulos också sjuk och avled inom några dagar.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • AndreasW
                • November 2003
                • 5

                #8
                Jag letade runt lite angående HIV+Malawi på www.mediearkivet.se/ och i en artikel i Göteborgsposten 2003-09-23 nämns att 40 procent av den vuxna befolkningen i Malawi är smittade med HIV..

                Fanns så klart fler artiklar om ämnet, här är 2 rubriker som är rätt talande.

                Rubrik från TT 2003-09-21:
                "Halva Malawis utbildade arbetskraft riskerar dö av aids 2005"
                Rubrik från Göteborgsposten 2003-09-21:
                "Den tysta katastrofen I Malawi töms byarna långsamt när människorna dör av svält"

                Kommentar

                • harbard
                  • July 2002
                  • 1085

                  #9
                  Här en nyare artikel - palats med 300 rum,byggkostnad över 500 miljoner kronor:
                  http://www.svd.se/dynamiskt/utrikes/did_8796655.asp
                  &lt;&lt;&lt;(<font color="red">^</font id="red">:<font color="red">&gt;*</font id="red"> harbard
                  Aquaflora länksamling Alger Bakgrund Miniakvarier Walstad-metoden
                  Foder Bananflugor Guppy Killi Fiskrum Akvaristisk startportal Småkryp

                  Kommentar

                  Arbetssätt...