ett nytt AA kanske?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Marie J
    • January 2004
    • 10616

    #46
    Ursprungligen skickat av Mogwai
    Marie J....söka hjälp för att ta hand om alla karen, eller bärhjälp för att kunna skaffa fler ?? Vänligen deffiniera tack. *s*
    Jag vill gärna ha ekonomisk hjälp till mina kar. Det är ju sååå mycket som jag skulle kunna skaffa då, som är A.B.S.O.L.U.T nödvändigt att ha ju !!!
    Ja hjälp med att bära hem alla karen samt hjälp med att sköta dom. Min särbo muttrar över att det alltid blir ett liiitet, liiitet kar till som han får släpa hem. Han muttrar också att det får bli en rejäl minskning av kar antalet om vi en dag flyttar ihop.

    Purket brukar jag stäcka üpp mig och mina långa armar och säga glatt; Det är så härligt att vara särbo för du har jag så många djur och kar jag vill!!!!!

    Sen är det där med att ändra i karen. Jag har ju inga pirayer precis utan små firrar som är helt hopplösa att fånga. Usch vad många timmar min kära svärson har fått lagt på att jaga mina illmariga små illrar till fiskar. Men vad gör han inte för att hålla sin kära svärmor på gott humör! Han har dessutom blivit lite smittad med och skaffat sig ett litet kar han med.

    Vad dagebs ungdommar är lättmanipulerade. Särbon säger att jag lett honom mot fördärvet. *s*
    /Marie.

    Min zoon Mina hundar Min Dagbok
    En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

    Kommentar

    • Mogwai
      • November 2002
      • 3021

      #47
      Marie J...det finns la inga som helst bevis för det va ?? Förutom de blöta fotspåren på golvet...*asg*
      Jag förleder då ingen...alla har alltid ett fritt val..bara de gör som jag vill ju !!!

      Kommentar

      • Marie J
        • January 2004
        • 10616

        #48
        Ursprungligen skickat av Mogwai
        Marie J...det finns la inga som helst bevis för det va ?? Förutom de blöta fotspåren på golvet...*asg*
        Jag förleder då ingen...alla har alltid ett fritt val..bara de gör som jag vill ju !!!
        Du har så rätt så rätt Mogwai!

        Hade inte kunnat skriva det bättre själv.
        /Marie.

        Min zoon Mina hundar Min Dagbok
        En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

        Kommentar

        • Raven
          • February 2005
          • 15385

          #49
          Ursprungligen postat av Marie J
          Sen är det ju att denna drog smyger sig på en utan att man märker det... man börjar med ett litet och vips så är man uppe i 6 st... Men jag anser inte att jag har några problem... dom är ju så små karen.... Dom som har problem är ju dom som har stort literantal, menar jag på.
          ASGARV hur va de nu med "Dom som har problem är ju dom som har stort literantal, menar jag på"

          själv har jag bara 1L per kvadrat men snart utökas de ordentligt då ett 375L snart ska startas upp.
          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
          Faktatråd Om AkvarieVatten
          Växtakvaristernas Paradis

          Kommentar

          • dinajel
            • November 2004
            • 606

            #50
            Ursprungligen postat av Raven
            själv har jag bara 1L per kvadrat http://www.zpet.se/forum/images/smil..._smile_sad.gif men snart utökas de ordentligt då ett 375L snart ska startas upp.
            Jag har för närvarande en liter/kvm-ratio på 3. I mitt huvud har jag satt en gräns på 10, och den kommer uppfyllas precis när mitt nya 375-liters anländer... Jag tänker att 10 liter/kvm ändå är "normalt". Jag tänker att jag fortfarande inte har gått över gränsen då. (Jag behöver ju bara flytta den höga billy-hyllan till sovrummet och kassera en fåtölj när 375:an kommer...)

            Man undrar ju lite vem som har högst l/m2-ratio hemma. Kompisen i huset bredvid har en exakt likadan lägenhet som mej och hans ratio är på 20. Och där bor dom två stycken.

            Nån som kommer upp i 100 liter per kvadrat?
            Bilder på mina akvarier.

            Kommentar

            • C.Ciklid
              • February 2005
              • 12055

              #51
              Tja, lite skadad blir man ju med just akvarier.. Tror man aldrig kommer bli riktigt nöjd. Har hållt på med fiskar under hela min uppväxt. För kanske ca 5 år sedan packade jag ihop mitt 250L kar och ett på ca 60L och gjorde ett uppehåll. Hade ju så mycket annat i rullning då.

