Parken zoo Eskilstuna.

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

• December 2001
    • 48148

Ursprungligen postat av Likan
    Dock förstår jag då inte varför man avlar på djuren om man ändå inte ämnar att sälja/hitta en annat hem till dem s.a.s. Det är dock en annan frågeställning.
    Jo dels så beror det ju på att om man har en hane och en hona ihop (ofta funrerar djuren bäst i grupper med djur av bägge könen)så blir det ofta avel vare sig man vill det eller inte

Men visst skulle man kunna sterilisera dem men då kommer detta med marknadsföring in - dvs vi människor gillar att läsa om och se gulliga ungar. Så det är helt enkelt för att få fler besökare och i längden kunna överleva som djurpark.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• Likan
      • April 2012
      • 2611

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Jo dels så beror det ju på att om man har en hane och en hona ihop (ofta funrerar djuren bäst i grupper med djur av bägge könen)så blir det ofta avel vare sig man vill det eller inte

Men visst skulle man kunna sterilisera dem men då kommer detta med marknadsföring in - dvs vi människor gillar att läsa om och se gulliga ungar. Så det är helt enkelt för att få fler besökare och i längden kunna överleva som djurpark.
      I know I know, så är det, helt klart.

Dessutom kostar det att kastrera/sterilisera så då kommer ju pengafrågan in igen. Så jag förstår varför det är som det är men det är ett knepigt system som sagt.
      450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

Kommentar

• MrH
        • October 2010
        • 2825

överlag så tycker ja nog att allting är väldigt förstorat till något hemskt å farligt som de egentligen inte är.
        men den breda allmänheten saknar ju tyvärr kunskapen om hur det går till och tror därför blint på det som sägs i media.
        MrH ---> 175L SA kub

Kommentar

• Kjell Fohrman
          Administrator

• December 2001
          • 48148

Vad man egentligen i så fall snararst skulle kunna anmärka på (ur djutskyddsynpunkt) är att tillsynen är så pass dålig, att den alltid måste vara föranmäld etc.

Detta är dock i mångt och mycket en politisk fråga och man skulle också egentligen kunna säga samma sak om tillsynen av djuraffärer, lantbruk samt över oss som har husdjur. Var skall gränsen dras - får det kosta hur mycket som helst - och är problemen så stora att det behövs?
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• Ken Olofsson
            • November 2006
            • 8014

Ursprungligen postat av Maligne
            Djurplågeribiten bestod antagligen i de djur som stängdes in i små boxar inokhus av okänd anledning, när de är vana vid att gå ute på öppna ytor.

gör vi med människor oxå.....
            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

Kommentar

• rasermusen
              • October 2011
              • 258

Vilda djur skall vara i skogen. Och inget annat. Bortsett från t.ex Panda uppfödnings projekten i China, pandorna behöver ju hjälp, och då borde vi människor hjälpa. Eftersom det är vårat fel att dom minskat i antal. Etc..

Och djur som inte behöver speciellt mycket hjälp ska vara i naturen. Punkt slut.

Jag är emot Djurparker från topp till tå. Finns nog mest för att storstads människor ska få se Exotiska djur. Vilket är fel, fel, fel! Och fel...
              /Rasmus

Kommentar

• Bygert
                • March 2010
                • 2169

Ursprungligen postat av rasermusen
                Och djur som inte behöver speciellt mycket hjälp ska vara i naturen. Punkt slut.
                Men själv har du fiskar, salamandrar och lite av varje? Hyckleri, inget annat än hyckleri.
                Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

Kommentar

• cheapy
                  • October 2012
                  • 22

Ursprungligen postat av Bygert
                  Men själv har du fiskar, salamandrar och lite av varje? Hyckleri, inget annat än hyckleri.
                  Men fiskar har väl inte den hjärnkapaciteten att lida, en guldfisk glömmer väl av allt efter 5 sekunder typ?

Jag kan inte jämföra en fisk med en hund t.ex, och då vill jag säga att jag är emot all form av djurplågeri.

*ska köpa fisk till mitt nya akvarium på måndag*
                  Senast redigerad av cheapy; 18 October 2012, 19:49.
                  220l - ca 75 fesk

Kommentar

• Kjell Fohrman
                    Administrator

• December 2001
                    • 48148

Ursprungligen postat av rasermusen
                    Vilda djur skall vara i skogen. Och inget annat. Bortsett från t.ex Panda uppfödnings projekten i China, pandorna behöver ju hjälp, och då borde vi människor hjälpa. Eftersom det är vårat fel att dom minskat i antal. Etc..

