Silikon i köket

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jenmad
    • March 2009
    • 579

    Silikon i köket

    Hej!

    I köket har jag en silikonfog mellan diskbänk och kakel. När jag flyttade in var den lite trasig så jag smetade på transparent silikon bara för att få det tätt men det blev inte så snyggt... Så nu håller jag på att pilla bort all gammal silikon och ska ersätta den med snygg vit silikon istället.
    Men på kortsidan av diskbänken är den gamla silikonfogen hel och fin - men mörkgrå. Kan jag sätta på vit silikon ovanpå den eller måste jag få bort all gammal silikon för att det ska fästa?
    Alla andra goda råd är mycket välkomna - jag saknar all likhet med Martin Timell

    Hälsningar
    Jennifer
  • Icecoffee
    • November 2010
    • 447

    #2
    ta bort o lägg om hela, blir snyggast. du kan låta det vara kvar men risk finns att det inte blir en jämt kant, beroende på hur noga du är.

    lägg en sträng, fukta finger i såpavatten och dra ut silikonet. torka överflödet.
    Cogito, ergo sum
    (Projekt) Asien 165 Liter (Projekt) Balkongdamm)
    (Projekt) Yngelkar Betta Splendens 40 liter (vilande)

    Kommentar

    • jenmad
      • March 2009
      • 579

      #3
      Tack för svaret! Ännu mera jobb men lika bra att göra det rätt den här gången :-) Har köpt ett set med "fogskrapor" med olika form som man drar längs med fogen för att få en snygg fog - fuktat finger blev liksom inte så bra förra gången så jag tänkte att det kanske blir bättre med hjälpmedel...

      Hälsningar
      Jennifer

      Kommentar

      • janne dansk
        • June 2004
        • 1740

        #4
        maskeringstejp funkar . gör rent med aceton innan så fästar dett
        //janne
        Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein

        Kommentar

        • jenmad
          • March 2009
          • 579

          #5
          Hade ingen aning om maskeringstejp när jag smetade på silikon förra gången - undra på att det blev som det blev... Men... ska man göra rent med aceton för att maskeringstejpen ska fästa? Eller för att silikonet ska fästa? Eller både och? Och fäster nytt silikon på gammalt silikon om man tvättar det gamla silikonet med aceton?

          Hälsningar
          Jennifer

          Kommentar

          Arbetssätt...