Namn på fiskarna?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kelaren
    • March 2005
    • 18

    #46
    Har nu kompletterat samlingen med:
    Kampfiskhanen Tony
    Guldguramisarna Gullan, Gudrun, Gunnar, Gert (som hade en trasig stjärtfena)

    Två ny svärdbärare, yngel, Vera och Ellen, om vi har osis så är det inga honor och då kanske det får bli namnbyten men i dagens jämnställda samhälle så kanske det går bra ändå!?
    Mina fiskar finns här

    Kommentar

    • svea
      • February 2005
      • 2476

      #47
      Vissa får namn. Om man köper ett par får dom namnet som är den dan eller dan för/efter i almanackan. Gärna namn som stämmer ihop. Så enklet gör jag det.
      Visst dör en del namngivna, men tyvärr dör ibland även de som inte har nåt namn.
      Svea

      Mina bilder
      Min zoon

      Kommentar

      • Elina
        • February 2005
        • 128

        #48
        Jag har en liten ancistrus mal som heter hjalmar... köpte honom först enbart för att hjälpa mej att hålla algerna i schack, men jag tycker om det lilla livet! Han är stencool ju! Ska nog köpa en liten flickmal till honom när jag byter till ett störe akvarium.

        //Elina

        Kommentar

        • sukito
          • April 2005
          • 383

          #49
          Jag har oxå döpt mina fiskar De har fått namn lite efter färg & beteende och efter mitt humör

          Mina guppyhanar heter Gulars & Farbror Blå efter två barnprogram jag gillade när jag var liten. Gulars var en gul fågeldocka som pratade med hemsk bergen-dialekt och bodde i en postlåda... *skratt* De har då blå & gul stjärt Mina guppy-honor heter Alfa för att hon var den första som ynglade i vårt kar och att i 'Sesam-station' i Norge het en gul fågel AlfaAlfa, Mammy för att hon ständigt ser havandes ut, och sen har vi Sukito efter mej Visste ni föresten att 'sukito' är ett japanskt verb som betyder 'gillar också' ? I vårt kar simmar det också runt ett litet guppy-yngel som har blivit hetandes Spiggen. Endaste överlevande molly-ynglet från första 'kullen' har fått namnet Supreeme - efter gruppen som gav ut låten 'I will survive' - logiskt??

          Vårt kampfiskpar fick namnen Rocky & Roxette - gizmans vilja där Vår grymma fjärilspleco heter Arne och två av våra dalmatinermolly heter Blackie - han är nästan svart & MamaCass för att hon är så stor Jfr 70-talsgruppen Mamas & Papas. I början köpte vi två kuhlii-ålar som fick namnen Kul & Cool dels på grund av artsnamnet & för att jag tycker dom är så roliga att se på När vi sen köpte vårt Tanganyka-kar följde det med en ål som vi flyttade över till 110 liters karet så den inte skulle vara så ensam. Den är något större än de andra så den blev kungen - King Dom tre nyaste i 110 liters fick namn efter mina svärföräldrar Lennart & Berit - och en ex av min sambo - Anett. Hon är något skev i huvudet - och det var vistnog denna tjej med... *skratt*

          I vårt Tanganyka-kar simmar det många namnlösa, men malen Malte var redan döpt när vi köpte karet. Siverhajen fick snabbt namnet Hälge och vår malhona blev uppkallad efter en styrman på spray chat - Mona8 - hon blev malen 8:an Vi hade mamma & pappa på besök när vi köpte två silverhajar som Hälge skulle få leka med - och mamma ville att dom skulle heta svärmor & svärfar. Det tyckte jag lät liiiiite dumt - jag ville juh inte gärna säga till mina svärföräldrar att mina hajar hette 'svärmor & svärfar' typ *ler* Så dom fick det norska namnet som mamma & pappas barnbarn kallar dom - Besta & Besten (förkortning av bestemor & bestefar som betyder mormor/morfar - farmor/farfar). Till slut har vi vår segelfinns pleco som fick namnet Prickiga Prinsessan - till dagligt kallad Sessan

          Vi har också albino-pansarmalar, daffodiler, otocinclus, leleupis, flying fox & molly-yngel som är udöpta... Puh! hoppas jag inte glömt nån
          Senast redigerad av sukito; 28 May 2005, 02:59.
          ~meta~

          min zoon

          Kommentar

          • Ohlsson
            • April 2005
            • 176

            #50
            Jag började först som "akvarievakt" åt en kursare som skulle plugga en termin i Norge... Det var 1½ år sedan. För att hon inte skulle spola ner firrarna i toaletten då inte jag kunde passa dem under den sommaren (eftersom hon stannade i Norge å jag skulle lämna Uppsala för sommaren) så köpte jag ett eget akvarie. Hennes firrar brydde jag mig inte så mkt om men de sorgmantlar jag köpt för att fylla ut hennes akvarie ville jag inte skulle dö.

