min första bekännelse!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Makka
    • April 2002
    • 187

    #16
    En del fisk odlas för att ätas av oss, annan för att se vacker ut.

    I båda fallen så handlar det om vår njutning på deras bekostnad. Jag gillar inte de här fiskarna men med tanke på dagens djurindustri är det "piss i mississippi" så att säga.

    Kommentar

    • Makka
      • April 2002
      • 187

      #17
      Ursprungligen skickat av Makka
      En del fisk odlas för att ätas av oss, annan för att se vacker ut.

      I båda fallen så handlar det om vår njutning på deras bekostnad. Jag gillar inte de här fiskarna men med tanke på dagens djurindustri är det "piss i mississippi" så att säga.
      Säger inte att jag tycker folk ska sluta äta kött eller att jag gillar dessa fiskar. Men argumentet "fiskarna har inte valt det" är bara dumt. Vem tusan väljer sitt utseende? Väljer en ko att bli en ko? Väljer en guppy att bli husdjur? Väljer en gris att bli julskina? Väljer en kyckling att bli Chicken Mcnugget?

      Kommentar

      • eriahl
        • April 2004
        • 5681

        #18
        Zingo_boy: Varför skulle det vara onaturligt att göra sin kropp vackrare? Går du till en seriös tatuerare får du riktiga konstverk på din egen kropp
        Att kalla sönderavlade djur för konstverk är i mina ögon fel.

        Tatuerade och piercade hälsningar Erik
        "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

        Kommentar

        • sammy
          • March 2004
          • 282

          #19
          Jackson -
          Att kalla folk för grönsaker är oförskämt! och det har jag aldrig gjort, och kommer aldrig heller att göra!
          En kortvuxen person (av vissa kallad "dvärg" känner till att hans/hennes avkomma med stor sannolikhet kommer att ärva förälderns genetiska mutation men väljer ändå ofta att skaffa barn(mycket avsiktligt)... Barnet kommer att få lida, (mer eller mindre, det beror på hur människor i dess omgivning beter sig)! men inte fan ska vi sterilisera dem för det! Slutsatsen blir alltså att det inte är "missfostren" det är fel på utan dom som har åsikter kring det!
          240 l. Asien - Indiska Ciklider, Tomat Ciklider, Humlafiskar, kinesiska stenalgätare och en Kulfisk
          270 l. Sällskap - Scalare, fjärilsciklider, Kilfläcksrasboror, Sorgmanteltetra, Siamensis, Ancistrus och två tigersniglar
          54 l. Fiskhotell

          Kommentar

          • surfer
            • November 2003
            • 185

            #20
            sammy: hehe, precis. om de vanskapta fiskarna vill ha yngel så är det väl upp till dem

            Kommentar

            • miimon
              • January 2003
              • 50

              #21
              "hur som helst, de är HUR man BEHANDLAR djuren som räknas för mig, inte HUr dom SER ut."

              Hur har man inte behandlat djuren för att få dem att se missbildade ut? Om du kan kalla handikappade människor för grönsaker så borde du väl anse att djuren som framavlats för att se ut som vi "vill" också är det? Skulle du vilja att någon mixrade för att få människor att ha utstående ögon, intryckta näsor etc?

              Kommentar

              • Almira
                • April 2004
                • 14

                #22
                JAg tycker vi kan lägga ner den här diskutionen ......då jag tycker att zingo_boy verkar ha son alldeles EGEN uppfattning om vad som är rätt el inte . HAn kommer bara att fortsätta i det oändliga ......så låt han tycka sådant är vackert i sin privata ensamhet . För ensam lär han ju vara och bli med sådana åsikter

                Kommentar

                • Lenita
                  • June 2003
                  • 850

                  #23
                  Jag tycker att zingo har gjort en bra sak, oavsett om det var avsiktligt eller inte. Han/hon visar på ett beteende som vi människor har och alla med minsta lilla sunt förnuft måste ju då ställa sig frågan: var går gränsen? Vi har redan "avlat sönder" en del raser/arter såväl hundar, katter som andra hus- och nyttodjur. Gränsen är redan nådd tycker jag. Men så varför fortsätter det då? Precis som sägs här är det ju för att människor köper dessa "vanskapta" djur. Det är med andra ord vårt eget ansvar och om det nu vore så att endast zingo skulle tycka att dessa fiskar var vackra, skulle de inte finnas eftersom de då inte skulle vara kommersiellt gångbara. Slutsats: Zingo - du är inte ensam!

                  Alltså måste man se till att sopa framför egen dörr innan man angriper. Har man kanske en renrasig hund som fått "konstigt" psyke på grund av avel? Eller en katt med intryckt nos, som ständigt dras med andningssvårigheter? Eller äter man kött från djur som farit illa eller avlats fram som monsterraser?

                  På 50-talet var Fröken Sverige 173 lång och vägde 72 kg. Vad tror ni att modellerna väger idag? Vad är vackert?

                  *läste just igenom mitt inlägg - innebär det här att jag nu är militant lesbisk vegan? Vad ska sambon säga?*
                  ____________________________________
                  Pax vobiscum!

