Tomt på månen

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • GooGoo
    • February 2002
    • 2975

Det ena behöver ju inte utesluta det andra?

Om man väljer att som en kul present köpa en tomt på månen som garanterat kommer att uppskattas betyder kanske inte att man inte också gynnar både regnskogar och nödlidande i världen.

Det är väl inte sämre än att t.ex. släpa hem brännvinskassar från systemet efter att ha betalat pengar till svenska staten, försämrat sin hälsa och fått en jädra jobbig baksmälla?

Man skall nog akta sig för att jämföra, vi gör alla våra mer eller mindre bra affärer, gynnar olika saker och bränner pengar på alla möjliga och omöjliga saker.
    Har inte en enda firre längre men återkommer ändå hit då och då.

Kommentar

• Kjell Fohrman
      Administrator

• December 2001
      • 48148

Om man väljer att som en kul present köpa en tomt på månen som garanterat kommer att uppskattas betyder kanske inte att man inte också gynnar både regnskogar och nödlidande i världen.
      Nej visst men jag måste ändå tala om vad jag tycker när någon föreslår att man skall ge bort 350-450 kronor för en fullständigt värdelös papperslapp. Det enda som händer är att man skänker ytterligare några hundralappar till någon som redan fått 300 miljoner kronor för absolut ingenting.

Världens fräckaste julklapp/present?
      Min klassifikation - årets idiotiska julklapp.

Men som sagt - smaken är som baken, delad.
      Ha en bra jul.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      PS: Varje vecka så får jag ett par stycken s.k. Nigeriabrev - om någon är intresserad av dem kan jag maila dem vidare. Fler möjligheter till fantastiska affärer.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• GooGoo
        • February 2002
        • 2975

<font color="red">Jag har nu gjort tillägg i mina två första inlägg, inte för att jag inte tål kritik utan för att alla skall fatta att detta ligger på Humormania och alltså är en kul grej.</font id="red">

Att vi har skänkt 350 spänn till någon som bara blir rikare och rikare skiter vi faktiskt i. Man lägger ju hur mycket pengar som helst på all annan möjlig skit.......

Kommentar

• Jenny_A
          • May 2003
          • 60

Möjligen är jag väl lurad nu men jag föll för idén direkt....
          Pojkvännen har fått en bit av månen. Det känns bra än så länge iaf...
          Det är mycket möjligt att det finns bättre saker att lägga pengarna på men jag är nöjd och då är inte 350 kr så mkt för mig som enskild person precis som för många andra.
          Kul grej iaf!!!
          God Jul Jenny
          frågar man ingenting får man heller ingenting veta...

Kommentar

• Jonas.E
            • May 2003
            • 199

jag tycker att kjells förslag om att köpa regnskog var mycket vettigare. Då kan man ju hjälpa till med attbvara aunan i regnskogen och kanske rädda någon fisk-art från utrotning eller något.

vill ni spendera era pengar på ett litet papper och ett kuvert som inte går att använda till dassapapper ens så gör ni det,
            smaken är ju som baken, hårig.
            Mvh Jonas

Mbuna Rocks

Kommentar

• GooGoo
              • February 2002
              • 2975

Mycket snack i liten båt här........så himla onödigt!

Kommentar

• GooGoo
                • February 2002
                • 2975

Det skulle vara mycket intressant att få reda på vad Ni som är så anti den här måntomten köper i presenter/julklappar.....helt ärligt alltså! Blir det bara helt vettiga grejer...alltid?

Kommentar

• Kjell Fohrman
                  Administrator

• December 2001
                  • 48148

Det skulle vara mycket intressant att få reda på vad Ni som är så anti den här måntomten köper i presenter/julklappar.....helt ärligt alltså! Blir det bara helt vettiga grejer...alltid?
                  Jag är en så där tråkig jäkel som oftast också ger bort papperslappar (fast mina har åtminstone sitt värde kvar). Fast till min fru måste man hitta på något - och där är det minst sagt variabelt, ibland något som hon önskar sig, ibland något som jag själv (också) önskar mig (förra året en espressobryggare).
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• jarinen
                    • February 2003
                    • 801

Inte bara anser vi oss ha rätt att ruta in och våldföra oss på jorden, nu rutas även månen in.

Oattraktivt att vi ens anser oss ha den rätten överhuvudtaget, köpa en tomt på månen, jag ler oundvikligen här alltså.

Tänk att det går att bedriva näring på detta sätt, finns inga gränser för vad som går att sälja.

Låt oss köpa upp all regnskog istället ! Vi kommer ändå aldrig kunna flytta til månen, men flytta det måste vi snart då jorden kommer att se ut som just månen när dom hyperstora företagen är färdiga med sitt skövlande.

