Sjöodjur i Vättern

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • harbard
    • July 2002
    • 1085

    Sjöodjur i Vättern

    Lagom till rötmånaden jagar man sjöodjur i Vättern:
    http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=119&a=174039
    Gust: http://www.bahnhof.se/~wizard/gust03/
    <@^~^~^~^~< harbard
    Aquaflora länksamling Alger Bakgrund Miniakvarier Walstad-metoden
    Foder Bananflugor Guppy Killi Fiskrum Akvaristisk startportal Småkryp
  • Lenita
    • June 2003
    • 850

    #2
    Jorå, vi har vår egen Nessie här serru... faktum är att hon är avbildad i Huskvarna Säkert! Och jag har hört att Vättern skulle vara förbunden med en tunnel med Loch Ness, så det skulle egentligen vara samma sjöodjur det handlade om... Så det så!
    ____________________________________
    Pax vobiscum!

    Kommentar

    • Tant Nancy
      • April 2002
      • 5407

      #3
      Hehehe!!! Kanske finns en tunnel till Storsjön också! Det var ju ett tag sedan man hörde något om Storsjöodjuret här... hon kanske har simmat söderut på en liten semestertripp :-)
      MvH
      Tant Nancy
      www.gladafisken.aqualogen.se
      Mitt fotogalleri
      Dagbok
      Min zoon

      Kommentar

      • Lenita
        • June 2003
        • 850

        #4
        Jo om hon gillar iskallt vatten så antar jag att Vättern är perfekt just nu...
        ____________________________________
        Pax vobiscum!

        Kommentar

        • Tant Nancy
          • April 2002
          • 5407

          #5
          Jepp, hon gillar garanterat iskallt vatten, eftersom hon trivs här!
          MvH
          Tant Nancy
          www.gladafisken.aqualogen.se
          Mitt fotogalleri
          Dagbok
          Min zoon

          Kommentar

          • mats m
            • September 2002
            • 515

            #6
            Hej
            Va hon inte i Göteborg i våras?
            Hälsn.Mats
            http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

            Kommentar

            • erikthur
              • March 2004
              • 9953

              #7
              Var inte det Tant Nancy....,
              Killies is a lifetime passion

              Kommentar

              • erikthur
                • March 2004
                • 9953

                #8
                Nu till ett allvarligare svar på denna fråga...
                Jag vet att jag flyttat från grunda Mälaren (jag är i alla fall född i Strängnäs och har bott i Enköping i omgångar förutom att jag bott i Uppsala i 30 år knappt) till djupa Vättern - men hittills är det bara magra-magra vätternrödingar jag hört talas om. OK jag har sett konstverket här i Huskvarna men aldrig hört det diskuteras i lokalbefolkningen. <b>jätten Vist </b>är betydligt mer levande här förutom <b>John Bauers </b>jättefarliga troll.

                Men när jag var inkallad som regementsläkare i Östersund för tjugo år sedan under den kallaste februari i mannaminne (mitt) så undersökte jag frågan om storsjöodjuret allvarligt. Jag inhandlade <b>Dr Peter Olssons </b>avhandling om detta djur (Peter Olsson fann sej förbigången till en professur i zoologi i Lund). Jag intervjuade också delar av lokalbefolkningen samt akvarieföreningen. Det var definitivt delade meningar om saken däruppe - ungefär hälften av de jag intervjuade trodde att det fanns troligen något bakom alla historier och andra hälften föreslog att det hade något att göra med fantasi och alkohol...

                Och min uppfattning om Vättern... Det här tycks mej vara något av det mest näringsfattiga sjöar som finns (och då har jag studerat Stora Gla i Värmland tidigare). Så hur ett stort odjur skall kunna livnära sej här vete f*n. Men vattenfallen häromkring är sagolika (Röttleforsen och Huskvarnafallet - imponerad även om jag sett Niagara <b>(the king)</b> underifrån...)

                Och PS Jag var bortmyglad från ett lektorat i Umeå som borde sedemera lett till en professur... (That´s a part of my story...)

