Seriernas värld

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #16
    Alla som älskar Rocky (i alla fall tidiga Rocky) bör definitivt ta en titt på hans äldre själsfrände, Arne Anka. Som många/de flesta serier blev den svagare med åren, så börja från början.

    Annars var det mycket europeisk sci-fi när jag växte upp. Linda & Valentins Äventyr är fantastiskt bra, fast ett tydligare exempel på en serie som spårar ur med tiden är det nog svårt att hitta, från Tåg till Cassiopeja verkar manusförfattaren antingen blivit religiös eller haft nån svår livskris eller både-och.

    En humorserie som fick alldeles för lite uppmärksamhet är Torotternas äventyr. Riktigt rolig, litegrann samma humor som Asterix och Iznogoud.

    Sen vet jag inte om det bara är att jag blivit gammal, men det känns som om serievärlden de senaste tio-femton åren helt klämts ihop och krossats av DC Marvel och japansk manga/anime.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Bygert
      • March 2010
      • 2169

      #17
      Asterix regerar, enligt vad det sägs så har Uderzo nu utsett en efterträdare så att det skall komma ett nytt album under 2012, blir intressant att se hur det blir. Visserligen var de gamla albumen där Goscinny skrev manus bättre historier men de håller bra klass även de nyare. Det som är lite tråkigt är att i de böcker som kommit nu, komplett samling, så är översättningen klart sämre än tidigare, det har blivit mycket plattare och det har tappats åtskilligt som fanns med i de gamla versionerna.

      Annars så är ju Kalle och Hobbe en klar favorit, en av de få som verkligen sett saker ur barnperspektiv. Snobben är ju lite åt det hållet, tyvärr är ju bägge nedlagda nu. När det gäller Kalle och Hobbe så är det dock som med Asterix, det försvinner saker i översättningen. Franska är ju utanför min förmåga men Kalle och Hobbe läser jag helst på engelska, då får man det som det var tänkt.
      Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #18
        Ja, det var ju nå´t album, där man fick se Asterix och Obelix föräldrar, tror det var det första efter att Goscinny dog, och det gjorde väl Uderzo själv. Det var rätt bra, har jag för mig, var ett tag se´n jag läste det. Nå´n mer än jag som tycker det var synd att de aldrig gjorde klart Tintin och Alfakonsten? Hergé hade, vad jag förstår, en del duktiga medarbetare, som mycket väl skulle kunna ha gjort klart det. Som det är nu känns det mest tragiskt, att de släppte albumet ofärdigt, med en massa skisser i. Det gör ju bara att man påminns om hans död, och att han aldrig hann göra klart det. Apropå översättningar, så finns det ju nyutgivningar av alla Tintinalbum, med nyöversättningar. Har för mig att jag tyckte de var rätt bra. Då passade de även på att äntligen ge ut dem i rätt ordning.

        Tja, som sagt, är inte så imponerad av Kalle och Hobbe faktiskt, tycker den är lite överskattad. Inte dålig, men lite tjatig och repetitiv. Kan tänka mig att det var därför Watterson la ner den. Man kan ju inte variera teman som "Kalle fantiserar om dinosaurier i skolan", "Kalle klagar på sin mammas mat", Kalle är taskig mot Sussi", "Kalle börjar med ett skolarbete samma dag det ska vara inlämnat och läser inte på alls", och "Kalle blir attackerad av Hobbe när han kommer hem från skolan" i all oändlighet... Det där var nog en rätt utförlig sammanfattning av serien. Tyckte den var kul i början, men nu känns den helt enkelt inte särskilt intressant längre. Dessutom har man ju läst de flesta striparna som man ser i tidningen numera, och inte bara en gång tidigare. Men själva humorn, och utförandet är ju i grunden bra. Men hade Kalle varit verklig hade det nog inte gått så bra för honom i livet.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • Bygert
          • March 2010
          • 2169

          #19
          Första albumet som Uderzo gjorde helt själv var det stora bygrälet som kom ut 1980, några år efter att Goscinny dött på sin motioncykel 1977 (se och lär, motionera är farligt). Bygrälet är historien om byn som är delat av ett stort dike, en anspelning på Berlin som alla utom tyskarna förstod. En helt ok historia Dessutom så är ju Seriella snyggare än mähät Lillfixa som folk av nån obegriplig anledning är svaga för

          Det där med Obelix och Asterix föräldrar , det är albumet Asterix och Latraviata som kom 2001, långt senare alltså. Inte nån av de bättre enligt min mening.


