Fotbolls VM

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #76
    Och så gick Grekland vidare igår genom att slå Elfenbenskusten på en slumpartad (men korrekt) straff i sista minuten. Grekland som tillsammans med Italien är de europiska tråklagen överraskade rejält och vågade satsa lite framåt och fick också 2 mål (tidigare hade de inte gjort ett enda), medan Elfenbenskusten som nog var det bättre laget inte uppträdde som ett lag och därmed förlorade.

    Nu möter Grekland Costa Rica och där hoppas jag att Costa Rica vinner.
    Colombia möter Uruguay och där hoppas och tror jag att Colombia vinner.

    Annars handlade ju allt snack igår om att tokstollen Suarez var på bettet och experterna rasar mot honom. Oavsett vad han gjorde så har jag faktiskt lite svårt att förstå upprördheten - visst att bita folk är lite sjukt men knappast farligt (inte ens om karln har rabies) vilket det däremot är att sparka ner folk som ingen längre blir upprörd över.

    Ikväll då -
    Jo Frankrike går vidare och tar antagligen med sig Schweiz och det vore ju kul för Schweiz som ju är en "underdog" - dock hoppas jag att det blir Ecuador som också går vidare.
    Argentina är klara och går vidare ihop med Nigeria, men det vore jäkligt kul om Iran gick vidare för dom har verkligen överraskat positivt i tidigare matcher och Argentina hade tur som slog dom
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #77
      Jag tyckte faktiskt mest det såg ut som om greken snubblade på sig själv. Visst, det var kanske nå'n lättare kontakt, det såg ut som om ivorianen satte ner foten precis bredvid grekens fötter, vilket kanske störde honom i steget, så han slog ihop sina fötter, och ramlade. Vet inte hur de bedömer så'nt, men är det bara regelrätta fällningar som ger straff, så borde det kanske inte varit straff i det här fallet, eftersom jag som sagt tyckte det såg ut som om greken fällde sig själv, låt gå för att han fick viss hjälp.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #78
        Ursprungligen postat av Shepard
        Jag tyckte faktiskt mest det såg ut som om greken snubblade på sig själv. Visst, det var kanske nå'n lättare kontakt, det såg ut som om ivorianen satte ner foten precis bredvid grekens fötter, vilket kanske störde honom i steget, så han slog ihop sina fötter, och ramlade. Vet inte hur de bedömer så'nt, men är det bara regelrätta fällningar som ger straff, så borde det kanske inte varit straff i det här fallet, eftersom jag som sagt tyckte det såg ut som om greken fällde sig själv, låt gå för att han fick viss hjälp.
        Ja det tyckte jag också, men
        1/ Ingen kommentator nämde det
        2/ Den som sades ha gjort fällningen protesterade inte mot straffen
        så jag antar nog ändå att domslutet var korrekt
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #79
          Tja, att ingen i studion nämnde det reagerade jag lite på, men kanske var de så inställda på sitt första intryck av det, att de helt enkelt såg det de trodde sig se från början. Min första reaktion var dock att han fällde sig själv. Att ivorianen inte protesterade kan ju ha berott på att han faktiskt trodde att han fällde honom, eftersom det var lite kontakt. Och det var ju i slutet av matchen, så han kanske inte orkade protestera, det hade ju ändå inte hjälpt, eftersom domare stenhårt håller fast vid sin bedömning, även om den är fel.

          Jaja, lite trist hur som helst, tyckte ivorianerna spelade lite roligare än grekerna.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #80
            Det där var en rätt så snabb replik Nigeria gör 1-1 nå'n minut efter Argentinas 1-0.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #81
              Så gick Frankrike och Schweiz, samt Argentina och Nigeria vidare och det var ju inte direkt oväntat.
              Lite tråkigt dock att Ecuador blev utslagna - de hade ju lite oflyt med en utvisad samtidigt som fransmänn nog var inblandade i 2 minst lika allvarliga situationer utan bli utvisade.
              Nu lär nog de bägge gruppvinnarna (Frankrike och Argentina) vinna sina nästa matcher mot grupptvåorna - allt annat vore en stor överraskning.

              Ikväll avgörs de 2 sista grupperna och där lär väl Tyskland och USA gå vidare i den ena gruppen även om alla lag i den G-gruppen rent teoretiskt kan gå vidare, medan Belgien är klart i den H-gruppen och där Ryssland och Algeriet gör upp om den andra platsen. Nog borde Ryssland dra det längst strået där, men jag tror och hoppas på Algeriet.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #82
                För övrigt anser jag att den utvisningen var helt felaktig. Det var ju fransmannen som glidtacklade Ecuadorianen, och såg ju själv till att hamna under hans skor. Om nå't tycker jag det borde varit frispark för Ecuador, han blev ju rätt rejält fälld, och hade väl ingen större kontroll över vad hans fötter gjorde i det läget. Att glidtackla sådär, så han råkar få motståndarens dobbar på benet, och se'n ligga och oja sig... Suck...

