Roliga uttalanden i en djuraffär?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • travianplayer
    • October 2009
    • 1201

    Ursprungligen postat av karrokaja
    Ja gud. det måste varar svårt för butiksbiträden, kan tänka mej att man faktiskt tröttnar på alla korkade kunder som kommer in.
    Jag har et nog så svårt att förklara för min faster som har 2 slöjstjärtar i en liten rund skål.

    Hennes skål är på ca 10 liter MAX.
    Inget filter inga växter (man kan gott ha lite grövre växter me slöjstjärtar, typ anubias)
    hon gör HELvattenbyte en gång i veckan. tvättar skålen gruset och allt.
    Sen har hon nån jävla sten som hon torkar i mikron för när den är torr så bubblar den och det ger fiskarna syre:/
    Den ena fisken ligger som ett flöte på ytan och har fel med simblåsan?? ge den ett större kar med filtrering så försvinner nog det där felet.

    Jag har kämpat som FAN för att få henne att förstå att hon rent ut sagt plågar sina fiskar. hon vill ha en massa akvarie saker av mej, typ växter som dom kan äta av osv, men jag har sagt till henne att hon inte får en smula av mej innan hon tar till sej all info om guldfiskar/slöjstjärar som jag har mejlat henne.

    Och hon pratar om att fisken anpassar sej till storleken på akvariet.
    Det funkar det kan jag inte säga nej till, hennes fiskar har inte vuxit en cm ens! hon har haft dom i häpnadsväckande 2 år men dom är fortfarande 6cm. och dom kan ju bli över 20cm!

    Jag blir så arg på henne!! arrgg!! hon lyssnar inte! och jag kan tänka mej att om man jobbar i en butik som säljer fiskar (och andra djur) så blir man outgrundligt trött när det bara kommer in korkade, egotrippade och slöa människor. man orkar helt enkellt inte dra samma sak om och om igen.

    På hornbach i stockholm har dom en jättestor slöjstjärt (20-30 cm) i ett jättekar som uppvisningsfisk, fisken vid namn plutten är inte till salu. och varje gång det kommer någon som vill ha en slöjstjärt så hänvisar dom kunden till lilla plutten och berättar med glädje att han fortfarande växer
    Många tar sej då en funderare

    uch det är hemskt! jag fattar ej hur det kan få vara så!

    kan du inte ta kort på plutten? jag vill se!
    Jag har ej dyslexi så känn er hemma att klaga på min stavning.

    Kommentar

    • Rooster
      • March 2006
      • 1468

      Jag har vart med om en hel del konstiga och oproffisionella bemötanden i olika zoobutiker. Ibland har det handlat om att zoohandlarn bara har velat sälja fisk till varje pris, i andra fall har jag tillochmed blivit nekad att köpa en viss fiskuppsättning (en hane och flera honor av apor, men det verkar vara ett så kontroversiellt ämne så det tänker jag lämna där hän den här gången). Har märkt att för att vara riktigt säker på att man gör ett "bra köp" dvs. inte köper sig en massa problem, skall man ha koll på allt själv (är ju svårt när man e nybörjare) och personalen skall bara håva upp fisken åt en mer eller minre ( finns så klart undantag men alltför ofta är det såhär).

      Hur som helst har två olika scenarior som jag tänkte kanske kunde passa under den här tråden, som jag var med om tidigt i mitt ciklidintresse.
      1: En gång gick jag in i en butik och visste inte riktigt vad jag skulle ha, det enda jag visste var att jag ville ha ciklider. Gick runt och tittade lite och blev väldigt förtjust i zebracikliderna och princessorna de hade i butiken. Jag sa till butiksbiträdet (ägaren) att jag hade ett kar på 50l, varvid jag lämnade butiken med 4st fiskar av vardera art! Såhär i efterhand finns det så många fel med den här fiskuppsättningen i synnerhet i en så liten tank så jag orkar inte ens gå in på dem! Ni kan ju gissa om det blev "mayhem" i karet.
      2: En annan gång i en annan butik skulle jag ha ciklider till ett 95l. Var den här gången väldigt sugen på mbunas. Och istället för att helt avråda mig från mbunas till ett så litet kar (kan väl fúnka om man har en enda fredligare variant kanske men...), gick jag hem med 4 olika arter och 2st av varje sort!, där det sen skulle visa sig vara åtminstone en art där båda var hanar. Som sagt åter igen är väl kommentarer eg. överflödiga...
      Fish for Life!!!

