Android eller Apple ...WTF ska man ha ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    Android eller Apple ...WTF ska man ha ?

    Hubba !

    Lämnade stora telekombolaget för ett tag sedan, där hade man ju tillgång till deras
    senaste modeller, betalde inte ett smack för vare sig trafik eller telefon.

    Nu skall man helt plötsligt skaffa sig en privat lur för första gången sedan 1998.....

    Så länge man var på förra bolaget så var det ju ingen diskussion om man skulle
    ha Android eller Apple.....skulle inte setts med blida ögon om man säger så...


    Nu har jag kollat upp ett antal feletoner, kollat specar på dom, faktiskt ringt några goda vänner
    på gamla bolaget och fått deras input, jo, de skruvar sönder konkurrenters telefoner där...

    Och kan konstatera att vissa modeller / märken är jämnbördiga när det gäller den rent
    tekniska hårdvaran.

    Så, skillnaden är bara "operativsystem", dvs Android eller Apple (microsoft går bort).

    Blir dock inte klok på vilket jag vill ha.



    Ni som har kanske lite bättre koll än jag, vilka för och nackdelar ser ni med de olika systemen ?

    Och då undanber jag mig kommentarer som:

    "Iphone Rules"

    "Samsung Sucks"

    "Always HTC"

    Etc


    Nä, jag vill bara veta för och nackdelar mellan Android och Apple.




    Någon ??





    .
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    jag har android så jag kommer så klart föreslå det.

    asså apple är bra grejjer o väldigt användarvänligt, men ganska begränsat om man vill leka med inställiningar osv.

    man skulle kunna säga att om du gillar o pilla med telefonen o klicka på inställinigar o kunna ha lite valmöjligheter med utseende på telefonen etc, dvs att du är lite tekniknördig- välj android

    vill du ha en telefon som är användarvänlig o inte bryr dig/kan inte så mycket om olika inställingar, lite techno-fear---välj apple

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #3
      sen är ju android lite bredare. dvs tex laddas med microusb. så om är hemma hos nån som har en HTC, eller Samsung eller Sony eller Nokia o du behvöer ladda din telefon, så går det bra med deras laddare.

      har du en iphone så måste du ha deras grejjer. det tycker jag är tråkigt. att de inte gått över till den standard som ALLA andra tillverkare kör med.

      jag har ju som sagt android. en Samsung galaxy S2. flickvännen har iphone. jag får ju panik på att man inte kan göra några som helst inställingar på kameran där tex. blixt på/av är typ det enda.

      sen väger min telefon tamefan ingenting! den är läskigt lätt. gå in i en telebutik o lyft får du känna. o tunn om ett papper:P o hardvarumässigt nästan det grymmaste på marknaden nu. ( ja nexusen o några andra android lurar är lite värre nu) Iphone 4S är tillomed sämre rent hårdvarumässigt.

      Kommentar

      • GlennWiberg
        • May 2011
        • 301

        #4
        Helt klart en iphone. Allt annat kan du utesluta. Iphone är extremt lätt att lära sig tom min 2åriga dotter vet hur man använder den. Jag och tjejen har haft iphone varav jag bytte till Android och kan säga att android har en bra bit kvar innan det blir bra. Android hänger sig titt som tätt, när man ansluter ett fb konto för man alla kontakter i telefonboken för min del över 300kontakter. Man kan föra listan jätte lång. Så jag har kvar min androidlur tills nya iphone kommer då blir det iphone igen för finns inget lättare operativsystem. Har nu en HTC sensation xl har även haft Motorola razr.

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #5
          kan ju tilläggas att på mitt företag som har 800 anställda i sverige kör bara med androidlurar. kan inte välja iphone som jobbmobil

          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            #6
            jag håller inte med glenn. eller jo lite , men inte att android skulle vara efter på nått sätt. min telefon hänger sig inte. jag har anslutit facebook med 918 kontakter. inga som helst problem. men sen det ju handlar ju om vad man gillar. jag tycker tex att IOS är fruktansvärt begränsat. det är genomtänkt, men bara till en viss gräns. o det stör mig. jag vill kunna ändra saker o leka med inställiningar. men det är helt uteslutet på IOS.

            men inget snack om att iphone är dålig telefon. den är skitbra! inte för inte som den är så populär liksom.

            men android har numera mer marknadsandelar än IOS faktiskt.

            Kommentar

            • Ken Olofsson
              • November 2006
              • 8014

              #7
              Tilläggsfråga.

              Här hemma är det PC-baserat när det gäller datorer. Och kommer så att förbli de närmaste åren.

              För / nackdelar med parning / synkning / annat mellan telefon / PC om man har Android eller Apple ?


              Eller spelar det skit samma roll......?



              .
              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

              Kommentar

              • Ken Olofsson
                • November 2006
                • 8014

                #8
                Ursprungligen postat av hannesc
                mitt företag

                huh ??

                ditt företag ??

                800 anställda......

                Begriper inte att du kör lite budget på 408'an om man nu äger ett bolag
                som har 800 anställda......skulle ju inte ens märkas på balansräkningen
                om du plockade ut 5-10,000 ur kaffekassan.....








                .
                Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                Kommentar

                • hannesc
                  • December 2009
                  • 13085

                  #9
                  Ursprungligen postat av Kensa
                  Tilläggsfråga.