                Jag måste säga att de kämpade jäkligt bra, Ecuador, med en man mindre, och mot ett motstånd som Frankrike. De imponerade i försvaret, samtidigt som de faktiskt ville anfalla, och gjorde det rätt bra.
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  #83
                  Vilket anfall Heja Ghana!
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #84
                    Ursprungligen postat av Shepard
                    Vilket anfall Heja Ghana!
                    Fast det gick inte så bra utan föga förvånande gick Tyskland och USA vidare, lite mer spännande i den andra gruppen där Belgien och Algeriet gick vidare - det ger dessa matcher i åttondelsfinalen
                    Brasilien - Chile
                    Colombia - Uruguay
                    Frankrike - Nigeria
                    Tyskland - Algeriet
                    Belgien - USA
                    Argentina - Schweiz
                    Costa Rica - Grekland
                    Holland - Mexiko

                    Brasilien och Colombia lär vinna och får då sedan mötas
                    Frankrike och Tyskland lär vinna och får då sedan mötas och det lär bli en spännande match
                    Belgien och USA är rätt jämna men antagligen vinner Belgien och det lär Argentina göra också och de möts sedan
                    Costa Rica och Grekland är rätt jämna men förhoppningsvis vinner Costa Rica och sedan vinner också Holland och dessa får sedan mötas

                    Så mitt ursprungstips - Brasilien och Tyskland i finalen lär definitivt inte infrias eftersom de finns på samma halva

                    6 europeiska lag gick vidare - Tyskland, Frankrike, Schweiz, Belgien, Holland, Grekland
                    5 sydamerikanska lag gick vidare - Brasilien, Chile, Colombia, Uruguay, Argentina
                    3 central- och nordamerikanska lag gick vidare Costa Rica, Mexiko, USA
                    2 afrikanska lag gick vidare - Algeriet, Nigeria
                    0 asiatiska lag gick vidare

                    Det överraskande med detta är väl att det är 3 nord- och centralamerikanska lag och bara 1 därifrån åkte ut i gruppspelet samt att inga asiatiska lag gick vidare.
                    Senast redigerad av Kjell Fohrman; 27 June 2014, 10:31.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #85
                      Oj - en riktigt spännande och öppen match och Chile kämpade fantastiskt bra även om det inte räckte riktigt hela vägen (3 cm fattades på den sista straffen)
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • Wilhelm
                        • October 2002
                        • 604

                        #86
                        Synd att de inte förmådde slå ut brassarna!
                        Wilhelm
                        Om du hittar stavfel, så får du behålla dem!
                        www.ciklid.org www.aquafish.info

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          #87
                          Ursprungligen postat av Wilhelm
                          Synd att de inte förmådde slå ut brassarna!
                          Synd för tyskarna menar du
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • Micke L
                            • December 2013
                            • 456

                            #88
                            Jag tycker bästa laget vann och att det är kul för turneringen.

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48148

                              #89
                              Ursprungligen postat av Micke L
                              Jag tycker bästa laget vann och att det är kul för turneringen.
                              Ja, visst Brasilien var bättre i förlängningen och fick ju då också ett mål bortdömt, men Chile var bättre i andra halvlek och deras ribbträff i slutminuten var ju inte långt borta så det var väl hugget som stucket.
                              Sen är det ju alltid som så att det ändå är det bästa laget som vinner efterom det går ut på att göra mål

                              Och som du säger - det var nog bra för turneringen
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              • Micke L
                                • December 2013
                                • 456

                                #90
                                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                                Ja, visst Brasilien var bättre i förlängningen och fick ju då också ett mål bortdömt, men Chile var bättre i andra halvlek och deras ribbträff i slutminuten var ju inte långt borta så det var väl hugget som stucket.
                                Sen är det ju alltid som så att det ändå är det bästa laget som vinner efterom det går ut på att göra mål

                                Och som du säger - det var nog bra för turneringen
                                Jag tycker personligen att Brasilien var bättre i 75% av matchen och absolut förtjänade att vinna. Visst hade Chile också bra chanser och gjorde en mycket bra insats. Nu ser det ju ut som du även får rätt i match nr 2(bläckfisk hemma?) så nu vill jag veta vilket lag jag ska satsa min sista hundring på Alltså vilket land blir världsmästare?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...