            Sorgmantlarna gick under kodnamner "pirayorna" för det var vad de var... "Pirayorna" eller "klonerna" kallades de (4 kvar nu, fick sälja några). De andra fiskarna i akvariet lärde sig snabbt att äta maten jag gav dem för annars blev det inget kvar... Tjejens svarttetror (som jag fick ärva) döptes till "torskarna" för det var vad de såg ut som... STORA FETA torskar... (Har jag nu skänkt bort) Då det inte gått någon algätare i akvariet (jag hade inte tänkt köpa någon när jag var vakt, det var ju inte mitt akvarie ) så fick jag nu införskaffa det... Blev lite lurad att köpa en segelfens pleco på ca 8 cm (handlaren visste att jag inte hade ett akvarie större än 54L, å oviss som jag var så tackade jag bara å betalade ). Plecon döptes snabbt till Leo, pga prickarna men döptes om av modern min till "Nessi" för "man ser den lika ofta som man ser sjöodjuret i Loch Ness"... så Nessi heter hon/han än idag även on den visar sig oftare nu.

            Samtidig som Nessi införskaffades köpte jag en "städare" som jag ansåg det då. En riktigt ful fisk tyckte jag, men jag behövde något som tog hand om maten på botten... Ful tyckte jag som sagt att den var, å grå, så jag döpte den till "gråsuggan"... Det heter den stackars pansarmalen än idag men den "fula" fisken har nu sällskap av en drös andra "fula" pansarmalar (de häftigaste jag vet nu, mer, mer, mer.... ). En metallpansarmal heter "Goldie" för den är mer guldfärgad tycker jag. En banditpansarmal (?) heter "Zorro" å min sista stora pansarmal (adolfoi) heter "Lindrik" efter Linda och Fredrik som jag fick den av... 12 små "salt och peppar" pansisar (habrosus) är inte döpta än men kallas "småttingarna". Alla firrar ska snart flytta till ett 200L kar, för Nessis skull. Då kommer det trilla in fler pansisar att döpa...
            "Om man önskar att ens drömmar ska gå i uppfyllelse är det bäst att vakna först" - okänd

            Besök gärna min zoon...

            Kommentar

            • Glenn
              • April 2002
              • 3904

              #51
              Mamma och jag hade tråkigt för någon vecka sedan och då så fick vi en ide om att vi skulle döpa mina två khulii så dem heter numer Algot och Doris Sen så har vi en kampfiskhane ochså som fick namnet Karl-Oskar

              /Glenn
              Mvh /Glenn

              Min Zoon

              Kommentar

              • Queridan
                • May 2005
                • 32

                #52
                Paletthane 1: Bengt
                Paletthane 2: Göran
                Paletthona 1: Siw
                Paletthona 2: Gunnel

                Fjärilshona: Svetlana
                Fjärilshane: Igor

                Scalare 1: Juanita
                Scalare 2: Jose'

                Gibbiceps 1: T-Rex
                Gibbiceps 2: Malte

                Lägg märke mina etniska teman

                Kommentar

                • Flugan
                  • April 2005
                  • 44

                  #53
                  Min kuhlii heter Mårten.

                  Min röda kampfiskhane heter Stalin.

                  Min ancistrus ska jag nog döpa till Ronaldo för han är ruggig på att sparka runt ärtor man släppt ner till honom.
                  "The stone age did not end for lack of stone, and the oil age will end long before the world runs out of oil." -Sheikh Zaki Yamani, former Saudi oil minister.

                  Kommentar

                  • Luke
                    • December 2004
                    • 23

                    #54
                    Jag har två marmorguramis som jag namngett. Hane mobbar honan hela tiden. Därför döpte jag han till "Nelson" efter Nelson i "Homer Simpson". Honan heter "Lisa" som är mest för sig själv.
                    "Bättre att diskutera en fråga utan att avgöra den än att avgöra en fråga utan att diskutera den."

                    Kommentar

                    • fiskmatte
                      • September 2012
                      • 2

                      #55
                      Jag är nybliven fiskmatte och passar på att haka på denna roliga diskussion. Jag älskar djur och namn och följaktligen också djurnamn. Jag valde fisk för att den skulle vara individuell och kunna ha ett namn. En kampfiskhanne, alltså. Efter en veckas funderingar med de tonåriga barnen, kom vi fram till namnet Fenix (syftande på fiskens fenor). Dotterns första förslag var faktiskt Mein Kampf, men den humorn gillade inte vi andra. Förutom kampfisken har vi en algätande "städarfisk", en liten strömgrönling, som vi inte ännu vet kön på. Det lär klarna när den blir fullvuxen. Men eftersom den far fram som en liten dammsugare, fick den heta Hoover. Passar på både pojke och flicka, tycker jag .

                      Kommentar

                      • Neptun
                        • March 2004
                        • 719

                        #56
                        Hej fiskmatte och välkommen till Zoopet!

                        Kul att du ger dig in i diskussionen. Tänkte bara försiktigt säga att det sista inlägget i den här tråden (innan ditt) gjordes för sex år sedan
                        Men du är välkommen att dra igång den igen!
                        "Failure does not require planning"

                        Kommentar

                        • fiskmatte
                          • September 2012
                          • 2

                          #57
                          Tackar! Ja, jag vet att diskussionen är gammal, men jag ville ändå gärna vara med. Hoppas andra kommer med, så får vi en modernare variant. Ska bli roligt att se vad folk döper sina fiskar till i dag? Växlar namnmodet på fiskar liksom på barn?

                          Kommentar

                          Arbetssätt...