Mvh Jari

Kommentar

• discus10
                      • April 2003
                      • 413

Jag tycker det är upp till var & en var dom vill lägga pengarna, även om det är någon som tjänar pengar på det. Jag själv skulle aldrig köpa en tomt på månen. Jag lägger pengarna på cancerfonden & handikappidrotten istället.
                      Mvh Jonas
                      http://www.discusklubben.se

Kommentar

• GooGoo
                        • February 2002
                        • 2975

Som så många gånger tidigare ångrar jag att jag alls skrev något, kanske bättre att knipa käft i fortsättningen? Förr (på den gamla goda tiden...) var stämningen här på forumet en helt annan och på Humormania förstod i alla fall dom flesta att inte speciellt mycket var på fullaste allvar.....

Den där måntomten känns mindre kul nu......

Kommentar

• heeke
                          • April 2003
                          • 5033

Jag kan bara inte hålla mig längre.....
                          Låt oss köpa upp all regnskog istället ! Vi kommer ändå aldrig kunna flytta til månen
                          Personligen så tror jag inte att så många flyttar till regnskogen heller, även om dom äger en bit av den.
                          Tänk vad det hade betytt om vi hade köpt regnskog för 350 miljoner istället
                          Tycker inte heller att en espressobryggare betyder speciellt mycket mer än en måntomt om man har regnskog som ett andra alternativ.

Var och en har rätt att använda sina pengar som dom vill. Vissa lever på existensminimum för att kunna bidra med pengar till olika hjälporganisationer, sån är inte jag!
                          Jag använder heller mina pengar till sådant som påverkar mig, min familj och vår närmaste omgivning, tex ny saker till hemmet, sparkonto till barnen, mm.
                          Ni får tycka att jag är egoistisk men det är mina pengar och mitt val!

MVH
                          heeke
                          heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

Kommentar

• kampfisken
                            • September 2003
                            • 666

Kjell: Var hittar man info om att köpa en bit regnskog, Nigeriabrev etc? Nog måste jag ta skaparen av denna tråd i försvar då det ju är uppenbart att det hela var mer menat som ett litet kul inslag än att bemötas av outtalade personangrepp (skapades det förresten inte en tråd om sagda ämne för ett tag sedan...?), men debatten väckte en tanke hos mig att kanske dra sitt strå till stacken och hjälpa Jordens regnskogar eller liknande. Kom gärna med länkar!
                            Malawi, Amazonas, Sällskapsakvarium, Sydamerika, Asien.

Kommentar

• gugges
                              • May 2003
                              • 893

Varför inte starta en insammling till regnskogen då? en del av firrarna som vi har kommer ju därifrån... elle i direkt närhet och deras miljö förstörs av skövling...
                              Tro nu inte att jag är en miljöaktivist på något vis... bara en vanlig konsument som köper KRAV produkter när det finns till rimmligt pris... och sånt annat småsaker...

för övrigt tror jag att jag/vi har köpt regnskog en gång i tiden... klassen hade en massa basarer och sånt och fick ihop till 2000kr... det var ju en slant då.. regnskog skulle jag kunna köpa för att döva min ångest över att inte göra något för världen... måntomt kanske jag skulle kunna köpa för att det är en kul grej... men nje! men smaken e som baken! men det är en kul grej ändå!

Nån som vet vad en fotbollsplan med regnskog kostar nuförtiden?
                              Guardians Of Catfish - www.goc.se

Kommentar

• Kjell Fohrman
                                Administrator

• December 2001
                                • 48148

Personligen så tror jag inte att så många flyttar till regnskogen heller, även om dom äger en bit av den.
                                Det är inte för att flytta dit man köper en bit regnskog utan för att stödja arbetet mot skövling av miljön.

Kjell: Var hittar man info om att köpa en bit regnskog, Nigeriabrev etc?
                                Nigeria-brev är moderna skojare som i brev eller mail som kortfattat går ut på att om man betalar in 50.000 på ett visst konto så kommer man att få 10.000 miljoner - dvs ett lurendrejeri.
                                Det är väl egentligen fel att påstå att "månprojektet" är ett lurendrejeri (som jag dock skrev ovan) - ingen tror väl här nanat än att man betalar 350-450 kronor för en värdelös papperslapp.

Att köpa regnskog är däremot en bra idé - info om detta finns på
                                T.ex. på http://www.barnens-regnskog.net och på http://www.wwf.se

Förr (på den gamla goda tiden...) var stämningen här på forumet en helt annan och på Humormania förstod i alla fall dom flesta att inte speciellt mycket var på fullaste allvar.....
                                Nog måste man få väl även få kritisera ett projekt som gett några rika människor flera hundra miljoner att förströ sig med och istället peka på ett vettigare alternativ att använda pengarna även om inlägget finns på Humormania.
                                Akvaristiska hälsningar
                                Kjell
                                Akvaristiska hälsningar
                                Kjell

Kommentar

Arbetssätt...