Tips om riktigt god julmat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mr Woods
    • March 2013
    • 3409

    Tips om riktigt god julmat

    Neeej, nu glömde jag köpa socker! Och jag som står och lägger in sill... Jaja, får la traska ner till grannen och "låna".

    Vad lagar ni för mat till julbordet? Kan vi ha en julölstråd så kan vi ha en julmatstråd tycker jag!
  • Joakim Lundgren
    • August 2006
    • 631

    #2
    Rökt ål.
    AKA: Lizardking

    Kommentar

    • Christer5

      #3
      Vår son är kock och hans revbensspjäll är något alldeles extra goda

      Kommentar

      • Mr Woods
        • March 2013
        • 3409

        #4
        Ursprungligen postat av Joakim Lundgren
        Rökt ål.
        Jag gillar också rökt ål, och minns alldeles särskilt bilden av hur min far, tidigt på morgonen stod längst fram i ekan, ljudlöst paddlande med åltången och stint stirrandes ner genom den spegelblanka vattenytan knep dem en efter en.
        Men frågan är ju om det verkligen är politiskt korrekt att under rådande omständigheter gilla rökt ål på den här typen av forum..?

        Kommentar

        • MonkanS
          • December 2011
          • 861

          #5
          Njae.. en eller två bitar rökt ål kan jag få i mig. Gillar smaken men det är alldeles för fett enligt min smak. Den flatrökta gillar jag bäst. Men däremot lax. Det kan jag äta många olika former. Annars är det sill och inlagd strömming som gäller här och sillsallad. Numera två olika varianter av sillsallad. Både den vanliga svenska och en tysk variant.
          Och julskinkan förstås som jag kokar själv för att få till ett riktigt gott doppespad. Julkorv är också ett måste. Till det en sötstark senap.
          Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
          http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

          Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

          Kommentar

          • Rebah
            • January 2012
            • 410

            #6
            Hos oss blir det sojaplättar, rödbetsbiffar, tofukorv, 2 sorters vegansill (aubergine istället för sill, blir nog löksill och senapssill i år), potatisgratäng (havregräddeversion) och vanlig kokt potatis. Nomnom! Nytt för i år blir rostad blomkål med mandelsmör och citron, och vegansk julskinka.

            Angående den rökta ålen så är det ju inte fel att gilla den, tyckte själv det var gott när jag åt sådant för ett antal år sen, men kanske ska undvika att köpa den tills den inte är utrotningshotad längre
            "The trees move... do you not see it?"

            Kommentar

            • Guy Palm
              • March 2002
              • 5720

              #7
              Halländsk jul utan Långkål (grönkål) är ingen jul
              Guy
              ,Poecilia,SKS,GOC,

              Kommentar

              • MonkanS
                • December 2011
                • 861

                #8
                Då kan jag tillägga att jag köper aldrig ål själv. Men brukar passa på att smaka ett par bitar om det finns på det julbord man äter ute på restaurang. Den här ålen kom nog från någon privat fiskare ute i S.t Annas skärgård.

                När jag var barn.. nu pratar 50-tal.. då var lutfisk ett måste på julbordet. Men uppväxt på landet på ett fattigt torpställe och då billig lutfisk. Näe.. det blev nog lite för mycket av den varan.
                Då köptes det torkad långa och vi barn fick hjälpa till att dra av skinnet och dra bort så mycket ben som möjligt med hjälp av en tång. Våra katter älskade det skinnet. På Annadagen skulle fisken blötläggas i en stor träbalja. Vet inte hur många liter den var på. Men STOR var den. Sen ska den lutas. Och sist ska den där luten vattnas ur. Sen hade vi lutfisk så att det räckte både länge och väl. Det sista av lutfisken ur den baljan var inte så god. Idag äter jag inte lutfisk alls. Den är för mig en slags kemikaliefisk.

                Undrar när lutfisken blev lyxmat??
                Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
                http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

                Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

                Kommentar

                • Mr Woods
                  • March 2013
                  • 3409

                  #9
                  Jag smakade på lutfisk vid ett julbord med jobbet förra året och så äckligt som alla säger att det är tyckte jag inte det var faktiskt!

                  Monkan, jag tycker du har senapen på din julskinka och prövar julkorven med pepparrotssås istället!

                  Kommentar

                  • Mr Woods
                    • March 2013
                    • 3409

                    #10
                    Ursprungligen postat av Guy Palm
                    Halländsk jul utan Långkål (grönkål) är ingen jul
                    Ja den är obligatorisk hos oss i Bohuslän också! Jag fräser den i smör och stuvar den i grädde med salt vitpeppar och liiite lite kryddpeppar!

                    Kommentar

                    • MonkanS
                      • December 2011
                      • 861

                      #11
                      Ursprungligen postat av Mr Woods
                      Monkan, jag tycker du har senapen på din julskinka och prövar julkorven med pepparrotssås istället!
                      Har ju såklart senap på skinkan också..
                      Jodå, pepparrotssås har jag smakat till både korven och skinkan. En kall och tjock sådan. Gott det också men jag föredrar nog senapen. Känner en som absolut måste ha det till julskinkan. Det är visst nånting han fick med sig från gotland.
                      Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
                      http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

                      Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

                      Kommentar

                      • Mr Woods
                        • March 2013
                        • 3409

                        #12
                        Finns här någon som kan tänka sig att avslöja ett riktigt bra recept på brännvinssill?
                        Jag har massor av dill, O.P. Anderson samt 5 sillfiléer kvar sedan igår, och jag har redan avsaltat dem så de behöver läggas in ikväll!

                        Kommentar

                        Arbetssätt...