Os 2012

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • VisualDarkness
    • February 2010
    • 7417

    #31
    Ursprungligen postat av åheim
    Caster Semenya är ju en skandal!!! Det är ju för sjutton en DUDE och springer och sabbar för alla duktiga kvinnliga löpare, han berövar dem sin enda chans att uppfylla sin dröm som de vigt sitt liv åt! Otroligt att det får fortsätta så här Om han är kvinna så är jag prinsessan Viktoria
    Efter en hel drös tester i alla dess former klargörande från diverse organisationer så fortsätter detta hat? På många sätt påminner det om mobbing av barn med annorlunda utseende på skolgården. Det är klargjort att hon är kvinna och vad fasen spelar det för roll då om hon ser manlig ut? Alla är vi skapta olika och många män har istället väldigt feminint utseende. Ska feminina män som tävlar tävla i damklassen? Allt eftersom kvinnor kommer mer och mer ikapp män i många grenar blir det snarare aktuellt med mixklasser än större separation..
    180l Sällskap:
    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
    60l Asien:
    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13139

      #32
      Ursprungligen postat av VisualDarkness
      Efter en hel drös tester i alla dess former klargörande från diverse organisationer så fortsätter detta hat? På många sätt påminner det om mobbing av barn med annorlunda utseende på skolgården. Det är klargjort att hon är kvinna och vad fasen spelar det för roll då om hon ser manlig ut? Alla är vi skapta olika och många män har istället väldigt feminint utseende. Ska feminina män som tävlar tävla i damklassen? Allt eftersom kvinnor kommer mer och mer ikapp män i många grenar blir det snarare aktuellt med mixklasser än större separation..
      Ta och lägg ner den där retoriken nu VD, det här handlar om bedrägeri och vilka tester har de gjort för att säkerställa hans kön? Frågat hans mamma och grannar? De kan inte göra ordentliga tester pga intigritetsskäl!! Alla har vi rätt till vår egen indentitet! Ger det rätten att bedra andra? Var är deras rätt någonstans? mobbing my ass! Rättvisa kallas det!
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #33
        Ursprungligen postat av åheim
        Caster Semenya är ju en skandal!!! Det är ju för sjutton en DUDE och springer och sabbar för alla duktiga kvinnliga löpare, han berövar dem sin enda chans att uppfylla sin dröm som de vigt sitt liv åt! Otroligt att det får fortsätta så här Om han är kvinna så är jag prinsessan Viktoria
        Jag tycker uppriktigt sagt att det är rätt löjligt att bli irriterad på henne. Rent biologiskt är hon godkänd och sedan finns det alltid människor som ligger i mellanzonen. Det är inget man kan göra något åt.
        Att du tror dig sitta inne med sanningen och anser dig veta hennes könstillhörighet är som sagt bara löjligt.

        Jag tycker din inställningen är lite samma som man ser på facebook där vissa kvinnor brukar hånas för att de inte ser snygga ut. Nu är det inte nån jäkla skönhetstävling detta utan en idrottstävling där det gäller att vara bäst.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #34
          Fantastisk fotbollsmatch mellan USA och Japan i finalen och kul att en svensk vann även om det var i fel lag

          Damfotbollen har ju också varit en riktig tävling med de bästa spelarna till skillnad från herrturneringen - som borde strykas från OS-programmet.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Mathias Nilsson
            • July 2011
            • 6552

            #35
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Jag tycker uppriktigt sagt att det är rätt löjligt att bli irriterad på henne. Rent biologiskt är hon godkänd och sedan finns det alltid människor som ligger i mellanzonen. Det är inget man kan göra något åt.
            Att du tror dig sitta inne med sanningen och anser dig veta hennes könstillhörighet är som sagt bara löjligt.

            Jag tycker din inställningen är lite samma som man ser på facebook där vissa kvinnor brukar hånas för att de inte ser snygga ut. Nu är det inte nån jäkla skönhetstävling detta utan en idrottstävling där det gäller att vara bäst.
            Fast frågeställningen är ju inte helt enkel egentligen. I en utopisk tanke så skulle Ara kunna genomföra ett könsbyte och vinna sitt OS-guld. Vi går ju mot ett samhälle där allt fler gråskalor skapas och jag tycker nog ändå att själva grundtanken är befogad, om den nu synas på det sättet jag gör. Det är ju något som utmärker denna kvinna, det finns många attribut som starkt påminner om manliga egenskaper. Jag säger inte att hon inte är en kvinna, det finns ändå något som skiljer henne från mängden.

            Om det nu är genetiskt så är det ändå inte rättvist, egentligen. De andra lär
            Träna minst lika hårt, utan att få samma resultat. Hur skall man bemöta det då?

            Vi kan ju inte låta de andra dopa upp sig till samma fysiska styrka.

