Äta fisk?

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Frizze
    • March 2003
    • 216

Visst är det så att man inte kan äta en fisk utan att den har gått igenom lidande. Men det viktiga (tycker jag) är att fiske-bestånden är stabila. Många är bestånd ju inte stabila idag (t.ex Torsk-beståndet i östersjön) men jag tycker inte att den rätta vägen att gå är att bli vegan eller liknande. Jag skulle istället koncentrera mig på att stifta nya lagar om hur mycket man får fiska. Man måste även se till att få bukt med dynamitfiske i stilla havet, olagligt hajfiske (där man ibland skär av fenorna av hajen för att sedan kasta tilbaks den levande i havet), oförsiktiga dykare i röda havet som förstör korallrev, övergödda fjordar m.m. Jag skulle kunna räkna upp hur många saker som helst som jag skulle börja med INNAN jag skulle sluta äta fisk.
    //Jakob

Kommentar

• crossniklas
      • October 2003
      • 223

Fisk är gott iaf! Själv så fiskar jag ganska mkt och det tänker jag fortsätta med!

Kommentar

• Peter_F
        • October 2003
        • 693

Fan va' jag brev hungrig av att läsa den här tråden...

Det blir nog till att äta fisk ikväll =D
        "Ibland så tror jag att jag förstår precis allt, sedan återfår jag medvetandet"
        Ta en titt på Min Zoon & Min Sida

Kommentar

• Isabella
          • February 2004
          • 102

Orm: Jag brukar i alla fall inte slänga några bananpåsar i floder så det där får du ta med någon annan.

Micahele: Nej, jag tycker inte det är något anmärkningsvärt med dess sätt att simma men å andra sidan är jag inte så bra på djur anatomi. Och om det är som du säger är det bedrövligt och om det du säger visar sig stämma ska jag sluta ha guldfiskar. Dock så har jag en nu och jag hoppas han inte går det tragiska öde du beskriver till mötes.
          Var har du fått vet detta förresten?
          Har slöjstjärtar blivit så av för hård avel eller är det en "naturlig" defekt? Som att vissa fåglar har för många fjädrar att styla med för sin hona som gör att den får sämre rörelseförmåga? Typ påfågel tror jag det är.

Jag tycker det är ungefär lika mycket djurplågeri att föda upp sådana fiskar (om det du säger stämmer) som att äta fisk.
          Men jag tror att det flesta som har slöjstjärtar (inklusive jag) inte vet om att det är så. Men dom flesta vet väl att en fisk måste dödas för att äta upp den.

Kommentar

• MichaelE
            • June 2002
            • 903

det är pga. att dom är så "kompackta" i sin kroppsform som detta händer, och det är ju så folk vill att dom sak se ut och då möter bara odlarna folkets krav, här är en sida som visar hur långt det har gått www.goldfishconnection.com
            Rovfisk intresset går på sparlåga tills vidare.

Nu med både salt och sött .
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=104466

Kommentar

• akvariefisken
              • February 2004
              • 162

Min allra största hobby är att sitta i min båt en fin sommarmorgon /kväll och dra dom riktigt stora Abborarna och gäddorna.
              Fiskar nästan varje dag på sommarhalvåret. Äter jag fisk? SJÄLVKLART!!
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=161652

Kommentar

• Marie J
                • January 2004
                • 10616

Ursprungligen skickat av Isabella
                Marie J: Att vi hållt på och dödat djur i 100000 år rättfärdigar ingenting. Någon gång fanns det en tid då vi pga av klimat kom på att vi måste äta djur och pga det finns jag här! Det tycker jag är jätte bra. Men nu finns dessa anledningar inte kvar (eller jo, för dom som lever på grönland kanske). Nu äter vi bara kött pga av ren dårskap. På grund av att vi är för lata för att bry oss om andra varelsers lidanden för några minuter av nöje då köttet ligger på var tallrik o vi kan äta upp det. För kött är ganska kött gott det förnekar jag inte.
                Vi har dessutom mördat och våldtagit varandra kanske lika länge som vi ätit djur och ingen kan väl komma och påstå att vi ska fortsätta med det.
                Sen spelar det väl ingen roll om fisken levt i öppna vatten eller ej. Många av de fiskar vi äter håller på att utrotas och dessutom så tror jag inte att själva dödandet av fiskarna är särskilt barmhärtigt. De ligger väl där i fisknätet o kvävs till döds.
                Andra fiskar är odlade. Har själv sett laxodlingar i norge och dom fiskarna har definitivt minder utrymme än min guldfisk...Och absolut ingen rolig pumptstråle att leka i eller vattenpest att simma runt i.
                Självklart ska hundar, katter och våra fiskar få kött..För dom måste äta det. Det måste inte vi. Tvärtom. Kött är smutsigt och onyttigt och orsakar sjukdomar.
                Du har väldigt mycket dubbelmoral när du diskuterar på detta sätt och har hållt en slöjis och 10 guppy + yngel i ett 30 liters kar!!! Du har aldrig tänkt på varför dina guppys har dött?!?!