Jag är emot Djurparker från topp till tå. Finns nog mest för att storstads människor ska få se Exotiska djur. Vilket är fel, fel, fel! Och fel...
                    Nja, flera miljöorgansiationer lobbar ju för att fler vildfångade djur skall hållas som husdjur. De flesta djurparksdjur är för övrigt inte vildfångade utan odlade - det är ju det som är problemet att de reproducerar sig så mycket i djurparkerna att det inte finns tillräckligt med djurparker längre för djuren. Visst några djur kommer från naturen men oftast är det då djur som skadats eller utstötts på något sätt i naturen och som man antingen av barmhärtighet skall avliva eller skicka till djurparker. En del djur kommer också till djurparkerna pga att en del skrupelfria individer har smugglat in dom men åkt fast i tullen - då skickas djuren till djurparker.

Så det stora problemet är snarare att skogarna inte längre finns kvar för att vi människor hugger ner den och på så sätt berövar djuren sina livsmöjligheter i naturen. T.ex. har ju många viktoriaciklider utrotats i naturen pga inplanteringen av nilabborren och dessa fiskar finns idag enbart kvar i akvarier.

Så visst jag kan ha svårt för att vissa typer av djur hålls i fångenskap som t.ex. späckhuggare och delfiner men i det stora hela är det nog bättre att det finns en bra kontroll över djurparkerna än att vi förbjuder dom och avlivar alla djur som finns i dom.

Och för min del så har jag ju mest exotiska djur (varv många är vildfångade) i mina akvarier och jag kan inte se det som något fel utan snarare som positivt ur miljösynpunkt.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell

Kommentar

• erikthur
                      • March 2004
                      • 9953

Cheapy -
                      Herregud - guldfiskminnet är ju en myt som alla observanta akvarister vet.
                      Kan inte din fisk förutspå när maten kommer?
                      Killies is a lifetime passion

Kommentar

• Kjell Fohrman
                        Administrator

• December 2001
                        • 48148

Ursprungligen postat av cheapy
                        Men fiskar har väl inte den hjärnkapaciteten att lida, en guldfisk glömmer väl av allt efter 5 sekunder typ?

Jag kan inte jämföra en fisk med en hund t.ex, och då vill jag säga att jag är emot all form av djurplågeri.
                        Nja den som påstår att en guldfisk har 5 sekunders minne har nog snarare själv problem med hjärnkapaciteten

En gammal osann akvariemyt
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell

Kommentar

• cheapy
                          • October 2012
                          • 22

Ursprungligen postat av erikthur
                          Cheapy -
                          Herregud - guldfiskminnet är ju en myt som alla observanta akvarister vet.
                          Kan inte din fisk förutspå när maten kommer?
                          Är en akvaristnoob, har inte stoppat i någon fisk än.
                          220l - ca 75 fesk

Kommentar

• Bygert
                            • March 2010
                            • 2169

Ursprungligen postat av cheapy

*ska köpa fisk till mitt nya akvarium på måndag*
                            Det är skillnad på en guldfisk och en hund men det är ingen så där jätteskillnad. Det går att lära guldfiskar olika trick, att putta bollar, simma genom ringar osv och de kommer ihåg vad de lärt sig i månader. Om sen guldfiskar kan lida är inte nån alldeles enkelt fråga men det finns egentligen inget som säger att det skulle vara nån skillnad på en hund och en guldfisk i det fallet. Att fiskar regerar på smärta och förändrar sitt beteende för att undvika sånt som varit obehagligt, det är numera väl belagt. I och med det så bör man nog anta att de kan lida på samma sätt som vi antar att en hund lider när vi observerar liknande reaktioner hos hunden.
                            Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

Kommentar

• Mathias Nilsson
                              • July 2011
                              • 6552

Jag tror att det är vettigt att ge det här lite tid så att vi får se hur det verkligen ser ut.

Det har ju blivit konstigt förr. Jag minns ett inslag om två förståndshandikappade individer som fick barn, detta var extremt vinklat till föräldrarnas fördel men det kom sedan att revideras när det visade sig att de inte begrep sig på barnet och dess behov. Thurén, Torsten. Källkritik. Upplaga 2. Stockholm: Liber, 2005

Jag tycker att det är tråkigt när djur far illa men just nu vet vi inte exakt hur illa det är.
                              http://mathiasaquariums.blogspot.se/

"Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

Kommentar

• lillfrasse
                                • February 2002
                                • 2228

Felet som jag ser det var mest bristande skötsel och rutiner man har inte hönor som skall bli foder i en stor hög blandat med flera år gammla djurkadaver. Det är ju sedan tidigare känt att bongoantiloper svultit ihjäl på parken zoo samt att vetrinären de brukade anlita eller om han var anställd sagt upp sig tycker jag skvallrar om en organisation som inte fungerar för fem öre.
                                Simma lungt..
                                Lillfrasse..

Kommentar

Arbetssätt...