Fiskar får inte gå på nattklubb

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    Fiskar får inte gå på nattklubb

    Diskriminering eller?

    Nattklubbsmiljön är dålig för akvariefiskar

    Men god för människor då?
    Killies is a lifetime passion
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Men människor kan i alla fall välja om de vill gå dit eller inte
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • NiXoN
      • December 2003
      • 2068

      #3
      Dom får väl byta till saltvatten



      //NiXoN

      Kommentar

      • daniel_i_malmö
        • April 2002
        • 1103

        #4
        Jag tog på mig rollen som grävande murvel och smygfilmade fram videobevis!

        Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.


        Så här skrev jag i filmbeskrivningen på youtube:
        A video of the aquarium at the night club Kulturbolaget in Malmö, Sweden. Animal rights activists have filed a complaint with the authorities claiming that the environment with lights and high sound levels are painful for the fish and making the fish stressed.

        Spontaneously I think this is a reasonable concern that has to be investigated. So that is what I did, I went to the club on a very late Saturday night and shot some video of the aquarium.

        What do you think? Judge for yourself, do you think the fish look stressed or tormented by the sound level and night club lights?

        As someone who have studied ichthyology and etology on a serious hobby level for the last 25 years I do not think these fish are stressed at all. They act calm, with the males doing the occasional rushes against other fishes to defend their territory. Just as they would in nature.

        These are all fishes from lake Malawi, one of Africa's large rift valley lakes. Having watched many hours of video footage from the lake over the years I can tell these fishes look healthy, maybe just a little bit more well fed compared to the fishes in the lake that almost always look a bit thin having to constantly search and compete for food. Some of the fishes are also probably older than they ever would have a chance to get in the lake.

        Lake Malawi is a very large lake, some call it an inland sea. It is not seldom ravaged by thunderstorms that cause high sea with waves chrashing onto the rocky shores and beaches that are natural habitat of these fishes. Anyone worrying about the sound levels and lights at the night club on club nights cannot have had their head beneath the surface in the surf close to shore a windy day, maybe even with thunderstorms and lightning.

        But do not take my word for how this compares to nature!

        Here is a very good video shot in the lake showing the aboundance of fishes and their natural behaviour. You will see the fishes act very similar to the fishes in the aquarium, the occasional rush at a competitor and inbetween slowly swimming around grazing algae of the rocks.



        And here is another video of nature sounds on a windy beach of lake Malawi:
        ooooooh .....apologies a little noisy with the wind blowing ...well the intention was good ....and interesting storm clouds forming and changing

        (No thunderstorm or lightning though)

        So again, what do you think? Judge for yourself, do you think the fish look stressed or tormented by the sound level and night club lights? I am honestly interested in hearing your arguments - especially if you think the sound and light at the night club poses a threat to these fishes health. If you knew about this case before, have seeing the video of the aquarium and the videos in the links changed your impression in any way? Why? Why not?
        Malmö Akvarieförening
        no hope, no harm, just another false alarm

        Kommentar

        • Christer5

          #5
          Jag får inte gå för min fru

          Kommentar

          • Wilhelm
            • October 2002
            • 604

            #6
            Ursprungligen postat av Christer5
            Jag får inte gå för min fru
            Byt fru!
            Wilhelm
            Om du hittar stavfel, så får du behålla dem!
            www.ciklid.org www.aquafish.info

            Kommentar

            • Ken Olofsson
              • November 2006
              • 8014

              #7
              ljudet tror jag dom faktiskt skiter i.

              är kanske en annan sak med ljuset som är lite lustigt på nattklubbar.


              fast det är ju klart.....det kanske uppfattas som att det blixtrar på ytan,,,,vilket är helt naturligt.....



              .
              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

              Kommentar

              • gonzo44
                • October 2007
                • 2770

                #8
                Det enda man kanske skulle säga något om i de karet äv väl att det verkar vara lite för lite cirkulation... för resten verkar inte bekomma fisken speciellt mycket eller inte alls om sanningen ska fram tror nok att dom skulle ha ett jävligare liv i en barnfamilj i så fall...
                Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

                Kommentar

                • Majkie88
                  • August 2012
                  • 215

                  #9
                  Jag gillar djur och tycker man ska ta väl hand om både djur och naturen, men fan va trött jag kan bli på djurrättsaktivister asså! Samma som när de släpper ut minkar från minkfarmar så de svälter ihjäl istället.

                  Kommentar

                  • gonzo44
                    • October 2007
                    • 2770

                    #10
                    Jag håller med dej absolut... jag kan förstå djurrättsaktivisterna att dom vill visa vad dom tycker, synd bara att det är som du säger att djuren lider mer när dom släpps ut på det viset.. Jag är väldigt stark motståndare till minkfarmar och liknande anrättningar.. men vet oxå så mycket väl om att vissa ställen är det kulturen som styr tex spanien med deras så kallade djur festivaler där dom får varsin pappersstrut med en större nål på som ska kastas på en hjälplös tjur till den dör av utmattning eller stress och det anses manligt att våga gå fram och kasta nålen hmmm?? inte för att det har med akvariet på natt klubben att göra.. menar bara att det finns värre saker som borde uppdagas i så fall..
                    Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

                    Kommentar

                    • woodlund
                      • December 2011
                      • 666

                      #11
                      Det jag grunnar på är ju om fiskarna verkligen får vara på puben så sent , trodde att det var 18års gräns i Sverige och jag tror inte dessa fiskar är gamla nog för utelivet
                      1900Liter Diskusvatten


                      Medlem i NDSS www.diskusforum.se

                      Kommentar

                      • gonzo44
                        • October 2007
                        • 2770

                        #12
                        Det har du rätt i woodlund kanske skulle anmäla detta..
                        Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

                        Kommentar

                        • ecco
                          • November 2010
                          • 500

                          #13
                          Frågan är ju om dom inte flyttat på karet sedan dom blev anmälda.
                          Såg nämligen väldigt lungt ut i reflektionerna.
                          Inga blinkande lampor...
                          Sambons blogg om våra akvarium.
                          http://mizan3.bloggsida.se/
                          Senast uppdaterad bloggen avslutad pga problem med sidan

                          Kommentar

                          • daniel_i_malmö
                            • April 2002
                            • 1103

                            #14
                            Ursprungligen postat av ecco
                            Frågan är ju om dom inte flyttat på karet sedan dom blev anmälda.
                            Såg nämligen väldigt lungt ut i reflektionerna.
                            Inga blinkande lampor...
                            Nej, de har inte flyttat på akvariet.

                            Akvariet har stått på samma plats åtminstone de sista 10 åren. Jag har för mig att det stod på en annan plats när KB först öppnade på Bergsgatan ca -94, men jag är inte säker. De hade akvariet även i deras tidigare lokal på Erikslust.

                            Ca 40 sekunder in i filmen och en stund framåt kan du urskilja blinkande ljus som reflekteras i rutan till höger i akvariet (syns bättre om du tittar på filmen i större format på youtubes sajt och inte här). Som du då ser så reagerar inte fiskarna alls på det blinkande ljuset. Jag har ytterligare 4-5 minuter filmat och fiskarna är lika lugna hela tiden.
                            Malmö Akvarieförening
                            no hope, no harm, just another false alarm

                            Kommentar

                            Arbetssätt...