            Skor fyllda med bly är väl det enda jag kan komma på.
            http://mathiasaquariums.blogspot.se/

            "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

            Kommentar

            • Ken Olofsson
              • November 2006
              • 8014

              #36
              Kvällens kommentar från min 6 åring:Jag tycker inte om OS, dom e dumma mot oss, vi som är vita får inte va me och springa, vi får bara hoppa och kasta, tycker jag är dumt, det är ju roligare att springa......
              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #37
                Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                Om det nu är genetiskt så är det ändå inte rättvist, egentligen. De andra lär
                Träna minst lika hårt, utan att få samma resultat. Hur skall man bemöta det då?
                Livet är inte rättvist - vi är alla biologiskt skapade på olika vis.

                Varför är det "bara" färgade löpare från USA och Jamaica, Trinidad Tobago etc. som är duktiga i korta sprintsträckor.
                Varför är kenyaner och etiopier överjävliga på långlopp.

                Något genetiskt måste det vara - är detta då rättvist för de som inte har dessa genetiska fördelar.
                I fotbollsmatchen mellan USA och Japan var japanerna huvudet kortare - är det rättvist.

                Alla långa har en jäkligt stor fördel i basket, alla korta har en jäkligt stor fördel i gymnastik (jag hörde när kommentatorerna sa att en manlig gymnast var väldigt lång och han var 173 cm!!!!!!!!.

                Så livet är orättvisst - både genestiskt och ekonomiskt - hur fasen tror att någon kan bli en bra ishockeyspelare i ett land där det inte finns en enda ishockeyrink etc. etc.

                Så om du vill se rättvisa - sluta kolla på idrott - fast livet i övrigt är väl också minst lika orättvist. En del föds som miljardärer - andra föds til ett liv i hungersnöd. Det är väl i så fall bra mycket orättvisare.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • VisualDarkness
                  • February 2010
                  • 7417

                  #38
                  Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                  Fast frågeställningen är ju inte helt enkel egentligen. I en utopisk tanke så skulle Ara kunna genomföra ett könsbyte och vinna sitt OS-guld. Vi går ju mot ett samhälle där allt fler gråskalor skapas och jag tycker nog ändå att själva grundtanken är befogad, om den nu synas på det sättet jag gör. Det är ju något som utmärker denna kvinna, det finns många attribut som starkt påminner om manliga egenskaper. Jag säger inte att hon inte är en kvinna, det finns ändå något som skiljer henne från mängden.

                  Om det nu är genetiskt så är det ändå inte rättvist, egentligen. De andra lär
                  Träna minst lika hårt, utan att få samma resultat. Hur skall man bemöta det då?

                  Vi kan ju inte låta de andra dopa upp sig till samma fysiska styrka.

                  Skor fyllda med bly är väl det enda jag kan komma på.
                  Även om jag tränade mest i världen så är jag ytterst tveksam på att jag blir en basketspelare i elitklass med mina respektabla 175cm. En närsynt blir inte stridspilot och en dvärg kommer aldrig springa 100m mot Bolt i OS. Nej, är du född med gener för 206cm har de ypperlig chans att bli bra i både basket och volleyboll men troligtvis inte inom långdistanslöpning eller bågskytte (midre stabilitet). Thorpe och Fosshaug har troligtvis haft nytta av sin ADHD i deras idrottsutövande, borde dessa då ha bly i badbyxorna/skridskorna?
                  180l Sällskap:
                  http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                  60l Asien:
                  http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                  Kommentar

                  • Mathias Nilsson
                    • July 2011
                    • 6552

                    #39
                    Ursprungligen postat av VisualDarkness
                    Även om jag tränade mest i världen så är jag ytterst tveksam på att jag blir en basketspelare i elitklass med mina respektabla 175cm. En närsynt blir inte stridspilot och en dvärg kommer aldrig springa 100m mot Bolt i OS. Nej, är du född med gener för 206cm har de ypperlig chans att bli bra i både basket och volleyboll men troligtvis inte inom långdistanslöpning eller bågskytte (midre stabilitet). Thorpe och Fosshaug har troligtvis haft nytta av sin ADHD i deras idrottsutövande, borde dessa då ha bly i badbyxorna/skridskorna?
                    Fast det är inte exakt samma sak va?

                    Här snackar vi något som kan likställas med krafter som inte en kvinnlig idrottare skall ha egentligen. Hon har en kropp som är helt otrolig om man kollar på de andra utövarna.

                    Som sagt, jag säger inte att Hen inte är en hon, det är fler än oss som undrar ändå.

                    Hade det varit åt andra hållet så hade det inte blivit något OS för den utövaren, samma problematiska tanke fast med ett
                    Annat perspektiv.
                    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                    Kommentar

                    • VisualDarkness
                      • February 2010
                      • 7417

                      #40
                      Vad är "krafter en kvinnlig idrottare inte ska ha"? Skillnaderna mellan herrar och damer i idrotten minskar inom de flesta grenarna och det är alltid extremerna som tänjer gränserna. Bolt är egentligen alldeles för lång och ranglig för 100m men inte fasen diskuteras inte den orättvisan mot andra deltagarna. Nu har vi dragit gränsen för klassena vid "herr" och "dam" (en fånig uppdelning i många grenar) och hon ärr helt klart biologiskt redan klassad som dam efter tester, vad är klagomålen på?
                      180l Sällskap:
                      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                      60l Asien:
                      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                      Kommentar

