I vilket europeiskt land finns det flest akvarier?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jesper Broman
    • November 2012
    • 3445

    #46
    Belgien?

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #47
      Ursprungligen postat av hawkse
      De kan väl aldrig ha räknat Kazakhstan till Europa?
      Knapppast
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #48
        Ursprungligen postat av boxer
        Käns som att plats 9 är ett land som man inte gissar på i första taget.
        Ny gissning Finland

        Skickat från min SM-G920F
        Också fel
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #49
          Ursprungligen postat av Jesper Broman
          Belgien?
          Där satt den

          1: Turkiet 2,8 miljoner
          2: Ryssland 2,5 miljoner
          3: Tyskland 2,1 miljoner
          4: Italien 1,7 miljoner
          5: Frankrike 1,5 miljoner
          6: Storbritannien 1,4 miljoner
          7: Holland 0,6 miljoner
          8: Spanien 0,4 miljoner
          9: Belgien 0,3 miljoner
          10: Polen 0,2 miljoner

          Sämst
          Slovenien 30.000
          Irland 22.000
          Norge 20.000
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #50
            Har själv satt ihop en lista över antalet akvarier per 1.000 invånare. Naturligtvis så haltar den rejält eftersom många småländer inte finns med i listan över vare sig akvarierikaste eller akvariefattigaste länderna men ändå....
            Antal akvarier per 1.000 invånare i de 10 "toppländerna"
            1/ Turkiet 36,9
            2/ Nederländerna 36,2
            3/ Belgien 28,9
            4/ Italien 27,4
            5/ Tyskland 25,5
            6/ Frankrike 23,5
            7/ Storbritanien 23
            8/ Ryssland 17,9
            9/ Spanien 9,9
            10/ Polen 5,2

            Antalet akvarier per 1.000 invånare i de 3 "bottenländerna"
            Slovenien 14,9
            Irland 5,35
            Norge 4,2

            Var ligger då Sverige - jag har inga siffror men eftersom Sverige inte hamnade bland de 10 bästa och inte heller bland de 3 sämsta så det kan som mest handla om 15,9 akvarier och som sämst om 3,9 akvarier. Så någonstans däremellan hamnar vi. Jag tror att läget är ungefär som i Norge dvs ca. 4-4,5. Oavsett vilket något stort akvarieland är Sverige definitivt inte
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • hawkse
              • December 2009
              • 781

              #51
              Så bara lite drygt 40'000 kar i hela Sverige? Det låter riktigt ynkligt!

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #52
                Ursprungligen postat av hawkse
                Så bara lite drygt 40'000 kar i hela Sverige? Det låter riktigt ynkligt!
                Men det är nog den bistra verkligheten. Jag tror nog att många är övertygade om att Sverige är ett "stort" akvarieland men så är det definitivt inte.
                Ta bara antalet svenskar som är på de stora internationella akvariemässorna som t.ex. Aquarama så är det extremt få - på Aquarama brukar det t.ex. komma fler som är från Irak än från Sverige!!!!!!

                Ta antalet svenska (eller överhuvudtaget nordiska) deltagare som tävlar i IAPLC som är det försvinnande få jämfört med länderna i sydeuropa och östeuropa
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • hawkse
                  • December 2009
                  • 781

                  #53
                  Tror du vi är så självgoda? Njae, det hoppas jag inte. Något "stort" akvarieland är vi med säkerhet inte (längre) men jag blev ändå något ställd av den låga siffran kar om man ska fundera lite marknadsmässigt. Det måste vara mycket svårt att vara renodlad akvarieknalle om man bara riktar sig till svenska kunder för de är uppenbarligen väldigt få.

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #54
                    Ursprungligen postat av hawkse
                    Tror du vi är så självgoda? Njae, det hoppas jag inte. Något "stort" akvarieland är vi med säkerhet inte (längre) men jag blev ändå något ställd av den låga siffran kar om man ska fundera lite marknadsmässigt. Det måste vara mycket svårt att vara renodlad akvarieknalle om man bara riktar sig till svenska kunder för de är uppenbarligen väldigt få.
                    Jag tror aldrig vi har varit något stort akvarieland. Och visst är vi "självgoda" - vi har säkert alltid ansett att Tyskland är större som akvarieland än Sverige men sedan hamnar vi i gruppen av länder därefter. Och definitivt så har vi nog ansett oss ligga före sydeuropa men det har vi aldrig gjort. Idag ligger vi också långt efter östeuropa och definitivt efter Asien.
                    Sedan så är nog
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • hawkse
                      • December 2009
                      • 781

                      #55
                      Ja du menar så... möjligt att den självbilden finns. Personligen blir jag så imponerad av alla vackra kar jag ser på bilder från kineser, japaner, ryssar, polacker m fl att jag inte ens lekt med tanken att vi har något stort att komma med i akvarieväg.

