Utbrott av ny magsjuka

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MyrasHusse
    • May 2010
    • 1353

    Utbrott av ny magsjuka

    Hundratals drabbade i Stockholm och Västerbotten
    Ett stort antal personer har drabbats av magsjuka sedan de smittats av en elak parasit på en konferens i Umeå. Ytterligare fall har rapporteras från Stockholm, Göteborg och andra orter.
    – Vi tror inte de har något samband. Den här parasiten är nog vanligare än man tror, säger smittskyddsläkare Johan Wiström.
    Första rapporterna om magsjukan kom in till Smittskyddsinstitutet för ett par veckor sedan då flera personer drabbats av diarré, magsmärtor och allmänt bubbliga magar. Prover visade snart att det handlade om parasiten Cryptosporidiusom. En parasit som inte varit så vanlig i Sverige men kan finnas i avföring och förs vidare framför allt via förorenat vatten eller förorenad mat.
    – Det gjorde att vi misstänkte att det handlade om något de här personerna ätit. Sallad, grönsaker eller liknande som kan ha sköljts i orent vatten, säger Johan Wiström, som är ställföreträdande smittskyddsläkare i Västerbottens läns landsting.
    Restaurangmat är boven
    Det handlar sannolikt om mat från den restaurang i Umeå där de flesta konferensdeltagarna åt den 4–5 oktober.
    Smittspårning pågår och Livsmedelsverket har kontaktat restaurangen i fråga.
    Samtliga 250 deltagare har fått hem en enkät med frågor om de har blivit smittade. Hittills har 175 svarat och hälften av dem har varit magsjuka efter konferensen. Vanliga symtom är vattniga diarréer, buksmärtor, illamående, huvudvärk och feber någon vecka efter smittillfället. Men många smittade får inga symtom alls.
    Tvätta händerna
    – Smitta från person till person kan förekomma även om det inte är så vanligt. Om det sker är det oftast inom familjen mellan vuxen och småbarn, säger Johan Wiström, och tillägger att vanlig handhygien räcker för att slippa bli smittad.
    Enligt Smittskyddsinstitutet finns i dagsläget inget som tyder på att utbrottet sprids ut i samhället i stort. De senaste veckorna har dock ovanligt många cryptosporidiefall anmälts från olika håll i landet. I Stockholm har 10–15 fall bekräftats liksom ett par fall i Jönköping, Uppsala, Örebro och Göteborg.
    Vanligare än man tror
    Epidemiolog Marika Hjertqvist på Smittskyddsinstitutet. tror att det kan handla om något livsmedel som cirkulerar just nu. Dessutom är Cryptosporidium förmodligare vanligare än vi tror.
    – För att få diagnosen måste läkaren fråga specifikt efter Cryptosporidium eftersom det inte ingår i den vanliga provtagningen när någon är magsjuk, förklarar Marika Hjertqvist och uppmanar sjukvården vara mer vaksam när det dyker upp patienter med typiska symtom.
    De flesta drabbade tillfrisknar på egen hand, men är man extra infektionskänslig, gammal eller svag är det betydligt allvarligare. Vid ett Cryptosporidiumutbrott i Milwaukee, USA, 1993 insjuknade 400 000 personer och över 100 dog.


    Låter och känns som det är detta man råkat ut för, min mage är helt trasig, och har kramper nå j*vulskt, det är en riktig plåga. va tvungen och se om jag kunde spy nyss så att krampen i magen försvinner, och det funkade till viss del. drog i mig ett glas mjölk med druvsocker nyss så kanske man får i sig lite näring. någon som har tips på vad jag ska göra? allt jag äter sprutar rakt igenom kroppen förutom filmjölken den fick jag spy upp :/
    http://myraakita.blogspot.se/
  • DAHLBERG
    • September 2008
    • 1598

    #2
    Det är det jag sagt hela tiden, Umebor är smittspridare Nä men det låter inte alls kul! Skiten lär ju redan vara i Skellefte... Hoppas du blir frisk. Jag har fortfarande inte hämtat mig från min mördarmagsjuka jag hade för 3 år sen...
    DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
    750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
    540 liter kulfisk - T. lineatus
    120 liter salt - Koraller och fisk

    Kommentar

    • karrokaja
      • March 2006
      • 5388

      #3
      Saltapinnar och (hör och häpna) coca cola är bra för ljust magbakterier.

      Jag brukar verkligen inte rekomendera coca cola. men just för magsjuka så funkar det som sagt bra.
      Inte ösa i sej cola som en lanarunge utan dricka lite, då och då.
      Inte cola light utan vanlig dårå...

      så kanske vi fick svar varför jag har ont i magen också...
      Går magsjuka i Här i Järna men om det cryptocoryne-bakterien eller polysperma-viruset vet jag inte.
      I vilket fall ska dom döden dö i mitt omnipotenta tarmsystem
      Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
      kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
      Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
      I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

      Kommentar

      Arbetssätt...