Kampfisk i vasar.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • maliin
    • June 2003
    • 167

    Kampfisk i vasar.

    Detta är ju inte så lustigt precis , men jag visste inte vilket forum jag annars skulle placera det i, så det fick bli Humormania.

    Jag läste följande i ett forum på Internet angående hur medlemmarna skulle planera sin bröllopsfest:

    Hej!

    Vi ska ha vita dukar, vitt porslin, väldigt stilrent. På varje bord står det en vas med vatten och en knallröd fisk i. (Röd kampfisk som andas luft från ytan), samt röda kronblad från rosor utpridda på borden, samt värmeljus i diskreta låga hållare.

    Linda
    Någon undrade vad som skulle hända om överförfriskade gäster skulle
    välta omkull vaserna.
  • Thyme
    • February 2003
    • 40

    #2
    Men det är ju fruktansvärt! Jag hoppas att alla som läste det inlägget förklarade för dessa personer att det är ett ytterst olämpligt, kanske även olagligt (någon som vet?) sätt att behandla levande djur.

    Kommentar

    • Stenborg
      • April 2003
      • 367

      #3
      Snobberiet och dumheten visar inga gränser.Nog för att giftemål strular till hjärnan, men detta är djurplågeri enligt mig.

      MVH Jörgen.

      Kommentar

      • Mona
        • October 2002
        • 840

        #4
        Men...brukar inte kampfiskar hållas i små behållare? De kanske inte tar skada av en kväll under dessa skrala förhållanden (förutsatt att ingen välter vasen eller häller något i dem). Jag funderar dock lite på vad som kommer att hända fiskarna efter bröllopsfesten. Undras om det finns vettiga akvarium till dem alla efteråt?

        /Mona
        Min hemsida ~*~ Min YouTube kanal ~*~Applesnail

        Kommentar

        • Nemesis
          • May 2003
          • 161

          #5
          Bara för att de BRUKAR hållas i små behållare betyder det inte att det inte är djurplågeri. Att hålla kampfisk i små burkar är enligt mig värre än guldfiskskålar. I naturen kan de leva i små vattensamlingar, men det är skillnad på små och små. En liten damm eller göl i naturen kanske är på 500-600 liter, medans ett litet akvarium är på 50-60 liter.

          Jag tycker dock att om dessa fiskar har tillhört någon av arrangörerna och har ett kar de kan komma tillbaka till efter festen, och om vasen är på iallafall 5 liter och står stabilt och utan vältrisk fyllt med bra akvarievatten ser jag inget fel med det, det är ju inte så länge de skall vara där, inte värre än att plocka hem fisk från akvarieaffären i en påse.

          Kommentar

          • Mona
            • October 2002
            • 840

            #6
            Det borde också vara något sorts lock på vaserna som hindrar gästerna från att "bjuda" fiskarna på något av de övriga vätskorna som kommer att finnas på borden. Jag hade slöjstjärtar på jobbet som dog på en fest efter att ha fått "smaka" på alkoholen. Jag var topp tunnor rasande på kollegan som hade gjort det.

            /Mona
            Min hemsida ~*~ Min YouTube kanal ~*~Applesnail

            Kommentar

            • Oscar Cederqvist
              • November 2002
              • 6546

              #7
              Tror inte det är så farligt om det rör sig om ett par timmar. Ingen höjdare om en vas skulle välta dock.
              Oscar Cederqvist

              Kommentar

              • Tropfrog
                • October 2002
                • 8078

                #8
                Att ha lock är ingen bra idé efterssom de andas luft och därmed kommer att kvävas av att gå i en burk med lock för länge.
                MVH
                Magnus
                min zoon

                Kommentar

                • Mona
                  • October 2002
                  • 840

                  #9
                  Naturligtvis bör det inte vara ett tättslutande lock. Men man borde på något sätt förhindra att gästerna kan hälla saker i vattnet.

                  Jag hittade tråden på Bröllopstorget: http://www.brollopstorget.se/Forum-1-4/m246073-1.html. Tyvärr verkade inlägget starta en trend för fler bröllop. Tråden från mars var stängd och gick inte kommentera nu, jag hoppas att det berodde på att protesterna bler stora.

                  /Mona
                  Min hemsida ~*~ Min YouTube kanal ~*~Applesnail

                  Kommentar

                  • Oscar Cederqvist
                    • November 2002
                    • 6546

                    #10
                    Verkade som det var ett par stycken som hävdade sig i den debatten som tur är. De som ville ha det verkade inte veta särskilt mycket om fisken och var inte heller intreserade av att veta, dålig inställning tycker jag.
                    Oscar Cederqvist

                    Kommentar

                    • Nemesis
                      • May 2003
                      • 161

                      #11
                      hmmm... Man borde smyga dit och lägga en vanlig jäkla ål i varje vas istället, så får vi se vad gästerna säger när den kryper ut och slingrar iväg över bordet...

                      Kommentar

                      • råttan
                        • April 2003
                        • 98

                        #12
                        När kampfiskar kommer till djuraffären kommer dom ofta i en liten liten mugg med lock för att dom inte ska bråka... Så det där bor dom också ganska trångt... ingen vet ju hur stora vaserna skulle vara. Så det kanske inte är så farligt...
                        Johan Lundin
                        http://www.ratthjalpen.se

                        Kommentar

                        Arbetssätt...