      Kommentar

      • Malawi1
        • February 2009
        • 583

        när jag var på djurmagasinet i katrineholm sa hon som jobbade där att man ska ha 1 fisk per liter vatten.

        då tänkte jag så här: om man har ett 1000 liter akvarium med 1000 red tail. haha
        375 liter malawi / tanganyika.

        96 liter SA

        Kommentar

        • Bygert
          • March 2010
          • 2169

          Den här krabaten:



          - En Clarias - Fick jag överta när den var sisådär två dm, nu är den mer än dubbelt. Den såldes i en akvarieaffär till en kompis till mig som hade ett akvarium med lite rödmunstetra och liknande fiskar, Clariasen var inte stor då. Vid köpet så var diskussionen så här:

          - Växer den där?
          - Jo lite grand men det dröjer ju.

          Det dröjde inte innan den växte, den levde gott på att tömma akvariet på allt annat, när jag fick ta över den var kompisens burk tom i övrigt. Tja, vad skall man säga, det var väl inte frågan om det skulle gå galet utan bara när. Fast jag fick ju en fin fisk förstås även om den även hos mig har haft dyra vanor, listan på vad den slagit ihjäl eller ätit upp är förskräckande.
          Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

          Kommentar

          • cattus
            • August 2007
            • 167

            En "rolig" historia om okunniga säljare. En familj(rätt okunniga och nya på det här med akvarium) skulle köpa en ny svärdbärar hona, den gamla hade dött. De fick hjälp i butiken av säljaren och gick nöjda hem med sin nya hona. Men det började försvinna fiskar i akvariet. De förstod inte vad som hände, hade fiskarna blivit sjuka och dött eller.. En granne till dom kunde däremot konstatera att deras nya hona inte var en svärdbärare riktigt, det var en guldfisk!!! Inte konstigt att alla neontetror försvann...Hur kan man ta så fel?
            Allt går om man vill...

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              Ursprungligen postat av cattus
              En "rolig" historia om okunniga säljare. En familj(rätt okunniga och nya på det här med akvarium) skulle köpa en ny svärdbärar hona, den gamla hade dött. De fick hjälp i butiken av säljaren och gick nöjda hem med sin nya hona. Men det började försvinna fiskar i akvariet. De förstod inte vad som hände, hade fiskarna blivit sjuka och dött eller.. En granne till dom kunde däremot konstatera att deras nya hona inte var en svärdbärare riktigt, det var en guldfisk!!! Inte konstigt att alla neontetror försvann...Hur kan man ta så fel?
              Eller alternativt, hur kan man vara så sjukt inställd på att sälja där och då? Men en annan fråga inställer sig ju, okunniga och nya inom akvarier är en sak, men de tyckte inte att den nya "svärdbäraren" var bara en aning olik den förra? Lite får man ju läsa på. Därmed inte sagt att säljaren gjorde rätt, definitivt inte.
              Senast redigerad av Shepard; 02 May 2010, 20:45.
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • rudy
                • January 2012
                • 275

                lite sen i tråden men ja tycker inte att den ska dö ut ...
                har en egen lite småsöt historia som ja vill dela med mig av

                praktiserade på ett zoo och såg en ca 12åring komma in med sin pappa och dottern ville ha fisk men hon hade bara 20 kr som hon kunde handla för...
                hon frågade expediten många gånger om olika fiskar och fick till svar att hon var ju tvungen att köpa minst 2 av nån sort för att fisken kunde trivas ...
                stackarn rev sig i huvet mycket och länge och tillslut bestämde hon sig för 2 neon tetror
                hörde inte hela konversationen men expediten frågade hur stort akvarium hon hade...
                och flickan pekade på ett 170 l
                ja... dom neonisarna fick ju plats iaf