                  Kommentar

                  • THE_DUDE
                    • February 2004
                    • 764

                    #24
                    såg att det skrevs om bonsai då måste jag lägga mig i diskussionen.=)

                    man kan inte jämföra bonsai-träd med den där freakshowen som jag kallar sådana fram avlade guldfiskar. om bonsai träd är fina eller inte det är upp till var och en att avgöra.

                    men det förekommer även "bonsai" naturligt i naturen, kan man säga (men det heter ju inte bonsai fören trädet är planterat i en kruka) för det är där ifrån hela iden kommer.

                    hehehe, lite långt från ämnet kanske men jag var bara tvungen. =)

                    om det finns någon mer bonsai intreserad på det fär forumet kan ni väl säga till. =)
                    http://mfksweden.forum24.se/mfksweden.html
                    ETT LITET FORUM OM STORA FISKAR.

                    Kommentar

                    • zingo_boy
                      • August 2002
                      • 983

                      #25
                      Varning, jag vill varna alla personer som är lätt provocerade att INTE läsa följande meddelande. Vissa kan bli mycket arga, medans andra fascinerade över hur olika vi tycker och tänker. Sen vill jag också varna för den stora trötthets framkallande faktorn som detta inlägg utdelar.

                      Det skulle ta evigheter för mig att skriva personliga svar till alla. Men tänk på att det jag skulle ha skrivit inte alls skulle ha varit negativt. Alla har rätt till sin egen uppfattning, vad det än rör sig om, så länge alla är med på det. Är dom inte de så kanske man inte ska uttrycka sig, såsom jag har gjort. NU SA JAG EMOT MIG SJÄLV HELT OCH HÅLLET! MEN SÅ ÄR DEN BITTRA SANNINGEN!

                      Dessutom så tycker jag att vi människor har gått över gränsen sedan flera miljoner år tillbaka, den dagen då vi uppkom av någon anledning. Redan då började de spåra ur. Gud hade antagligen tråkigt och ”skapade” oss, och sedan tillsatte han massor av hat, omedmänsklighet, egoism (samma sak) till en viss grupp människor, och sedan tillsatte han massor av kärlek, medmänsklighet, godhet till resterande. Tyvärr vart det tydligen inte 50/50 utan det vart en majoritet på den onda sidan. Ni kan läsa i historia böckerna vad vi har gjort för fel i denna värld. Till att börja med, vi började resa oss upp. Sen började vi avla vårat egna tamboskap. Tillsist kom vi in på de år hundradet som spårade ur helt och hållet. Jag vill likna människans vistelse här på jorden med ”the Sims” där du bestämmer hur de ska gå i deras liv. Hur tråkigt är det när en familj mår jätte bra, lever ett jätte flott liv utan varken sex, våld eller alkohol, så därför sätter man in en massa av dessa ”ämnen” i vissa familjer för att få det lite roligare, och har man en störande unge, så är det bara att smälla upp en liten stuga med en öppen spis och sedan bränna upp den vettskrämda ungen, för att sedan se hela familjen springa till gravstenen och sörja. Jag själv tycker att det är roligare om man sätter lite ”eld” på tillvaron och gör det lite ”knepigare” för dom att leva. Så har våran ”Gud” gjort mot oss, för sitt eget nöje. Slutsats: dom som påstår att vi leker gud, till dom vill jag bara säga, det kan vara han som har bestämt att vi ska göra så. Eller med andra ord, dom som tror på ödet.

                      Jag tycker, som sagt, att vi har passerat gränsen för vad som är godtagbart, för länge sen. Jag vill associera det med en lavin, det går bra till en viss gräns, sen bara rasar det utför, och då tycker jag att vi kan rida vågen ut, den är ju trots allt redan passerad, och tycka om sådant som kanske är överdrivet, bara för mycket.

                      Det känns som om jag skulle kunna predika om de här resten av mitt liv.

                      Kommentar

                      • zingo_boy
                        • August 2002
                        • 983

                        #26
                        Ursprungligen skickat av eriahl
                        Zingo_boy: Varför skulle det vara onaturligt att göra sin kropp vackrare? Går du till en seriös tatuerare får du riktiga konstverk på din egen kropp
                        Att kalla sönderavlade djur för konstverk är i mina ögon fel.

                        Tatuerade och piercade hälsningar Erik
                        därför att "naturen" inte har skapat oss så. och det naturliga jaget är inte de vackraste du vill/kan se.

                        det är inte fel i mina ögon. tycker du att picassos (som exempel) målningar är vackra? de vågar jag påstå att du inte tror. du verkar gilla konst som är naturtroget målade (hur nu de än går) medans vissa gillar abstrakt konst. och dessa guldfiskar är just abstrakta (dom går ju sönder om man tar på dom). det går att likna sönderavlad-guldfisk och guldfisk-som-inte-är-så-sönderavlad med konst eller porr. gränsen finns, men den är inte alltid så synlig.

                        titta på gamla vaser eller dylikt från kinas förr århundrade, vad kan du se då? ett par som har sex är inte så ovanligt, och det räknas som konst, fast det egentligen är porr. om man ska gå efter dessa kriterier så måste playboy också vara konst, den är inte alls lika "vågad". eller hur? men det är de inte, p.g.a. någon anledning som jag inte vet. själv tycker jag det är en förnedring mot kvinnans sexualitet, och i en viss mån tycker jag att bubble eye är en förnedring på guldfiskens utveckling som vi har åstadkommit.


                        gud vad jag svamlar!

                        Kommentar

                        Arbetssätt...