Fordonsskatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mattias89
    • December 2003
    • 316

    #46
    Azur: Å herre jävlar!! ja visste att vi (eller rättare sagt de vuxna i komunen) betalar mkt men inte så mkt! :S
    helt sjukt...
    Mvh Mattias Nordfeldt

    Kommentar

    • Mård
      • May 2004
      • 22

      #47
      Som jag alltid har sagt: Mitt liv skulle vara mycket trevligare utan kungen med familj och socialdemokraterna. Det är nog de två som jag stör mig mäst på. Men, men inte kan man få allt här i livet.

      Kör inte bil direkt (har inte körkort)så det är inte så himla illa för just mig men något annat jag stör mig på är att när de sänker någon skatt höjer de en annan så det konns alltid som om man ändå slutar med + - 0....

      Och måste bara säga att jag fick rysningar över hela ryggen när jag läste det någon hade skrivit om att sympati rösta på Gundrun och Olhy. Aldrig hört något så dumt i mitt liv. Blev riktig upprör fattar inte hur man kan sikriva så vad håller människan på med...hoppas verkligen att folk inte tänker så när de röstar. Herre gud......blir ju mörkrädd!!!
      //Mård

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #48
        Ursprungligen skickat av mattias89
        Azur: Å herre jävlar!! ja visste att vi (eller rättare sagt de vuxna i komunen) betalar mkt men inte så mkt! :S
        helt sjukt...
        Jag blev förvånad själv, men saxat från Täby kommuns årsbudget: "I budgeten uppgår den statliga utjämningen till totalt –612 miljoner kronor netto. Detta motsvarar drygt 40.000 kronor per tvåbarns familj."
        http://www.taby.se/templates/TswComplexPage.aspx?id=6017

        Krasst privatekonomiskt vore nog det bästa för oss Täby-bor om vi fick en socialdemokratisk kommunstyrelse. Som vi sett med Stockholm lättar skattetrycket omedelbart, och bidragen börjar strömma in.
        I praktiken är helt enkelt "skatteutjämningen" en straffskatt på borgerligt styre.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • Gäddan88
          • September 2003
          • 60

          #49
          Socialdemokraterna alltså...
          *Nybliven ägare av ett 18 L akvarium*
          -En början iallafall.

          Kommentar

          • plizken
            • April 2004
            • 1293

            #50
            citat
            <hr noshade size="1">
            I praktiken är helt enkelt "skatteutjämningen" en straffskatt på borgerligt styre.
            <hr noshade size="1">

            Ujujuj hårda ord. Jag hoppas att det inte finns någon verklighetskoppling i det du säger. Jag hoppas innerligt att folk får upp ögonen för dylika tankegångar innan nästa val.

            Nu har sossarna visat vad dom går för. Nu är det någon annans tur.
            Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

            Kommentar

            • Bosse.J
              • March 2004
              • 796

              #51
              Ja rösta fram miljöpartiet istället, så ger dom oss en fot i baken tillbaka till 1800-talet.Häst och vagn är deras melodi, om det inte är dom själva som ska åka någonstans, då går det bra med Taxi.
              Bosse.J

              Kommentar

              • Patrik_växjö
                • July 2002
                • 2046

                #52
                Men varför e vi svenskar så fega? Varför demonstraras det inget? Vi sitter bara i våra stugor å muttrar...Sen så kommer påslag efter påslag på alla j-a skatter dom hittar på!

                Tycker vi ska jaga upp de svenska bönderna så att de kan ta efter sina Franska kollegor å täppa till lite vägar runt regeringskansliet etc med sina traktorer

                För svenska toppolitiker verkar inte fatta att kontentan av deras påhitt ständigt göt det sämre för de fattiga svaga och knappt märks för de starka rika. Klyftorna växer ifrån varandra i rasande tempo...