          Kalle och Hobbe är långt mer än dinosaurier, speciellt gillar jag de vetenskapliga referenserna.

          "It's YOUR fault we didn't have a sweet little girl! YOUR stupid cromosome!! Not MINE!!

          Var hittar man repliker av den kalibern i andra serier? Att det sen blev platt fall i översättningen är ju inte Wattersons fel.
          Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #20
            Ursprungligen postat av Animaniac
            Tja, som sagt, är inte så imponerad av Kalle och Hobbe faktiskt, tycker den är lite överskattad. Inte dålig, men lite tjatig och repetitiv.
            Det är nog mycket ett resultat av stripformatet. Svårt att göra riktiga storys när man är begräsad till tre rutor (och en sida på söndagar).

            Men hade Kalle varit verklig hade det nog inte gått så bra för honom i livet.
            Ritalin.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • rödtoppen
              • June 2006
              • 3148

              #21
              Jag har gillat Modesty Blaise sen tonårstiden

              sen kan jag hålla med förra inlägg om Elvis, jag gillade den skarpt tills den kom ut som serietidning...(jag fick en prenumeration på den)
              / dtoppen /

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #22
                Ok, det var såpass tidigt. Jag har ju alla Asterix (och alla Tintin, och alla Spirou), men det var som sagt ett tag se´n jag läste dem. Just, Asterix och Latraviata hette det.

                Hmm, tja, har lite svårt för generaliseringar, könsroller och klyschor som att tjejer är "sweet little girls" och att killar, som Kalle, alltid är små monster Deras gener (och kanske brist på uppfostran?) hade nog skapat ett litet monster oavsett kön Hehe, ja, jag vet, jag överanalyserar...

                Kalle och Hobbe är inte dålig (hade t.o.m en fågel en gång, som jag döpte till Hobbe), men känns ändå som Watterson tecknade in sig i ett hörn, och serien blev rätt förutsägbar till slut. Frode Överli tror jag inte kommer att råka ut för samma sak, eftersom Pondus bygger på utveckling av karaktärerna, och historien. Samt att han har en otroligt skön humor, och en fantasi, som gör att han kan göra en kul strip (eller en kul ruta) av nästan vad som helst. Lite som Monty Python ibland beskrivs, ibland finns där ingen uppenbar poäng, men det är kul ändå, på grund av omständigheterna, och sättet han skriver på.
                Senast redigerad av Shepard; 21 December 2011, 14:31.
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  #23
                  Ursprungligen postat av rödtoppen
                  Jag har gillat Modesty Blaise sen tonårstiden

                  sen kan jag hålla med förra inlägg om Elvis, jag gillade den skarpt tills den kom ut som serietidning...(jag fick en prenumeration på den)
                  Ja, och tyvärr har ju de där (i en del fall ganska usla) episoderna som är med i Elvistidningen även hamnat i de nyare albumen... Tråkigt... Men de äldre albumen, som väl var innan hans fru tog över manusskrivandet (har för mig att hon gjort det), är riktigt bra. Har nog alla av dem, och även ett eller par av de senare, men kommer nog inte att köpa fler nu. Köpte tidningen ett tag, men inte nu längre. Inte ofta jag slutar köpa en tidning för att jag tycker att serien har blivit sämre.
                  Senast redigerad av Shepard; 21 December 2011, 14:39.
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  • Rooster
                    • March 2006
                    • 1468

                    #24
                    gillar oxå Elvis skarpt, men även Garfield och Herman Hedning är schysta! Å När man var yngre så diggade man ju pyton...
                    Fish for Life!!!

                    Kommentar

                    • Azur
                      • March 2003
                      • 12946

                      #25
                      Ursprungligen postat av Rooster
                      Garfield
                      På allvar? Hittar inget roligt i Garfield, nästan värre än Marmaduke... Eller jo förresten, Garfield Minus Garfield är skitbra! Det är Garfield med... öh... Garfield bortklippt.
                      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                      Kommentar

                      • Shepard

                        • March 2003
                        • 13992

                        #26
                        Jag gillar Garfields lite torra, sarkastiska, och ibland allmänt knäppa humor Garfields torra kommentarer när Jon gör bort sig brukar vara rätt kul.