              Sedan träffade jag min man och efter kanske ett år eller nått började han filosofera om ett akvarium. Jag var tveksam... skulle vi hinna med att ha ett kar? Och malawiciklider desutom... Nej, inte nu. Vi kan vänta. Tiden gick och alla konstigheter man höll på med började tyna av pga att rygg och knän paja ihop. Så i oktober -04 eller nått sådant införskaffades ett Aqua El 90L hörnakvarium med några små malawisar och nån mal. Men snabbt insåg vi båda att man ville ju haft ett större!! Så 90L såldes och 200L köptes. Efter ett tag så var malawisarna riktigt tråkiga så de byttes mot lite andra vanliga fiskar... kardinaler i ett stoooort stimm.. Detta var nog i samma veva jag upptäckte zoopet och valde att bli goldmedlem... Nu börjar allvaret!!

              Konstigt nog vart det mal invation i 200 karet.. och de blev stora!! Större och tillslut STÖRST! Kardinalerna började försvinna.. och mina små bebi hara hara malar han inte med att få nått att äta. Tut och tjut från min sida och så stod det ett "litet" kar på 112L specielt för "mina" mindre fiskar.. Min man fick "ta" 200 karet till sina malar. Sedan fick man en "liten" muräna i födelsedags pressent och den ska ju absolut ha ett större kar... och snart blir det ett på 350-450L. Under denna tid har det kommit och gått ett antal fiskar man trode var OK men visade sig inte riktigt passa hos oss.

              Efter att min man tjatade om ett kar och jag som var den negative, tills idag, så är det nog jag som är den extremt petiga och aggresiva vad det gäller fiskhållning i detta hem. He he.. Nu har jag blivit en sådan som kollar upp 3 ggr innan jag köper nått. Villken kvalite det är på fiskar och prylar. Kollar upp all fakta jag kan hitta om fiskars behov osv. Och jag är inte nöjd förrens det står ett kar på 1000L hemma. Och en hel del lekakvarium med för den delen.. Och jag som inte trode att det skulle finnas tid till ett akvarium på 90L! Nu har man en man, dotter och en baby är på väg.. och två akvarium + 3dje på G

              //Camilla
              Senast redigerad av C.Ciklid; 26 September 2005, 11:04.
              De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

              Kommentar

              • drd
                • March 2004
                • 5586

                #52
                Smygköpa fisk e la inget....hehe...var på utflykt i februari med Maf och ett par stollar från halland på gbgrally.

                Denne drd fick då hem en diskus (den vänstra)som var 20 cm stor och den simmade fint i 540 karet flera dagar innan gumman undrade var den kom ifrån

                Så jag fick ju dra en story om att jag fick den svinbilligt så klart.

                Häromdan för 10 dar sen så släpa jag hem ett nytt ytterfilter !!!!!
                Det har hon som tur e inte sett än (iaf har hon inte sagt nåt) :o

                I lördags så var det dax för en tur med hallandsakvaristerna till malmö/köpenhamn för lite shoppingutflykt men jag lyckades hålla mig från att handla en enda sak.
                Otroligt va ?

                Så nog är man lite akvalist minsann.
                Dock inte så hemskt anonym.....

                // matte
                ________________________________________________

                Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

                Kommentar

                • Raven
                  • February 2005
                  • 15385

                  #53
                  hahaha störtsköna historier.

                  själv har jag 4 akvarier totalt i tankarna.

                  mitt nuvarande som ska bli räkkar med körsbär i.
                  ett 375L med praktbotior och silverhajar.

                  sen ett kar med nån form av skaldjur 50-160L och ett riktigt växtkar med co2 och nån ståtlig fisk typ skalar eller ett stort stim kardinaltetror eller annan vacker stimfisk.

                  har konstaterat att mina kardinaler jag har stimmar skitsnyggt nu sen ja fick katt sitter just nu på lysrampen och slår efter platyn som undrar vad det är för nåt roligt som rör sej.
                  låter värre än det är ingen av fiskarna gömmer sej längst in men är lite försiktiga vid framrutan.
                  min förhoppning är att dom ska vänja sej vid katten och ignorera henne om möjligt.
                  LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                  Faktatråd Om AkvarieVatten
                  Växtakvaristernas Paradis

