Kan vi smitta fiskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Boyyo
    • March 2011
    • 32

    Kan vi smitta fiskar?

    jag vet att vi människor kan smitta andra däggdjur! typ hund, katt, råttor och andra däggdjur. man kan vi smitta fiskar eller förstöra vatten kvalleten i akvariumet? om man är förkyld, lunginflamation eller typ kalici
  • J.Milton
    • January 2010
    • 674

    #2
    Vet inte hur vanligt det är, om det ens går, men man ska alltid se till att tvätta händerna ordentligt innan man trycker ner dom i karet för man kan ha mycket skit på dom om fiskarna mår dåligt av. Så även om man kanske inte kan smitta dom, så kan man lätt förgifta dom med ämnen man har på sina händer.
    Därimot kan det gå tvärtom, att du blir sjuk av dina fiskar. Man kan få "akvariesjukan" som tydligen ska vara nån sorts infektion, så man ska passa sig om man har sår på händerna.
    240L mix == 430L Malawi== 164L mix==170L mix==43L räk/snäck
    Det jag skriver är inte fakta, utan upplevd erfarenhet ..
    Blogg+Galleri

    Kommentar

    • erikthur
      • March 2004
      • 9953

      #3
      Troligen mkt ovanligt men visst borde det teoretiskt vara möjligt att infektera fisk med fisk-tbc om man nu fått det från akvariegöra eller fiskeri. Mao är det troligare att du blir smittat från akvarierna än tvärtom.
      Killies is a lifetime passion

      Kommentar

      • macke_fisk
        • December 2005
        • 4442

        #4
        Vet inte om vi kan smtta fisk, aldrig hört något. Men de kan smitta oss med fisk-tbc, jag har fått fisk-tbc av fiskar. Har stor respekt för dem nu.
        MVH macke_fisk

        Kommentar

        Arbetssätt...