                Killies is a lifetime passion

                Kommentar

                • mats m
                  • September 2002
                  • 515

                  #9
                  Hej.
                  Ta dom stora malarna Emmån,snacka om storsjöodjur.Det finns nog något lite sanning i allt,det var ju ingen som trodde på dessa jättevågor.Nu är det bevisat att dom finns 25m. höga.
                  MVH Mats
                  http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

                  Kommentar

                  • Tant Nancy
                    • April 2002
                    • 5407

                    #10
                    Hur det nu är... och trots Eriks vetenskapliga undersökning... så är det så att Nessi och eventuella odjur i Vättern är bara hjärnspöken! Storsjöodjuret FINNS däremot... självklart!!!

                    Måste tillägga att alla som tror att en badande Tant Nancy kan förväxlas med Storsjöodjuret... kanske har rätt :-)
                    MvH
                    Tant Nancy
                    www.gladafisken.aqualogen.se
                    Mitt fotogalleri
                    Dagbok
                    Min zoon

                    Kommentar

                    • erikthur
                      • March 2004
                      • 9953

                      #11
                      Glömde berätta att jag såg en del lufthål i isen på Storsjön februari 1983 som definitivt kan diskuteras i samband med storsjöodjuret.
                      Men det kanske bör diskuteras med "the restless natives".
                      Hur är det med vinterbadandet i Östersund...
                      Killies is a lifetime passion

                      Kommentar

                      • Morellen
                        • November 2003
                        • 4349

                        #12
                        Ursprungligen skickat av mats m
                        Hej
                        Va hon inte i Göteborg i våras?
                        Hälsn.Mats
                        storsjöodjur i Göteborg i våras? Mer åt vitvalshållet kanske? Nepp, bara förtal - och förresten badade jag ju inte förrän en bit in i juni i år... *s*
                        http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=125188

                        "Tänk om fiskar hade djupa akvarier med hallonsaft och bibliotekarier"
                        (ur "vända på ända" - en ljuvlig bilderbok jag snubblat över på jobbet)

                        Kommentar

                        • Tant Nancy
                          • April 2002
                          • 5407

                          #13
                          Vinterbadet i Östersund sker under ordnade former i badhusparken nu för tiden... med vedeldat badkar på strandkanten.... Men alla andra hål är till för att Storsjöodjuret skall kunna sniffa luft... inte är det till för pimpelfiske i alla fall... på tok för fiskfattig sjö för det... vårat odjur äter ju en del om man säger...
                          Nu är det i alla fall Storsjöyra hos oss och då drar vårt stackars odjur längst upp i Trångsviken, för att slippa all dunkadunkmusik som sprider sig över nejden!!!
                          MvH
                          Tant Nancy
                          www.gladafisken.aqualogen.se
                          Mitt fotogalleri
                          Dagbok
                          Min zoon

                          Kommentar

                          • Morellen
                            • November 2003
                            • 4349

                            #14
                            Nancy; inte försvinner odjuret nu? Bästa tiden på året för det att simma omkring - spelar ingen roll om någonser det för alla observationer kommer att skyllas på yran och dess öltält *S*
                            http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=125188

                            "Tänk om fiskar hade djupa akvarier med hallonsaft och bibliotekarier"
                            (ur "vända på ända" - en ljuvlig bilderbok jag snubblat över på jobbet)

                            Kommentar

                            • Lenita
                              • June 2003
                              • 850

                              #15
                              Erikthur: såsom inföding från gränsen mellan Småland och Västergötland, tillika uppväxt vid Vätterns strand, måste jag protestera livligt. Jag är i princip uppvuxen på fisk från Vättern(sik och röding mestadels), men det kan ju hända att en fattig fyrabarnsfamilj gjorde slut på beståndet någon gång på 70-talet... ;=) Annars torde det finnas en hel del firrar kvar... fast det är sant att Vätterrödingen håller på att bli utfiskad.

                              Huskvarna-odjuret finns det en historia bakom. Om jag inte missminner mig, var det senast för två år sedan som det syntes. Men det går längre tillbaka än så. Försök prata med nån gammal gubbe från "fabriken" så får du höra historien.
                              ____________________________________
                              Pax vobiscum!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...