                  Här hemma är det PC-baserat när det gäller datorer. Och kommer så att förbli de närmaste åren.

                  För / nackdelar med parning / synkning / annat mellan telefon / PC om man har Android eller Apple ?


                  Eller spelar det skit samma roll......?



                  .
                  spelar väl inte jätteroll men skulle nog säga att android är mer PC-vänligt och iphone är MYCKET mer apple vänligt.
                  Ursprungligen postat av Kensa
                  huh ??

                  ditt företag ??

                  800 anställda......

                  Begriper inte att du kör lite budget på 408'an om man nu äger ett bolag
                  som har 800 anställda......skulle ju inte ens märkas på balansräkningen
                  om du plockade ut 5-10,000 ur kaffekassan.....








                  .
                  ja asså inte MITT egna företag, men på det jag jobbar :P

                  Kommentar

                  • GlennWiberg
                    • May 2011
                    • 301

                    #10
                    Ursprungligen postat av Kensa
                    Tilläggsfråga.

                    Här hemma är det PC-baserat när det gäller datorer. Och kommer så att förbli de närmaste åren.

                    För / nackdelar med parning / synkning / annat mellan telefon / PC om man har Android eller Apple ?


                    Eller spelar det skit samma roll......?



                    .
                    Spelar ingen roll jag har en pc och en mac och fungerar lika bra att ansluta iPhone till dom.

                    Kommentar

                    • gripan
                      • November 2011
                      • 24

                      #11
                      Jag brukar föreslå följande:
                      Iphone väljer man om man vill ha en enkel telefon som fungerar. Den är lätt att lära sig och fungerar för det mesta. Dock så kan man inte riktigt göra som man vill med den, utan man måste göra det "iWay".

                      Android, bra utval av olika modeller. Lätt att ändra alla inställningar vilket gör att man kan få telefonen precis som man vill ha den. Visst att den hänger sig ibland, men inget som inte en omstart fixar. Har hänt 2 gånger för mig förra året.

                      Dvs:
                      Iphone = normal användare
                      Android = Den lite mer kunniga/intresserade användaren

                      Tycker själv det är lättare med tillbehör till android då de kör standar anslutningar för laddning.

                      Helt enkelt en smaksak, åk till mediamarkt eller nån annan affär där man kan testa telefonen och känn på interfacet är helt klart mitt förslag.

                      Kommentar

                      • Ken Olofsson
                        • November 2006
                        • 8014

                        #12
                        Så, nu letar jag efter sida på nätet som jag varit inne på men inte hittar just nu.

                        Det gäller frågan hur mycket egentligen 5Gb / 10Gb / 20Gb.

                        Alltså, olika abbonomang ger möjlighet att surfa i viss hastighet upp till viss volym enligt ovan.

                        Och det finns sidor på nätet som ger en klar indikation om hur mycket vissa saker är.

                        Någon som på rak arm har länkar till dessa sidor ??



                        .
                        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                        Kommentar

                        • Ken Olofsson
                          • November 2006
                          • 8014

                          #13
                          ...
                          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                          Kommentar

                          • robidobban
                            • March 2009
                            • 652

                            #14
                            Jag har aldrig haft en android så jag kan inte uttala mig om dom är bra eller dåliga.
                            En iPhone är VÄLDIGT enkel att använda, den är avancerad men man lär sig använda den på bara nån timme.
                            Jag kopplar sällan ihop datan och iPhonen men dom gångerna jag gör det funkar det problemfritt.
                            Enda nackdelarna jag kan komma på är priset, alla apples produkter är ju ganska dyra men kvalité kostar som man brukar säga. Den andra nackdelen är kameran, bilderna ser bra ut om man tittar på dom i mobilen men när man ser dom på datan så är dom ganska suddiga, nu pratar jag om 4:an eftersom det är den jag har.

                            Kommentar

                            • Mathias Nilsson
                              • July 2011
                              • 6552

                              #15
                              Tjejen har en Samsung galaxy s 2 och jag en iphone 4s.

                              Flytet i Iphone är overkligt mycket bättre än i valfri Androidtelefon. Säger Hannes något annat så är det lureri Androids menysystem är snarlikt Apples vilket man kan se tydligt då de försöker stämma röven av Android-varianten av systemet.

                              Fördelarna är väl egentligen att en Android inte är så bunden som en Iphone, vilket jag ser som bra i vilket fall då inte vilket skit som helst faller igenom.

                              Samsungens kamera är ljusår bättre än Iphonens, det är den ENDA grejen jag tänker lyfta fram för ALLT annat är segare.

                              Sen, PC <3 Iphone, det funkar asbra! Framför allt nu när ICloud finns, allt synkas trådlöst i samma sekund du ändrar något i telefonen = MAGI!

                              Jag lovar dig, INGENTING slår Iphonens möjligheter när det gäller multitasking och nuförtiden så är den stark när det gäller att hålla igång med flera olika processer.

                              Jag hade HTC förut, det finns inte en chans att jag någonsin lämnar Apple.



                              Jo, om någon släpper något lika bra/bättre. Tyvärr kommer detta förmodligen aldrig hända..
                              http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                              "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                              Kommentar

                              Arbetssätt...