Kampen för demokrati.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    Kampen för demokrati.

    Varje generation måste vinna demokrati för sej själva brukar det heta.
    Nazismen besegrades för drygt 65 år sedan.
    Kommunismen i princip för 20 år sedan.
    Vad som händer i arabstaterna kan iaf vara en början på något som lyckas på 10-20 års sikt.
    Man vad i helvete är det här tecken på:

    Är det bara historielösa ungdomar eller är det dags att bli mörkrädd på ljusa dagen?
    Killies is a lifetime passion
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Misstänker att det är fråga om att "som man ropar får man svar", det är väldigt lätt att styra resultat i opinionsundersökningar med t.ex. ledande frågor eller kombinationer av frågor, och ofta finns det politiska motiv bakom såna här resultat.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Tobbe R
      • May 2009
      • 654

      #3
      Jag är tyvärr beredd att tro på att det är så illa. När 30.000 människor röstade hos Aftonbladet att månlandningen 1969 aldrig ägt rum eller alla dessa konspirationsteorier om 11/9 så ser det illa ut. Det finns något grundläggande fel i vårt skolsystem när människor tror på vad som helst bara för att de läst det på någon obskyr hemsida.
      Tobbe

      Kommentar

      • Nasso
        • November 2010
        • 719

        #4
        Ursprungligen postat av Tobbe R
        Jag är tyvärr beredd att tro på att det är så illa. När 30.000 människor röstade hos Aftonbladet att månlandningen 1969 aldrig ägt rum eller alla dessa konspirationsteorier om 11/9 så ser det illa ut. Det finns något grundläggande fel i vårt skolsystem när människor tror på vad som helst bara för att de läst det på någon obskyr hemsida.
        Tobbe
        Vem är det som tror på vad som helst som de läser på en webbsida? Aftonbladets webbomröstningar är knappast statistiskt säkerställda. Kan tänka mig att en stor del av de rösterna är "skojröster".

        Är det inte det som kännetäcknat konspitationsteoretiker, att de inte tror på allt de läser? En svensson litar blint på allt han läser i tidningen
        /Emil Andersson
        120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Ursprungligen postat av Nasso
          Vem är det som tror på vad som helst som de läser på en webbsida? Aftonbladets webbomröstningar är knappast statistiskt säkerställda. Kan tänka mig att en stor del av de rösterna är "skojröster".

          Är det inte det som kännetäcknat konspitationsteoretiker, att de inte tror på allt de läser? En svensson litar blint på allt han läser i tidningen
          Konspirationsteoretiker tror väl inte på nå´nting de läser, och en del tror på allt. Ett mellanting vore kanske att föredra Men när Aftonbladet är inblandad ska man kanske vara lite misstänksam.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • Tobbe R
            • May 2009
            • 654

            #6
            Ursprungligen postat av Nasso
            Vem är det som tror på vad som helst som de läser på en webbsida? Aftonbladets webbomröstningar är knappast statistiskt säkerställda. Kan tänka mig att en stor del av de rösterna är "skojröster".

            Är det inte det som kännetäcknat konspitationsteoretiker, att de inte tror på allt de läser? En svensson litar blint på allt han läser i tidningen

            Snarare är en konspirationsteoretiker en person som inte har någon aning om källkritik. Vad har du för belägg för att personer röstat mot sin uppfattning?

            F.ö. är det inte någon mening att använda begreppet statistisk säkerställd i det här fallet, det finns väl ingen som tror att detta motsvarar åsikter hos befolkningen i stort. Snarare tvärtom, skulle tro att de flesta rycker på axlarna och anser att frågan enbart berör knäppgökar.

            Saken är illa nog som det är, även om konspirationstokarna är i klar minoritet.

            Tobbe

            Kommentar

            • Nasso
              • November 2010
              • 719

              #7
              Ursprungligen postat av Tobbe R
              Snarare är en konspirationsteoretiker en person som inte har någon aning om källkritik. Vad har du för belägg för att personer röstat mot sin uppfattning?
              Kan tänka mig att många röstar oseriöst på en fråga de uppfattar som löjlig. Jag brukar göra det.