                Och för att komma tillbaka till fordonsskatten så MÅSTE dom använda vartenda öre till vad vi TROR de går till, dvs vägar, järnvägar och andra farleder... Men det gör de inte...
                / Patrik /

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #53
                  Och för att komma tillbaka till fordonsskatten så MÅSTE dom använda vartenda öre till vad vi TROR de går till, dvs vägar, järnvägar och andra farleder... Men det gör de inte..
                  Jag har definitivt inget emot att skattepengar fördelas på ett vettigt sätt och om det går tillbaka till just det som du skriver är inte så viktigt - det viktiga är att de används på ett förnuftigt sätt.
                  Sedan är det ju också så att bilar kostar samhället oerhört mycket mer än det du nämner som ökade sjukvårdskostnader och miljöskador.

                  Oavsett vilket så är det viktigt att se att skatter behövs för att bekosta sjukvård, skolor, dagis, polis etc. etc.
                  Idag sinar ju tyvärr tidigare mjölkossor som t.ex. skatt på sprit och cigaretter. Även om jag inte är nykterist så tyckte jag att det var ett mycket bra sätt att dra in skatt på eftersom det egentligen rör sig om helt onyttiga produkter. Så även om jag själv inte dricker mjölk men däremot gärna ta ta en nubbe så är det bättre med en rejäl skatt på sprit och ingen skatt på mjölk.

                  Inte nog med att spritskatten sjunker - samtidigt ökar ju också sjukvårdskostnaderna pga detta.

                  För svenska toppolitiker verkar inte fatta att kontentan av deras påhitt ständigt göt det sämre för de fattiga svaga och knappt märks för de starka rika. Klyftorna växer ifrån varandra i rasande tempo...
                  Håller helt med om att det är bedrövligt och sämre lär det bli. De som befinner sig högst upp på samhällstegen har aldrig behövt betala för sig - för dom finns det tusen och en möjligheter att slippa ifrån att betala skatt.

                  En sak som det gott kan sparas på är försvaret, men också här sker besparingen på ett sådant sätt att det är de små kommunerna som drabbas hårdast.
                  De borgerliga skriker i högan sky om detta men säger inget om att den främsta orsaken till sveriges höga kostnader för försvaret är det idiotisk JAS-planet som ingen vill ha. Självklart säger de inget om detta eftersom de alla var överens om att Svriege skulle ha ett stridsflygplan.

                  Om fordonskatten är jag lite kluven - visst är det fel att glesbygden drabbas där bil är en absolut nödvändighet och de som bor där borde kompenseras i så fall.
                  Men för de som bor i och kring storstäder där trafiken idag är ett jätteproblem känns det mera rätt, men kanske vore i så fall vägtullar ett bättre alternativ förutsatt att taxan i kollektivtrafiken sänks och tillgängligheten ökar.
                  Idag byggs en lång tunnel för massor av miljarder under en stor del av Göteborg. En ny tunnel under Göta Älv krävs inom kort och ytterligare ringvägar är nödvändigt. Allt till gigantiska kostnader orsakade av den ökade trafiken.
                  Samtidigt så ökar klasserna i skolorna, fritidsgårdar bommas igen, pensiorshem stängs, hemsjukvården blir sämre, sjukvården bantas. Detta kommer att kosta oss oerhörda summor i framtiden genom t.ex. ökad kriminalitet och ökade sjukvårdskostnader (finns nästan ingen förebyggande sjukvård längre).

                  Ja ja det var inte något kul inlägg detta - nu tänker vi på något annat och firar jul istället.

                  God Jul och Gott Nytt år på er allihopa

                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Guy Palm
                    • March 2002
                    • 5720

                    #54
                    Inte nog med att spritskatten sjunker - samtidigt ökar ju också sjukvårdskostnaderna pga detta.
                    Det problemet kommer vi aldrig ifrån. Eftersom alla länder runt oss (utom Norge) har lägre skatt och vi har mycket frikostiga införelsereglar så blir nog Sverige tvingade att sänka spritskatten. Görs inte detta så kommer smuggling och illegal försäljning att öka, se bara på Malmö där den mesta alkolen som säljs på restauranger är utländsk sprit.
                    Jag vet inte hur man löser detta, just nu bryr jag mig inte. Firar jul i stället.
                    God Jul till er alla.

