Hjälp med EL ? Någon som begriper skillnaden ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    Hjälp med EL ? Någon som begriper skillnaden ?

    Hej !

    Ni som har sett tråden "suck----bor i en låda" vet att jag håller på med köksrenovering.

    NU BEHÖVER JAG ER HJÄLP.


    Det gäller vägguttagen på diverse ställen i köket.

    Nya uttag skall det till. De gamla var från 1965 och hade inte jord nära sig.

    Så, nya med jord skall till.

    Det är ju en djungel utan guds like gällande detta.

    Jag förstår inte skillnaden mellan ett uttag som kostar 29 pesos på Harald Nyborg.

    Se länken:

    Jättestort utbud av uttag hos Harald Nyborg! Vi förhandlar t.ex. uttag med förlängningskabel, strömbrytare och jord till låga priser.


    Och denna Eljo som kostar 120 pesos. Möjligtvis att Eljon då är PET-skyddad....men who cares ?

    Vägguttag Schneider Electric Trend 2-Vägs Jordad (1830296) hos Bygghemma.se. ✅ Årets e-handlare 2021. ✅ Alltid med snabb leverans! ✅ Professionell rådgivning.



    Säkert bommat nått i funktion mellan dom.

    Men kan någon förklara det för mig så att det blir lättare att välja den billigare.......



    .

    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:
  • tazmaniak
    • October 2011
    • 109

    #2
    Jag brukar "känna" på uttagen:

    * ett dåligt konstruerat uttag sitter inte lika bra i väggen, det känns som den vita skyddskåpan inte sitter lika hårt på inre metallhänget.
    * petskyddet brukar vara sämre konstruktion på de billigare.
    * skruv och gängorna är sämre konstruktion på de billigare.
    * det är annat plastmaterialval på en billigare, liksom lite sprödare.
    * Den vita plastkåpan är tunnare på den billigare = spara in på materialet
    etc...

    funktionsmässigt fungerar de dock förmodligen lika bra.

    Kommentar

    • KristianE
      • April 2012
      • 1443

      #3
      Kan bara bekräfta ovanstående inlägg, däremot ser jag även eljo som ett billighetsmärke. Det är stor skillnad när man monterar "riktiga" grejer och livslängden känns som den kommer att skilja (då jag aldrig monterar billighets märken hemma eller på jobbet så vet jag ju inte om det faktiskt är så).
      Det som brukar skilja i funktionen är att passformen/petskyddet är sämre på dom billiga och gör det trögt och ibland nästintill omöjligt att sätta i kontakten, dessutom brukar dom hålla i kontakten hårdare så att man nästan sliter med sig hela vägguttaget när man drar ur kontakten.

      Tänk så här, om du köper det billiga och sen strular det varje gång du ska använda uttaget i 20 år framåt. Kommer du ångra dig då (för inte kommer man för sig att byta ett uttag som faktiskt funkar men bara är irriterande).
      //Kristian
      Följ mitt 1440l SA projekt på
      http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

      Kommentar

      • endymion
        • October 2006
        • 680

        #4
        Jag skulle säga att den största skillnaden är tiden det tar att montera. De billigare har skruvar som trillar bort när de tappar gängan. Bläcken som håller sladden brukar också trilla bort. Man tappar bort delar svär en gång, tappar mer delar svär en gång till, och så fortsätter det. Monteringstiden för de billigare blir minst det dubbla och säkert mer, plus att man får slänga några som är icke kompletta. Köper du dyrare är det bara att skruva av locket, skala kabeln och sedan trycka i kabeln i hål.

        Kommentar

        Arbetssätt...