och varför är det riktigt att katter, hundar och fiskar då ska få äta animaliskt och inte vi? Någon föder ju upp även dessa djur. Dom måste äta det och vi måste äta det för att bli friska och för att kunna tänka klart så måste man ha all näring. Inte bara de vegitabiliska.

Har jobbat inom vården och även med ungdommar som haft liknande tankar som du. Har du suttit och sett en människa tynat bort pga felaktig mat? En fullvärdig kost krävs när man arbetar hårt.

De djur vi har idag kan vi knappast bara släppa ut och inbilla oss att de klarar sig. För det gör dom inte. Studerar man det ekologiska systemet så ser man att vi behöver ha den. För vilket djur i Sverige äter vilda kor? Man utför även jakt idag för att hålla tillbaks stammarna på tex älg, räv, hare, rådjur mm. Blir det mycket rävar tex så blir det nästan alltid en sjukdom som fäller de flesta. Detta pga att maten inte räcker till alla. Jag avlivar hellre ett djur än att låta det svälta ihjäl!
                /Marie.

Min zoon Mina hundar Min Dagbok
                En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

Kommentar

• Frizze
                  • March 2003
                  • 216

Jag håller helt och hållet med marie.
                  //Jakob

Kommentar

• Isabella
                    • February 2004
                    • 102

Förmodligen dog dom av att det var dåligt vatten och jag köpte tester för sent för att inse det och det var ett stort misstag. Antar att jag får lära mig av mina misstag. Jag är ledsen att mina guppys dött. Hela anledning till att jag fick mina guppys var att en vän "räddade" dom från en person som skulle spola ner dom. Men det har inte med saken att göra.
                    Jag tycker inte att det är djurplågeri att ha en guldfisk i mitt akvarium och det har jag sagt massa gånger. Min guldfisk är en glad guldfisk och trots att jag inte kan prata med den är jag ganska säker.

Därför att hundar och katter är gjorde för att äta djur! Deras kroppar är formade för att äta kött.
                    Vi är allätare. Men eftersom vi är utrustade med ett samvete och ett högre förstånd än andra djur borde vi förstå att det inte är rätt att utsätta andra djur för lidande. Men så kan inte hundar och katter tänka.
                    Men det finns faktisk veganska hundmats producenter. Sen om det är bra för djuren vet jag inte, har inte testat.
                    När jag hade hund (lilla gubben blev 14 år sen va vi tvugna att avliva honom) gjorde jag egen hundmat av slakthusavfall som jag köpte. Känndes äckligt men men..

Om du jobbat innom vården med människor som ätit fel är det jätte synd. Jag har varit vegan i 5 år och efetrsom jag varit lite orolig i början gick jag och testade mina blodvärden, men det har aldrig varit fel på dom! Om man äter varierat får man LÄTT i sig alla näringsämnen. Jag äter bönor, linser och soja grejer nästan varje dag och då är det absolut ingen fara.
                    Dessa ungdomar som du vårdad, har de varit i kontakt med vården enbart på grund av att de varit veganer/vegetarianer? Jag vet att många unga tjejer som har ätstörningar vill bli vegetarianer för att få i sig mindre fett (vilket är helt fel såklart). Det finna massa böcker att läsa i ämnet och även den del kurser i vegeariska matlagning.

Nej, de djur vi har idag ska vi inte släppa ut. Men vi ska sluta producera mer djur. De djur vi har idag är knappast "ursprungliga" då de avlats fram för att producera mer kött (ja, de flesta av våra husdjur är ju framavlade på gott och ont. Men t.ex. belgian blue är ett exemple på hur långt vi gått med köttdjuren idag.)
                    Jag menar heller inte att vi ska utrota de djur vi har idag. Grisar kan vi har kvar på gårdar där den kan fungera som en del i kretsloppet. Om de hålls bra och får gå ute o gruffa o göra sånt grisar gillar att göra, motsätter jag mig inte att ha grisar. Det är själva slakten och att vi producerar djur som lever enbart för att slaktas. Det kallar jag köttindustri.
                    Kossor kan vi ha kvar för mjölkens skull (även om jag i det långa loppet helst ser att det avvecklas också) i mindre utsräckning och MYCKET hårdare djurskydds regler.
                    Sen blir ju de djuren gamla och dör eller avlivas på ålderns höst. Då kanske vi kan göra hundmat av dessa djur som fått leva att fint ko-liv och dött av ålder.
                    Så det var inte en så svår fråga. För du tror väl inte att alla kor vi har idag kommer till av att kossorna känner lust? Nej, dom blir påtvingade en insemination titt som tätt..