                Kommentar

                • ecco
                  • November 2010
                  • 500

                  Varit in på en liten djurbutik för att mest kolla vad dom hade där inne.
                  Ibland kan ju små butiker plocka in roliga fiskar.
                  Så var det inte här...

                  Påpekade för damen bakom disken (ägarinnan av butiken) att en mal dom sålde dels hade väldigt högt pris (150:-) samt att den kommer växa mera än dom 10 cm som hon satt som max. (segelfens plecco)
                  Hennes svar (med en väldigt sur ton) var:
                  Det är bara DU som bryr dej... Samtidigt som hon pekade med hela handen.

                  Har efter det hört att i stort sett ingen går in i hennes butik.
                  Dom blev till och med glada när Arken Zoo öppnade en butik i stan.
                  Sambons blogg om våra akvarium.
                  http://mizan3.bloggsida.se/
                  Senast uppdaterad bloggen avslutad pga problem med sidan

                  Kommentar

                  • Ken Olofsson
                    • November 2006
                    • 8014

                    Jag gillar flickan som jobbade ett kort tag i en affär i närheten av malmö för några år sedan.

                    Jag letade efter vanliga Scalarer, naturformen, inte de vita/gröna/svart/oranga sakerna.

                    Hittade inga i karen, bara de avlade sakerna.

                    Frågade flickan som höll på och rensade i karen om de någon gång får in den vanliga naturformen.


                    - Nej tyvärr, de är utdöda.






                    Åh fan.....




                    .
                    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                    Kommentar

                    • Shepard

                      • March 2003
                      • 13992

                      Ursprungligen postat av Kensa
                      Jag gillar flickan som jobbade ett kort tag i en affär i närheten av malmö för några år sedan.

                      Jag letade efter vanliga Scalarer, naturformen, inte de vita/gröna/svart/oranga sakerna.

                      Hittade inga i karen, bara de avlade sakerna.

                      Frågade flickan som höll på och rensade i karen om de någon gång får in den vanliga naturformen.


                      - Nej tyvärr, de är utdöda.






                      Åh fan.....




                      .
                      Hehe, ja, alltid lär man sig nå´t nytt
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

                      Kommentar

                      • Ken Olofsson
                        • November 2006
                        • 8014

                        undrar bara vad det var för firre jag köpte då i den andra butiken.....?

                        kanske en framavlad discus med låååånga spröt, höga fenor, silvrig kropp med svarta lodräta linjer....?



                        .
                        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                        Kommentar

                        • Shepard

                          • March 2003
                          • 13992

                          Jo, med tanke på att man då och då stöter på vildfångade exemplar av denna "utdöda" fisk, så...

                          Men det kanske är fiskar de har färgat så att de ska se ut som vildformen?

                          Ibland undrar man ju var de får allt i från, och varför de ens öppnar öppnar munnen när de uppenbarligen inte har en aning.
                          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                          Min profil
                          Mitt galleri

                          Kommentar

                          • JP!
                            • March 2012
                            • 61

                            I en relativt nystartad butik på Stenalyckan i Halmstad driver en riktig expert butiken. När jag startade upp mitt första 220l kar för några månader sedan ville jag köpa några malawisar för att starta upp akvariet. Det blev två golden Hane+hona och två Greshakei hannar. Först surade han för att jag inte fattade att fyra malawiciklider inte kostade 200 kr. (Han har ett stort kar med blandade malawi och en av arterna reade han ut, Den arten var jag inte intresserad av eftersom den var för stor för mitt kar) När jag inte kunde bestämma mig blev han skitsur och stoppade tillbaks håven och påsarna och vände o skulle gå iväg. Jag fick hejda han och sa att jag ska köpa fisk.