              Jag har för mig att jag såg en fråga på en annan tidning där man frågade efter om man hade något husdjur. Alternativen var hund, katt osv. Sen fanns alternativet inget och det udda alternativet vet ej. Vet ej hade väldigt många röster
              /Emil Andersson
              120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor

              Kommentar

              • Guy Palm
                • March 2002
                • 5720

                #8
                Ursprungligen postat av Nasso
                Vem är det som tror på vad som helst som de läser på en webbsida? Aftonbladets webbomröstningar är knappast statistiskt säkerställda. Kan tänka mig att en stor del av de rösterna är "skojröster".
                Ursprungligen postat av Animaniac
                Konspirationsteoretiker tror väl inte på nå´nting de läser, och en del tror på allt. Ett mellanting vore kanske att föredra Men när Aftonbladet är inblandad ska man kanske vara lite misstänksam.
                Varför blanda in Aftonbladet i en undersökning gjord av World Values Survey som Expressen har publicerat ?
                Guy
                ,Poecilia,SKS,GOC,

                Kommentar

                • Azur
                  • March 2003
                  • 12946

                  #9
                  Jag blev fundersam över åt vem WVS gör de här undersökningarna, så jag gick in på deras hemsida. Jag hittade inte svaret på min fråga, eller det frågeformulär som är basen för de här resultaten, men deras analyser är märkliga. Nån får t.ex. gärna förklara för mig varför "överlevnad" är motsatsen till "självuttryckande", eller vad man mäter när man dividerar överlevnad med självuttryck? Eller varför "traditionella värden" är motsatsen till "sekulära/rationella värden", och vad man får när man dividerar dem med varandra?

                  Jag kan f.ö. berätta att Sverige är bland världens mest traditionella och minst rationella länder, och vi fokuserar på överlevnad (kvot 1.6). Storbrittannien är vår absoluta motsats, där bryr sig ingen ett dyft om tradition eller överlevnad utan satsar helt på självuttryck och att vara rationella (0.06).
                  Låter det rimligt? För det tycker inte jag.

                  Årets formulär finns inte utlagt, men jag tittade på ett äldre frågeformulär. Det var inte uppenbart vansinnigt, och hade ingenting om att sälja sin röst eller gilla diktatur, men frågeställningen och frågeordningen kan vara avsedd att uppmuntra vissa resultat (3-4 givna "ja" innan man kommer till en het-potatis-fråga som om gays bör få adoptera t.ex.).
                  Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                  Kommentar

                  • Tobbe R
                    • May 2009
                    • 654

                    #10
                    Ursprungligen postat av Azur
                    Jag kan f.ö. berätta att Sverige är bland världens mest traditionella och minst rationella länder, och vi fokuserar på överlevnad (kvot 1.6). Storbrittannien är vår absoluta motsats, där bryr sig ingen ett dyft om tradition eller överlevnad utan satsar helt på självuttryck och att vara rationella (0.06).
                    Låter det rimligt? För det tycker inte jag.
                    Nej, det låter inte vettigt. Förklaringen är nog att materialet inte alls visar vad du säger utan tvärtom.

                    Tobbe

                    Kommentar

                    • Rambo
                      • February 2004
                      • 672

                      #11
                      Att överlevnad är motsatts till självuttryckande låter som något som baserat på Maslovs behovstrappa (lite osäker på stavningen men går säkert att googla ändå...) en vedertagen och väldigt väl spridd teori som dock har varit lite mer ifrågasatt under de senaste åren.
                      575l Åleds
                      80l JAD
                      Tiffany - perser/norskskogskatt
                      Lizton - renrasig Bengal

                      Kommentar

                      • Tobbe R
                        • May 2009
                        • 654

                        #12
                        Ursprungligen postat av Rambo
                        Att överlevnad är motsatts till självuttryckande låter som något som baserat på Maslovs behovstrappa (lite osäker på stavningen men går säkert att googla ändå...) en vedertagen och väldigt väl spridd teori som dock har varit lite mer ifrågasatt under de senaste åren.
                        Ja, eller snarare Ingleharts version av den, de har t.o.m ett Inglehart-diagram där. Undersökningarna i sig är väldigt omfattande och vad jag kan förstå respekterade, tolkningarna känns inte lika vetenskapliga.

                        Tobbe

                        Kommentar

                        Arbetssätt...