Mått utifrån volym?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ImPulse
    • August 2009
    • 203

    Mått utifrån volym?

    Tjo.

    Som topicen beskriver, jag behöver räkna ut lite mått här då jag ska bygga en sluten baslåda i MDF (eller spånskivor, om det visar sig att MDF helt enkelt är för dyrt för mig) som ska in i bilen.

    Jag har två st. 10" bashögtalare, och enligt mina uträkningar behöver en 10" 21 liter volym för att spela optimalt. Eftersom jag har två stycken, så bör volymen helt enkelt fördubblas. Men hur räknar jag ut vad måtten blir, utifrån volymen?

    Enligt den uträkningen jag gjort så har jag fått fram måtten (i mm), 350 djup, 700 lång, 280 hög, vilket bör ge en volym på 42 liter. Men eftersom jag är väldigt osäker på matte, så vill jag gärna ha era uträkningar/mått på detta också innan jag börjar bygga.
    65 liter
    220 liter
  • Mollusken
    • November 2010
    • 57

    #2
    Dina mått ger en volym på 68,6 liter.

    Räkna djupet x längden x höjden. Om du räknar med dm får du volymen direkt i liter eftersom 1 dm^3 = 1 liter.

    Hoppas det kan hjälpa till lite!

    Kommentar

    • J.Milton
      • January 2010
      • 674

      #3
      Du kan inte bara räkna på att en 10" kräver en viss volym, beror helt på hur basen är speccad.
      Jag hade en Alpine 10" en gång, och då var kartongen basen kom i rtningen till lådan.!!
      Finns 10"are som behöver massor med volym, och en del som spelar mycket bättre i en liten låda.
      Men har du 2 st så kan du ju även montera enligt isobarik principen. Asså en inne i lådan som vanligt, och sen en utifrån mittimot varann och sen en skaplig basport. Enligt denna princip
      240L mix == 430L Malawi== 164L mix==170L mix==43L räk/snäck
      Det jag skriver är inte fakta, utan upplevd erfarenhet ..
      Blogg+Galleri

      Kommentar

      Arbetssätt...