                    Guy
                    Guy
                    ,Poecilia,SKS,GOC,

                    Kommentar

                    • plyyp
                      • August 2004
                      • 80

                      #55
                      Har nog svårt att hålla med Kjell om att vi ska lägga detta på hyllan å njuta av julen, när jag på självaste julafton sitter å läser på zoopet...

                      Jag tycker så här:
                      Kultur är skit. Lägg ner Skansen, Slottskogen, Liseberg, Kålmården, Borås Djurpark, alla andra äckliga djurparker och zoo. Lägg ner alla muséer och sånna här ställen där hemlösa i timmar står å glor på meningslösa fiskar.

                      - Eller så ironiserar jag... Ett mynt har alltid en baksida! Jag är stolt över det breda kulturutbud vi har i sverige. Alltifrån små muséer, teatrar och djurparker till världskända artister och skådespelare! Tack vare kommunala och statliga insatser har man kunnat åstadkomma det. Sen är vi fullständigt överrens om att man kan undra över prioriteringen...

                      Men även jag har mina stunder då jag vill ge alla som går på opera, företags VDs och backslickfolket ett härligt nackskott... Man är väl lite smygkommunist ändå

                      Det måste vara jobbigt att gå runt å vara så irriterad hela tiden!?? Vänd på myntet ibland!

                      Hoppas alla får en trevlig fortsättning på julaftonen och att ingen ska behöva sova på gatan idag.

                      Kommentar

                      • Azur
                        • March 2003
                        • 12946

                        #56
                        Nåt jag stört mig på, är hur man talar om skattehöjningar. "Skatten höjs med en krona". Det låter ju inte mycket - en krona är ingenting.
                        Men vad man menar är alltså att skatten höjs en krona _per intjänad hundring_, dvs en procentenhet. Med en genomsnittslön sisådär 2400 om året.

                        Såvitt jag kan förstå, finns det bara två möjliga anledningar till att man talar om kronor istället för procentenheter:
                        1) att man vill att höjningar skall låta mindre än de är.
                        2) att man inte tror folket i stugorna kan räkna procent.
                        Dvs att man antingen vill föra folk bakom ljuset, eller anser att de är idioter.
                        Take your pick.
                        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                        Kommentar

                        • Oscar Cederqvist
                          • November 2002
                          • 6546

                          #57
                          Varför ska man lägga ner? Privatisera så får de klara sig bäst de kan. Sossarnas plan är att hålla folket på plats med hjälp av höga skatter och bidrag. Låt oss själva bestämma vart våra pengarna ska gå. Var i ligger logiken med att få göra avdrag för huslån när man ändå måste betala tillbaka pengarna i form av fastighets skatt?
                          Sen spelar det inte så stor roll om vi har monarki eller republik, makten ligger ju fortfarnde i parlamentet.

                          www.maktskifte06.se

                          Oscar Cederqvist

                          Kommentar

                          • janne dansk
                            • June 2004
                            • 1740

                            #58
                            varfof inte forbjuda all fordonstrafik i städer över * antal invånar bygga utt kollektivtrafiken .Då minskar man växthusgasen som är orsak tii att miljöpartiet höjar bensinskatten .Jag menar om du tittar i bilar i ex stockholms ytterkanter sitter der 1 prs i varje bil är det miljövänligt .Nej, fri kollektivtrafik i storstädar ÄVEN STADSRÅD KUNGAFAM OCH LIKN parasitter skall få åka kollektivt
                            Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein

                            Kommentar

                            • Jeza
                              • January 2003
                              • 379

                              #59
                              Mitt liv skulle vara mycket trevligare utan kungen med familj ....


                              Sant så sant...
                              Orcae Ita!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...