Öltips är nödvändigt!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rambo
    • February 2004
    • 672

    #76
    Åter på svensk mark efter lite drygt 5månader i Afghanistan firas med en Brew Dog Tokyo. En massiv imperial stout som ger mig gåshud av välbehag, smakmässigt ganska lik ett ett portvin med smak av oxiderad frukt, kaffe, choklad men med en del syra som balanserar upp sötman. Mun känslan är mycket speciell, nästan oljig utan att vara obehaglig - ölet är nästan lite trögflytande.
    Gillar man imperial stout är det en väl värd upplevelse trotts den ganska häftiga prislappen.
    575l Åleds
    80l JAD
    Tiffany - perser/norskskogskatt
    Lizton - renrasig Bengal

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      #77
      Det där lät som att det helt enkelt måste testas !!!!!!
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Bobby
        • March 2002
        • 351

        #78
        Har inte läst hela tråden men jag sitter och avnjuter en Celt Iron Age 3,5.
        Blev tipsad på lokala ICA att den var god och det stämmer till fullo.
        Mörk och mustig, med lite inslag av brända mandlar, fruktig med lite citrustoner.
        En komplett öl om ni frågor mig

        Kommentar

        • Marten64

          • July 2012
          • 1020

          #79
          Testade Omnipollos Leon, en mycket trevlig bekantskap. Denna Belgiska Ale med tydlig beska och smak av citrus, som även har inslag av honung och örter enligt Systembolaget. 75 cl. utmärkt storlek för två kompisar som vill njuta av en rikligt skummande Ale.
          Bifogade filer
          / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            #80
            Den ölen är riktigt god om man gillar belgiskt öl. Förstår att du gillar den.

            Då gillar du nog minst 2 av dessa som har Belgiska rötter:
            Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1411887629.431503.jpg
Visningar: 1
Storlek: 309,3 KB
ID: 2163713

            Den första från vänster I Wish IPA är en mycket glad nyhet för alla glutenintoleranta en riktigt god IPA som räknas som glutenfri (dvs under 20 ppm gluten). Den är bryggt av ett belgiskt bryggeri med belgisk toouch på den mycket goda grapetonen. Lättdrucken IPA från MIkkeler. Lite torrare än en del IPA men står numera alltid i kylen.

            Den andra Electric Nurse DIPA är en lightversion smakmässigt om man jämför med Oppigårds Double Thurbo. Men mindre smak är inte sämre smak. Så karamell, citrus och god humlesmak räcker långt.

            Den sista från Nils Oscar är en Belgo Pale Ale. Mer belgisk än Pale Ale kan jag tycka. Lite egen personlig smak från Belgien. Inte lika mycket citrus men är god. Riktigt god. Smakar mycket smaskig humle.
            Senast redigerad av Bluewing; 28 September 2014, 08:18.
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • PiaJo

              • August 2009
              • 13001

              #81
              Detta färskölet från ett lokalt bryggeri i Duisburg är vansinnigt gott! Drack 2 liter av det i fredags
              Bifogade filer
              /PIA

              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                #82
                Ser gott ut på bilden. Tänk vad mycket B-vitaminer du fått i dig
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  #83
                  Klicka på bilden för större version

Namn: 2014-10-04 13.16.26.jpg
Visningar: 1
Storlek: 186,5 KB
ID: 2163872
                  Detta har testats i helgen. Den första från vänster är en sanslöst god japansk Whisky Nikka from the Barrel (nr 551), sedan i mitten är det Mikkeller K:rlek Höst/Vinter 2014 (nr 11667) för att avsluta med Innis & Gunn Barrelmaster’s Reserve (nr 11441).
                  Whiskyn Nikka är rejält alkoholstark, 50,1% Den är som alla japanska whiskys mjuk i smaken. Bara en touch rökighet. Om man ser till systemboagets beskrivning så står det komplex, maltig doft med fatkaraktär, inslag av torkade aprikoser, apelsinblommor, honung, marsipan och ton av rök.Tycker beskrivningen är på pricken men missar lite djupet i smaken och att den är mer "maskulin" än många japanska blommiga whiskys. Flaskan är bara på 50 cl vilket håller nere prislappen som sniffar på 400:-

                  Mikkelers öl är en lite udda ipa med supergrapesmak först, sedan biter det till och så en stund så smakar det inget mer än lite tallbarr. Sedan kommer en kanonbeska som sitter i en halvtimme. Det är lite udda men den fräschaste öl jag druckit på länge. Så här är det tummen upp.