                        Apropå Spirou, och Johan och Pellevin, så hade jag några album med Smurfarna när jag var yngre, men har dem inte kvar av nå´n anledning. Johan, Lotta & Jocko (av Hergé) är också välskriven och ganska spännande.
                        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                        Min profil
                        Mitt galleri

                        Kommentar

                        • Rooster
                          • March 2006
                          • 1468

                          #27
                          hehe ja smaken är ju som baken. Har faktiskt inte läst nån garfield på länge men det var kul när man var yngre!
                          Fish for Life!!!

                          Kommentar

                          • Shepard

                            • March 2003
                            • 13992

                            #28
                            Nå´n mer än jag som stör ihjäl sig på alla billiga plastleksaker (nå´n enstaka kanske min äldsta systerdotter, eller katterna, tycker är kul, men ingen av dem kan läsa) som de envisas med att ha med i t.ex Kalle Anka & Co, och Gustaftidningen? För det första är det inte bara barn som läser de serierna, och för det andra så är det ju en aning onödig miljöförstöring både vid tillverkningen och när de slängs.
                            Senast redigerad av Shepard; 03 January 2012, 22:12.
                            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                            Min profil
                            Mitt galleri

                            Kommentar

                            • Shepard

                              • March 2003
                              • 13992

                              #29
                              Hmm, den här gamla tråden... Apropå Elvis... GP har nu ett tag haft nå´t som kallas "månadens gästserie" som väl är till för att nya, lite okända serier ska få uppmärksamhet. Den här månadens gästserie är... Elvis Som väl knappast kan kallas för en ny, okänd serie. Det känns som om det är fler än jag som tröttnat på Elvis, och tycker att den blivit sämre både vad det gäller teckningsstilen, och kvaliteten rent allmänt, och det verkar som om den har tappat så många läsare att den måste "introduceras på nytt".

                              Gillar personligen inte att de har förvandlat karaktären Elvis till en sexfixerad slusk (omslagen på tidningen har ofta tjejer med stora bröst, eller så kliar sig Elvis i rumpan, eller nå´t annat trevligt), medan hans fru/flickvän Hedvig verkar närmast ofelbar, men verkar inte ha några problem med att dregla över hunkar på gymmet, trots att hon blir sur om Elvis råkar titta på en annan tjej. Har förstått det som att den kvinnliga delen av tecknarduon har tagit över serien en del, och har fått känslan att det väl var ungefär då Elvis förvandlades från en vältecknad, någotsånär smakfull, och samhällskritisk karaktär, till en otränad, sexfixerad slusk, med en snygg flickvän.

                              I de där gästseriestripparna som går i GP nu verkar de försöka avhålla sig från sluskerierna. Kanske för att de inser att det var just det som fick folk att förmodligen tröttna på serien.

                              Nu var det ju i och för sig rätt längese´n jag slutade läsa Elvis, men det är den känslan jag har av serien numer...
                              Senast redigerad av Shepard; 23 October 2013, 22:02.
                              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                              Min profil
                              Mitt galleri

                              Kommentar

                              • olof b
                                • March 2005
                                • 262

                                #30
                                Jag är ett stort fan av Franquins Spirou album och förstås Gaston. Gillar även mycket annat från den Belgiska produktonen.

                                Jag kan absolut inte med massproduktions serier (stripar och liknande) som Earnie, Kalle o Hobbe, Blondie etc och tycker deckarserier som Fantomen och Modesty Blase är fyrkantiga och tråkiga.

                                Jag skulle vilja slå ett slag för det lite modernare och lite vuxnare. Serier behöver inte vara enkla, korta och roliga utan kan vara komplicerade, långa och alvarliga och därmed precis hur bra som helst.

                                Galago är en tidning jag alltid köpte under 80 och 90-talet. Fantastiska serier från den Svenska guldåldern i vuxenserier med Pirinen (Socker Conny), Lindengren (Bajsmarodören, Kapten Stofil), Max Andersson (Pixy), Charlie Christensson (Arne Anka), David Nessle (Maskerade Proggaren), Lena Ackebo (Ammen Härregud, Sofo) mfl.

                                Jag brukade även köpa Epix med främst Europeiska kvalitetserier.

                                En Amerikansk favorittecknare var Peter Bagge (Hate Magazine).

                                Jag har haft en paus när det gäller serier under 2000 talet men på senare år har jag börjat läsa Galago igen och det händer mer än någonsin då det gäller Svenska serier.Kolla själva:



                                Via samma blog kommer för övrigt också en del ovärderliga tips för alla er som gärna vil hålla delfiner i akvarium...



                                mvh

                                Olof
                                Malmö Lund Cycle Chic:
                                http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                                Kommentar

                                Arbetssätt...