Jonas Gardell och det nya Televerket

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • AndreasN
    • July 2003
    • 2732

    Jonas Gardell och det nya Televerket

    Det här va så roligt att jag måste dela med mig av det.

    http://www.dvdforum.nu/forum/index.asp?action=showthread&thread=95807&forum=6
    540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter
  • acc
    • March 2003
    • 470

    #2
    Andreas!

    Klockren!!!

    Och det jävligaste är att vi går med på det...
    /Acc, knyter näven i byxfickan

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      OK jag har inga högre tankar om televerket men jag kan förstå att de tar ut en fast taxa av den som vill ha besök från dem.
      Annars skulle ju de rika knösarna i Stockholms innerstad få betala 50 kr för ett besök medan de som bor i glesbygden få betala flera tusen kronor för samma tjänst.
      Man kan ju säga samma sak om portot - skall man skicka ett brev inom en storstad borde i så fall portot ligga på 50 öre, men till Norrland 100 kr.
      Akvaristiska hälsningar
      från Kjell som bor i en storstad men tycker det är OK att stödja människor som bor i glesbygden.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • acc
        • March 2003
        • 470

        #4
        Hej Kjell!

        Som fd (men för evigt) norrländska håller jag helt och hållet med dej om att Telia ska ha en fast taxa om man vill ha besök av dem.
        Men de har ju inte det, de debiterar ju per påbörjad restimme.
        Det betyder ju att den stackare som bor långt från kontoret ändå får betala mer om resvägen överstiger en timme.

        Nu var det inte riktigt det jag reagerade mest på i Gardells text.
        Det jag reagerade på var att: om reparatören var där mellan 10.45-11.00 debiterades kunden för 1 timmes jobb, men om han var där mellan 10.50 -11.05 så debiteras kunden för 2 timmars jobb...
        Och DET tycker jag är svinigt.

        /Acc, morrar lite och tar en wiskey till

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          OK då hade jag helt klart inte helt rätt, rättvisa gällde idag bara för dom som bodde en timme bort. Det var väl på den gamla "goda" tiden innan Telia fick konkurrens som priset var lika för alla - utvecklingen går "framåt".
          Akvaristiska hälsningar
          från Kjell som nu skall kolla på favoritprogrammet "På spåret"
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • jarinen
            • February 2003
            • 801

            #6
            Skojig läsning! På sätt och vis.

            Har själv en erfarenhet av Telia som inte direkt genomsyrades av seriositet. Det var för ett par år sedan när föreningen där jag bor byggt ett bredbandsnät som sedan skulle bli uppkopplat av Telia.
            Avtalen med Telia var skrivna för länge sen och det var dags för dagen D då man skulle bli uppkopplad, jag var förberedd med nätverkskort och inställningar och visste exakt vilken dag våran förening hade access.

            Den första dagen man i praktiken kunde koppla upp sig var ungefär 2 månader efter utlovad tid, en försening helt enkelt, det räknar man med i de här sammanhangen, speciellt om det gäller Telia.
            Första kvartalet gick och första räkningen dimper ner med följande fel, ”engångsavgift” 1000 kr ingen motivering , och fakturerad abonemangsavgift som började 2 månader innan det gick att koppla upp sig. Två saker som inte hörde dit ?
            Så jag ringer upp och frågar till att börja med om den här engångsavgiften, han svarar bara snabbt ”skickar en ny räkning” , men det var en grej till säger jag och berättar om det här med uppkopplingen och dom två felaktigt fakturerade månaderna, snabbt svarar han ” jag fixar det med”! .
            Ehh jaha, tänker jag så bra då, men jag frågar: ok det har rättat till sig för mig men hur gör ni med alla andra som säkert fått samma felaktigheter? Han svarar : Jaja , nu har vi rett ut det här, det måste väl vara bra så,! med en lite arg förolämpad ton.
            Det här är en riktigt stor förening , så det handlar om många fakturor och jag kan tänka mig att många bara betalar utan att förstå vad det handlar om.

            Mitt förtroende för Telia är = 0 , jag anser att dom kör den här nya stilen som går att skönja på olika håll, kanske i ännu högre grad när det gäller elen, det vill säga att dom begår fel och rättar till endast om kunden är medveten och begär det.
            Felaktiga tel och el räkningar är ju numer ett begrepp.

            I och med att Telia bedrivs som ett näringsidkande företag och inte som förut ett statligt bolag som ser till att infrastrukturen fungerar i landet, så borde dom börja syssla med nåt som påminner om att skaffa sig anseende och kundkontakt , dom kanske inte alltid kommer att ha fördelen av att äga telenätet, vem vill då veta av dom?

            I det här fallet när det gäller Telia har privatiseringen varit katastrofal, ett fåtal chefer som fått glassiga jobb är dom enda som gagnats, i övrigt så blir vi svenska folket bara blåsta på en resurs som en gång tillhörde folket.



            Huh! så fick man skriva av sig lite.


            Mvh Jari





            Kommentar

            • Corydoras mad
              • April 2003
              • 1686

              #7
              <font color="red">Skön historia...</font id="red">
              /Mathias
              The Corydoras freak

              Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=964171

              Kommentar

              • acc
                • March 2003
                • 470

                #8
                Jarinen!

                Instämmer!

                /Acc

                Kommentar

                Arbetssätt...