                      När jag skrev (längre) tänkte jag mig tillbaka 40-50 år i tiden då jag inbillar mig att vi var relativt långt fram i förhållande till omvärlden. Vi har blivit ikappkörda på många områden sedan dess.

                      Kommentar

                      • Webo
                        • August 2014
                        • 1968

                        #56
                        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                        Har själv satt ihop en lista över antalet akvarier per 1.000 invånare. Naturligtvis så haltar den rejält eftersom många småländer inte finns med i listan över vare sig akvarierikaste eller akvariefattigaste länderna men ändå....
                        Antal akvarier per 1.000 invånare i de 10 "toppländerna"
                        1/ Turkiet 36,9
                        2/ Nederländerna 36,2
                        3/ Belgien 28,9
                        4/ Italien 27,4
                        5/ Tyskland 25,5
                        6/ Frankrike 23,5
                        7/ Storbritanien 23
                        8/ Ryssland 17,9
                        9/ Spanien 9,9
                        10/ Polen 5,2

                        Antalet akvarier per 1.000 invånare i de 3 "bottenländerna"
                        Slovenien 14,9
                        Irland 5,35
                        Norge 4,2

                        Var ligger då Sverige - jag har inga siffror men eftersom Sverige inte hamnade bland de 10 bästa och inte heller bland de 3 sämsta så det kan som mest handla om 15,9 akvarier och som sämst om 3,9 akvarier. Så någonstans däremellan hamnar vi. Jag tror att läget är ungefär som i Norge dvs ca. 4-4,5. Oavsett vilket något stort akvarieland är Sverige definitivt inte
                        Ja denna lista är lite mera intressant och bättre att jämföra med då man utgår ifrån samma saker oavsett hur stort landet är.
                        Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                        Kommentar

                        • Erik Åhlander
                          • January 2006
                          • 1881

                          #57
                          Hur räknar man fram sådana siffror? Är det hur många nya akvarier som säljs? Hur får de siffror från den småskaliga akvarieproduktionen? Själv köper (eller får) jag nästan bara begagnat, men dom har ju varit nya nån gång.

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            #58
                            Ursprungligen postat av hawkse
                            När jag skrev (längre) tänkte jag mig tillbaka 40-50 år i tiden då jag inbillar mig att vi var relativt långt fram i förhållande till omvärlden. Vi har blivit ikappkörda på många områden sedan dess.
                            Varför tror du att det var så en gång i tiden. Nu har jag inte hållit på med akvarier riktigt så länge så jag vet inte.
                            Det är dock ca. 40 år sedan som jag började med akvarier - men de allra första åren hade jag inte så mycket koll på alla länder men för 35 år sedan så öppnade jag affär och började då göra akvaristiska resor till nordeuropa och redan då låg vi oerhört långt efter länder som Tyskland, Holland och Frankrike.
                            Min erfarenhet av sydeuropa sträcker sig dock bara 20 år tillbaka - jag minns då att jag bl.a. besökte Italien och slogs av hur långt före Sverige som de låg då.

                            Så jag har ingen känsla av att Sverige någonsin har legat i framkant - men visst jag kan tänka mig att vi låg i framkant efter kriget eftersom stora delar av övriga Europa då var sönderbombat och akvarier var nog något som man då inte tänkte på så mycket i dessa länder
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48148

                              #59
                              Ursprungligen postat av Webo
                              Ja denna lista är lite mera intressant och bättre att jämföra med då man utgår ifrån samma saker oavsett hur stort landet är.
                              Så klart är det så men skillnaden mellan listorna är ju inte direkt gigantiska
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              • Kjell Fohrman
                                Administrator

                                • December 2001
                                • 48148

                                #60
                                Ursprungligen postat av Erik Åhlander
                                Hur räknar man fram sådana siffror? Är det hur många nya akvarier som säljs? Hur får de siffror från den småskaliga akvarieproduktionen? Själv köper (eller får) jag nästan bara begagnat, men dom har ju varit nya nån gång.
                                Undrar jag med. Siffrorna kommer från The European Pet Food Industry Federation (FEDIAF) och redovisas i en tysk branschtidning. Hur de fått fram siffrorna framgår inte - jag testade med att googla men hittade inget. FEDIAF har tidigare redovisat statistik över andra husdjur och om jag minns rätt så har de då gjort det på traditionellt vis - dvs de har använt något gallupföretag.

                                Oavsett vilket - så handlar det säkert inte om någon exakt djupgående vetenskaplig undersökning men man kan ändå nog se det en hyfsad uppskattning på hur det ungefär ligger till.

                                Bortsett från Turkiet (som jag har noll koll på) så tycker jag nog att resultatet är tämligen förväntat.
                                Akvaristiska hälsningar
                                Kjell
                                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...