Kommentar

• akvariefisken
                      • February 2004
                      • 162

Vegan ! Ja jag säger då det.
                      Du har säkert klader av läder som de flesta veganer som inte tänker längre än näsan räcker.

Älskar kött, både jagar & fiskar :o)
                      Har även jobbat med Cirkus
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=161652

Kommentar

• oresare
                        • December 2003
                        • 273

Jag var vegitarian av moraliska skäl ett par år och mådde extremt dåligt. Så jag tog det ett steg längre och blev vegan och höll på att dö (trots kosttillskott och väldiga kunskaper i näringslära) min läkare mer eller mindre beordrade mig att börja äta animalier igen och det blev lite mer okej. Men mina problem försvann inte helt förren jag för två år sedan baserar min kost helt på kött, fisk och ägg. Jag äter näst intill uteslutande animalier och mina allergier och reumatism försvann. Mina urusla blodvärden är ideala och framförallt så mår jag kalasbra. Jag försöker fortfarande att äta vilt kött och vildfångad fisk i den utsträckning jag har råd men jag kommer inte att sätta djurens rätt före min egen hälsa igen. Däremot så kommer jag aldrig sluta kämpa för bättre djurrätt politiskt sett.

Livet är väldigt sällan väldigt enkelt. Bara för att man äter djur behöver man inte tycka illa om dem eller inte bryr sig.

/olivia, som åt fisk och skaldjurssoppa idag inspirerat av den här tråden för övrigt

Kommentar

• morsan
                          • August 2003
                          • 285

För du tror väl inte att alla kor vi har idag kommer till av att kossorna känner lust? Nej, dom blir påtvingade en insemination titt som tätt..
                          Kossor blir dräktiga i stort sätt var gång de brunstar om det finns en tjur.. Antagligen är det bara produktiviteten som gör sig gällande.. inte själva lusten.

Sen fiskar.. Fisk är bra för hjärnan , inte för att jag märkt nån skillnad men gott är det.. Fisk alltså..
                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=103882

msn: sonya2@hotmail.com

Kommentar

• fc25
                            • September 2003
                            • 330

Jag tror inte att om alla skulle bli veganer så skulle alla djurhållningsproblem försvinna. Är det inte bättre att alla dessa instanser som skall kontrollera djurhållning o.s.v. som kostar oss skattebetalare alldeles för mycket pengar, eller alla överbetalda politiker börjar sköta sina jobb och se till att djuren får den skötsel och miljö dom behöver och förtjänar. Japp, jag äter allt men med en viss eftersmak av vetskap om att djur inte sköts som dom borde.
                            //Fredrich

Kommentar

• Isabella
                              • February 2004
                              • 102

Oresare: Det är inte min mening att diss dig eller så. Men jag har svårt att tro att en person som äter bönor, linser, sojaprodukter varje dag och äter allmänt varierad kost får sådana brister. Har svårt att tro att det enbart beror på kosten.
                              Hade en vän som blev sjuk. Men hon åt anbart snabbmakaroner med ketchup

Jag vet inte..Alla är ju olika. Jag slarvar med maten då och då pga av min usla ekonomi men jag har alltid haft tiptop blodvärden.
                              Tyvär är vegetarisk mat dyr ibland (alltså quorn, färdiglagade soja grejer osv).

Men jag är glad över att det finns andra människor som kämpar även om allas kamp för djuren inte ser likadan ut.
                              För mig är veganismen ett stort ställningstagande.

Kommentar

• oresare
                                • December 2003
                                • 273

Isabella, jag kan tänka mig att du rationaliserar och tänker att jag helt enkelt inte visste vad jag gjorde, många veganer brukar tro det. Det är lättare så. Men jag åt väldigt välbalanserat och hade en matdagbok för två månader som jag fick gå igenom med en dietist som ansåg att jag inte borde få några brister utifrån det jag åt men det är helt enkelt inte så enkelt att alla människor mår bra av samma sorts kost och kan ta upp samma mängd näring ur samma slags föda. Jag känner människor som varit veganer i 20 år och ätit betydligt slarvigare än jag gjorde och mår tipptopp och själv så förstörde det flera år av mitt liv.

/olivia, som inte åt snabbmakaroner på den tiden heller.

Kommentar

Arbetssätt...