                  Till höger hittar du Innis nya som har legat och lagrats i whiskyfat som innehållit 18-årig whisky och det känns verkligen. Ogillar du whisky kommer du att avsky denna. Men gillar du är den en fröjd. Men du behöver tåla sötma då den smakar ljunghonung, russin, fat, vanilj och en nötig smak. En typiskt härlig öl som avslutning efter maten eller separat innan. Denna räcker nästan med en flaska. Hade ändå smaken i munnen en timme
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • zappe
                    • October 2014
                    • 52

                    #84
                    Kan inte rekommendera, julmust och kapten morgan !=/
                    Nybörjare med förhoppningen om att bli bättre.

                    Kommentar

                    • Mr Woods
                      • March 2013
                      • 3409

                      #85
                      Vet inte riktigt om det passar sig i tråden, men imorgon när jag har laddat min lur, så skall jag presentera världens bästa medicin för att förebygga/motverka baksmälla!

                      Kommentar

                      • Ken Olofsson
                        • November 2006
                        • 8014

                        #86
                        Ibland undrar jag om det är fel på världen eller om det är fel mig.

                        Denna fråga har jag så sent som för 1 minut sedan funderat allvarligt på och som alltid kommer jag fram till att världen och en stor del av dess medborgare är helt enkelt galna !!

                        Öl är ett missfoster där alla öltunnor borde beläggas med diverse lås och liknande så att det kan jäsa färdigt.

                        När det har jäst färdigt så bränner man det i stora kopparbyttor och ut kommer en intressant liten vätska.

                        Den är klar och smakar rent ut sagt FAAAAAN.

                        Men, genom gudomlig påverkan (eller om det är ren kemi...) så kan det bli bra.

                        Man tager denna vätska, lägger på ett lämpligt ekfat, som gärna har lagrat sherry 1-3 år innan.

                        Sätter i en bra plugg i hålet.

                        Sedan tar man semester i 12-18 år.

                        Därefter så rycker man ut pluggen.

                        Tippar lite på fatet, och se på den.

                        Ur rinner en pissgul vätska som heter Whiskey (om det är gjort i Skottland).


                        Om man nu mot förmodan inte gillar whiskey, så kan man gott plöja upp åkern där malten växer, och sätta ner några lämpliga fruktbuskar, gärna då vinstockar.

                        Det är en liten annan process än whiskeytillverkningen, men resultatet är synnerligen gott.


                        Öl går nämligen inte att dricka om man har sina sinnes fulla bruk kvar.

                        Så är det bara.


                        I övrigt hänvisar jag till texten i min signatur.
                        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                        Kommentar

                        • Mr Woods
                          • March 2013
                          • 3409

                          #87
                          Nu tar du väl i lite? Öl är ju faktiskt gott, även om den stora majoriteten av alla flaskor och burkar som säljs är tämligen ointressanta för smaksinnet!
                          Det är ju därför vi har den här tråden igång. För att sålla ut godbitarna helt enkelt!

                          Kommentar

                          • Ken Olofsson
                            • November 2006
                            • 8014

                            #88
                            Ursprungligen postat av Mr Woods
                            Nu tar du väl i lite? Öl är ju faktiskt gott, även om den stora majoriteten av alla flaskor och burkar som säljs är tämligen ointressanta för smaksinnet!
                            Det är ju därför vi har den här tråden igång. För att sålla ut godbitarna helt enkelt!
                            Jag citerar min signatur.....

                            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                            Kommentar

                            • Shepard

                              • March 2003
                              • 13992

                              #89
                              Ursprungligen postat av Mr Woods
                              Vet inte riktigt om det passar sig i tråden, men imorgon när jag har laddat min lur, så skall jag presentera världens bästa medicin för att förebygga/motverka baksmälla!
                              Jag har en mirakelkur mot baksmälla. Den är (trumvirvel)... att inte dricka!

                              Jag som avskyr stora, snofsiga tillställningar där man måste ha kostym... Men jag får väl offra mig, och gå på Nobelbanketten för att ta emot priset. Och så får jag påminna dem om att jag ska alkoholfritt.

                              Det finns krämpor som är självförvållade, och så finns det baksmälla.
                              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                              Min profil
                              Mitt galleri

                              Kommentar

                              • Ken Olofsson
                                • November 2006
                                • 8014

                                #90
                                Ursprungligen postat av Shepard
                                Jag har en mirakelkur mot baksmälla. Den är (trumvirvel)... att inte dricka!
                                Utöver denna mirakelkur så finns det en annan kur som "garanterat" hindrar all form av baksmälla från alkohol.

                                Hur gör man ?

                                Jo, man fortsätter att dricka, bara tankar på, hela tiden se till att man har minst 1,5 promille i blodet.

                                Liket man blir efter ett tag behöver iaf inte balsameras, det är så spritindränkt att det aldrig förmultnar,,,,,,
                                Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                                Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                                Kommentar

                                Arbetssätt...