                      • åheim
                        • April 2006
                        • 13139

                        #41
                        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                        Jag tycker uppriktigt sagt att det är rätt löjligt att bli irriterad på henne. Rent biologiskt är hon godkänd och sedan finns det alltid människor som ligger i mellanzonen. Det är inget man kan göra något åt.
                        Att du tror dig sitta inne med sanningen och anser dig veta hennes könstillhörighet är som sagt bara löjligt.
                        Då får du tycka att jag är löjlig om jag blir förbannad på fusk!
                        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                        Jag tycker din inställningen är lite samma som man ser på facebook där vissa kvinnor brukar hånas för att de inte ser snygga ut. Nu är det inte nån jäkla skönhetstävling detta utan en idrottstävling där det gäller att vara bäst.
                        Nu är du nog ute och seglar ordentligt Kjell... du kan inte dra in mig i dina observationer från fejan! Det gäller att vara bäst ja , men på lagligt sätt! Om det nu är en "hon" så kan det knappast vara ok att käka så mycket manliga könshormoner så att "hon" får basröst! Min övertygelse är fullständig och så förblir den tills han blir gravid

                        Lite info: http://articles.nydailynews.com/2009...s-photo-spread
                        Senast redigerad av åheim; 10 August 2012, 00:44.
                        Viva Leo Buscaglia

                        Kommentar

                        • åheim
                          • April 2006
                          • 13139

                          #42
                          Ursprungligen postat av VisualDarkness
                          Även om jag tränade mest i världen så är jag ytterst tveksam på att jag blir en basketspelare i elitklass med mina respektabla 175cm. En närsynt blir inte stridspilot och en dvärg kommer aldrig springa 100m mot Bolt i OS. Nej, är du född med gener för 206cm har de ypperlig chans att bli bra i både basket och volleyboll men troligtvis inte inom långdistanslöpning eller bågskytte (midre stabilitet). Thorpe och Fosshaug har troligtvis haft nytta av sin ADHD i deras idrottsutövande, borde dessa då ha bly i badbyxorna/skridskorna?
                          Nej men detta är män emellen som du pratar om. Tycker du vi ska dra in damerna i det resonemanget också? Tror du det kommer finnas en enda dam med och slåss om att springa snabbast eller spela bäst fotball eller stå i boxningsringen, knappast va
                          Viva Leo Buscaglia

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            #43
                            Ursprungligen postat av åheim
                            Nu är du nog ute och seglar ordentligt Kjell... du kan inte dra in mig i dina observationer från fejan! Det gäller att vara bäst ja , men på lagligt sätt! Om det nu är en "hon" så kan det knappast vara ok att käka så mycket manliga könshormoner så att "hon" får basröst! Min övertygelse är fullständig och så förblir den tills han blir gravid

                            Lite info: http://articles.nydailynews.com/2009...s-photo-spread
                            Och uppenbaligen är det lagligt med de lagar som gäller nu. Även om du nu tror det så är det inte du som sätter lagarna och sedan avgör om de följs eller inte.
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • perfetto
                              • March 2008
                              • 1593

                              #44
                              Nu vet jag inte (jag har inte läst de första sidornas inlägg) om det här blivit en dopingdebatt, men jag kan väl iallafall säga att steroid/hormon/centralstimulantia/blod är lika vanligt som vatten i en atlet på internationell nivå. Inom de flesta grenar, så att naivt tro att enbart tyngd- och styrkelyftsporterna är "drabbade" är som att säga att enbart utländska atleter dopar sig : )

                              Jag hade i min bekanskapskrets dels junioreuropamästaren i tyngdlyftning och en vän som befann sig i OS-byn -84.

                              En rolig...nåja...detalj från det OS:et är att städerskorna i byn lämnade en formell klagan på att tömma papperskorgarna i de tävlandes boende eftersom de inte ville riskera att sticka sig på de frekvent förekommande kanylerna däri : )

                              Det finns ingen, jag upprepar ingen, idrottare i någon gren som kräver fysisk styrka, snabbhet, uthållighet, eller liknande, som har en minsta chans att hävda sig i världstoppen utan någon form av "doping".
                              När det gäller utpräglade styrkesporter finns ingen som ens når SM-toppen utan steroider eller hormoner. Tro mig ; )

                              Det senaste jag hörde i dopingväg - senast igår faktiskt - var att det idag finns preparat som går ur kroppen inom ett par timmar. Det går framåt, må jag säga. Eller bakåt kanske...

                              Kommentar

                              • Kjell Fohrman
                                Administrator

                                • December 2001
                                • 48148

                                #45
                                Ja dopingen är ett problem som är svårt att göra något åt. Det är nog bara att köra på med att testa oftare, införa hårdare straff (alla tidigare resultat av den dopade stryks, och att man blir skyldig att betala tillbaka tidigare prispengar), samt kanske det viktigaste att man inte slänger blodproverna efteråt utan behåller dom ett visst antal år. Detta för att även om man idag inte kan avslöja ett nytt preparat så kan man det så småningom.
                                Akvaristiska hälsningar
                                Kjell
                                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...