                            Några veckor senare kom jag tillbaka och skulle köpa nitriveck eller något liknande, Jag fick en kraftig nitritspik och gick in och talade om det för försäljaren. Han tittade på mig hånflinade och sa: "Det akvariet har du inte köpt av mig, Jag upplyser alltid kunden om hur man startar upp akvarium" och menade att jag skulle väntat en månad och tillsatt easylife innan jag stoppade i fiskarna.

                            Jag svarade att jag inte köpt akvariet av honom, Men att fiskarna var från hans butik. Då fick besservissern lång näsa. Har varit där flera gånger efteråt och varje gång går jag ut ifrån butiken förbannad. Han ska alltid smälla en på näsan och håna en för ens okunskap. Malde på i fem minuter om hur okunniga och dumma vi kunder var.

                            Senast redigerad av JP!; 13 May 2012, 14:03.

                            Kommentar

                            • rudy
                              • January 2012
                              • 275

                              jösses !!
                              har en som jobbar i en djuraffär som oxå är en riktig snobb så varje gång man gick in dit så fick man blicken *suck ännu en idiot* trots att man bara gick in och skulle har hämta nått ... en annan gång så frågade ja en var en vara var som var på rea och serviceminded som hon är så pekade hon och sa där nånstans... tack för den du ...

                              sen fick ja reda på en annan affär och dom är bara gudomliga att ha att göra med alltid trevlig!! så den andra kunde ju sitta där och sitta

                              det ja vill ha sakt med det här är ... byt affär sånna människor förtjänar inte att ha kunder!

                              Kommentar

                              • Bygert
                                • March 2010
                                • 2169

                                Nåt av det märkligare jag varit med om hände på en mässa där jag stod och sålde dvärgklogrodor. En liten kille vill köpa en groda så jag plockade fram en påse för att sätta grodan i (det är ett tag sen detta och jag har ändrat tankar om ett och annat, idag hade jag bett honom hämta en förälder men på den tiden gjorde jag inte så). Nå, killen såg olycklig ut och menade att han ville ha grodan i en burk typ pizzasallad i stället. Jag hade inga såna burkar och förklarade att grodan kunde åka lika bra om inte bättre i en påse. Fast killen stod där och skruvade på sig och ville ha en burk och nu (något sent det medges) började varningsklockorna ringa på allvar så jag klämde till slut ur honom varför han ville ha en burk.

                                Jodå, tanken med en burk var att grodan skulle få bo där, permanent! Jag försökte förklara för honom att grodan aldrig skulle överleva så men att jag i och för sig hade petboxar som skulle fungera som grodbostad. Det var han inte intresserad av så då sa jag ju helt enkelt till honom att han inte fick köpa nån groda och han lommade iväg.

                                Tja. det kunde väl ha räckt så som en intressant historia men det var ju inte färdigt där. Nästa sak som händer är att killen kommer tillbaka åtföljd av en stor arg karl som visar sig vara far till honom. Varför han är arg, rent fly förbannad? Jo jag har ju gjort den oförlåtliga synden att neka hans avkomma att köpa nåt. Att jag förklarar för honom att grodhållande i pizzasalladsburk var närmast djurplågeri och att grodan skulle dö snart nog verkade inte han tycka ha något som helt intresse, grabben ville köpa och då skulle han få det, grodan var väl inte intressant. Ja, jisses vad vad karln skällde men det blev ingen groda såld i alla fall. Tror knappt jag hade velat sälja en kaktus till den familjen.


                                En annan höjdare var ju han som berättade att nu hade hans boaormar parat sig så nu behövde han en äggkläckare. Att han arbetade på ett tropikhus gör ju inte den historien sämre.
                                Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                                Kommentar

                                Arbetssätt...