                  Kommentar

                  • solbacka
                    • January 2004
                    • 3952

                    #54
                    Rolig tråd det här!
                    Jag känner att jag också börjar få problem...Jag vill egentligen att min man och barn ska vara mer intresserade men kanske är det tur att de inte är det för då hade väll hela huset varit fullt med akvarier
                    Själv ska jag i morgon köra ganska många mil för att skänka bort min gibbi, bara för att den ska få det bra....Har precis startat upp 275l och ska börja ändra 100l till multiskar...och funderingar att skaffa 50x50x50 kuber sedan när diskus/skalare bildar par och så har jag akvarierum funderingar i källare sedan när huset är färdigrenoverat....inte tala om all tiden jag spenderar på zoopet och övriga internet.... Finns det piller som dämpar detta????
                    350l Diskus 275l SA växt
                    100l tanganynika
                    Min dagbok Mina bilder
                    Min alldeles egna zoon

                    Kommentar

                    • andreassofus
                      • November 2005
                      • 5643

                      #55
                      har själv börjat på problem.. har bara blivit mer och mer akvarium nu .. är uppe i 5st som har kostat mig mer än vad jag har råd till egentligen.. sen håller jag på att planera ett saltvattenkar som kommer att kosta mig ca 15000kr säkert mer oxå om jag känner mig rätt ibland (ofta) är det ju så att man prioriterar akvarium framför sig själv vilket inte alltid är så bra kanske.

                      men men, har man en hobby så har man
                      Mvh Andreas
                      min zoon
                      msn adress

                      Kommentar

                      • solbacka
                        • January 2004
                        • 3952

                        #56
                        Det där med kläder och annat oviktigt får man strunta i.....jag borde gå och klippa mig, men har man långt hår så syns det inte så mycket att det är lite risigt om man har det uppsatt i en tofs Jag vill hällre lägga de pengarna att inreda mitt 100l . Sedan räknar jag inte ut hur mycket jag lägger på akvarierna heller...det är jag som sköter ekonomin och min man jobbar...
                        Han brukar säga (skoja) nu måste jag jobba över så att min fru har råd att skaffa fler akvarier, tur man har en förstående man
                        350l Diskus 275l SA växt
                        100l tanganynika
                        Min dagbok Mina bilder
                        Min alldeles egna zoon

                        Kommentar

                        • C.Ciklid
                          • February 2005
                          • 12055

                          #57
                          ASG!! Kul att se att tråden återuppstått.. En ny uppdatering från mig:
                          Tyvärr har jag blivit så skadad att det införskaffades dyyyyra diskus. Långa resor för att hitta dessa har gort att min man tycker att jag är lite väl skadad och väldigt bortskämd. Mer "exclusiva" malar har införskaffats och de gamla gibbisar har fått flytta. Men det är bara ett enda kar i hemmet!!! DET vill jag ändra på... men min man tycker det räcker med 450l karet.. Är han inte lite väl elak?

                          //Camilla
                          De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

                          Kommentar

                          • solbacka
                            • January 2004
                            • 3952

                            #58
                            Jag tycker att din man inte är så snäll.... Kan du inte fråga om hållfastheten på golvet är ok? Svarar han att det tål nog 300kg så är det bara att åka och handla ett kar till (det gjorde jag) . Min man tycker det ska finnas en anhörig grupp för akvarienördarnas respektive....
                            350l Diskus 275l SA växt
                            100l tanganynika
                            Min dagbok Mina bilder
                            Min alldeles egna zoon

                            Kommentar

                            • kkk
                              • May 2006
                              • 597

                              #59
                              Vart annmäler man sej?

                              Det började så lugnt med ett 160 li kar,nämen så litet det var när alla fiskar kom i , raskt inköpptes (mot pojkvännens vilja) ett 540 kar.Diskusar, jajamensan det ska man ha. Nehej funkade i slutändan inte alls, efter mycket om och men och mycket tjat så ståtar nu vår lägenhet med 4 kar, 540 sydamerika, 528 malawi, 200 malawi och ett pytte på 80 för lite räkor och grodor som gör mannen i huset lite glad. Funderar nu på att man kanske kan få in något mer kar på en så där 400-500 li någonstans, vi bor ju iallafall i en 4a på 100 kvm, så nånstans måste det ju få rum, vet jag vad han säger om jag kastar ut hans skrivbord i hobbyrummet, han sitter där så sällan ialla fall.
                              Jaja den som lever får se
                              MVH/kkk

                              Kommentar

                              Arbetssätt...