Polisanmäld blir informerad om att blivit anmäld

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • eriahl
    • April 2004
    • 5681

    Polisanmäld blir informerad om att blivit anmäld

    Är så nyfiken nu om det är så eller inte. Måste väl ändå vara så. Någon här kanske vet säkert vad som gäller. Blir ju till att vänta till imorgon och kolla upp vad som gäller annars. http://www.polisen.se/sv/Lattlast/Brott/#undersokning
    Vore väldigt konstigt annars. Även om ingen förundersökning inleds.

    Klipper ut en bit ur länken som jag får till att den anmälde får veta att blivit anmäld och för vad även om det inte går vidare.

    Så undersöker polisen ett brott


    När du anmäler ett brott
    bestämmer polisen eller åklagaren
    om polisen ska undersöka brottet.
    Polisen kanske förhör dig
    när du gör anmälan eller senare
    och förhör vittnen och misstänkta.
    Du har rätt att veta
    vad som händer med din anmälan.
    Det är viktigt att veta att det
    som du säger till polisen i anmälan
    och i förhör kommer den som är misstänkt
    för brottet att få höra eller läsa
    "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO
  • roosterboy
    • September 2010
    • 1094

    #2
    Ursprungligen postat av eriahl
    Är så nyfiken nu om det är så eller inte. Måste väl ändå vara så. Någon här kanske vet säkert vad som gäller. Blir ju till att vänta till imorgon och kolla upp vad som gäller annars. http://www.polisen.se/sv/Lattlast/Brott/#undersokning
    Vore väldigt konstigt annars. Även om ingen förundersökning inleds.

    Klipper ut en bit ur länken som jag får till att den anmälde får veta att blivit anmäld och för vad även om det inte går vidare.

    Så undersöker polisen ett brott


    När du anmäler ett brott
    bestämmer polisen eller åklagaren
    om polisen ska undersöka brottet.
    Polisen kanske förhör dig
    när du gör anmälan eller senare
    och förhör vittnen och misstänkta.
    Du har rätt att veta
    vad som händer med din anmälan.
    Det är viktigt att veta att det
    som du säger till polisen i anmälan
    och i förhör kommer den som är misstänkt
    för brottet att få höra eller läsa
    ja, man får hem ett brev.
    All we are, we are.

    Kommentar

    • Bygert
      • March 2010
      • 2169

      #3
      Om polisen avskriver anmälan så kommer den som är anmäld sannolikt inte alls att höra nåt om saken. Om polisen i stället väljer att arbeta med anmälan så kan det dröja länge innan den som är anmäld får reda på att det pågår en utredning. Det gäller sekretess i brottsutredningar även mot den som är misstänkt och det är egentligen rätt naturligt, om en person får reda på att det är nåt på gång så kan ju vederbörande förstöra bevis eller gå under jorden.
      Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

      Kommentar

      • vordf
        • May 2010
        • 106

        #4
        Om det inte inleds en förundersökning så meddelas den som är anmäld om detta.
        460L Amerika

        Kommentar

        • Bygert
          • March 2010
          • 2169

          #5
          Ursprungligen postat av vordf
          Om det inte inleds en förundersökning så meddelas den som är anmäld om detta.
          Nej knappast, det finns inget som säger att det skall göras. Polisen får in gott om anmälningar om att grannen sänder in strålar i anmälarens bostad, att nån inte betalt en räkning, att regeringen är spioner osv, saker som direkt kan avskrivas. Den som är anmäld får inget veta om det.

          Som anmäld skall man underrättas när man skäligen misstänks för brott och förhörs (RB 23:18). Kommer saken aldrig så långt så är det inget som säger att man får veta nåt. Har man förhörts som misstänkt och saken läggs ner däremot så har man rätt att få veta det (FUK 14§ 1 st).

          Anmälaren har rätt att få veta att om det beslutas att saken inte skall föras vidare om man är målsägare, om man har något anspråk i saken eller om man begärt att bli underrättad (FUK 14§ 2st). Det är alltså inte säkert att anmälaren heller alltid får veta att saken läggs ner.
          Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

          Kommentar

          • eriahl
            • April 2004
            • 5681

            #6
            Kom på den här igen nu när råkade se "någon". Kollade med polisen om hur det ska gå till. Blir man anmäld ska man informeras om det och sen om det går vidare såklart. Sen finns speciella fall som t ex sekretess som nämnts.
            Senast redigerad av eriahl; 12 November 2010, 12:33.
            "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

            Kommentar

            • vordf
              • May 2010
              • 106

              #7
              Ursprungligen postat av Bygert
              Nej knappast, det finns inget som säger att det skall göras. Polisen får in gott om anmälningar om att grannen sänder in strålar i anmälarens bostad, att nån inte betalt en räkning, att regeringen är spioner osv, saker som direkt kan avskrivas. Den som är anmäld får inget veta om det.

              Som anmäld skall man underrättas när man skäligen misstänks för brott och förhörs (RB 23:18). Kommer saken aldrig så långt så är det inget som säger att man får veta nåt. Har man förhörts som misstänkt och saken läggs ner däremot så har man rätt att få veta det (FUK 14§ 1 st).

              Anmälaren har rätt att få veta att om det beslutas att saken inte skall föras vidare om man är målsägare, om man har något anspråk i saken eller om man begärt att bli underrättad (FUK 14§ 2st). Det är alltså inte säkert att anmälaren heller alltid får veta att saken läggs ner.
              Du får tro vad du vill - sådana delgivningar skickas till folk - jag har en hemma. "förundersökning inleds inte då förfarandet inte är brottsligt". Jag var aldrig delgiven misstanke. Naturligtvis kände jag till vad det rörde sig om samt att jag blivit polisanmäld.
              460L Amerika

              Kommentar

              • roosterboy
                • September 2010
                • 1094

                #8
                när jag blivit anmäld för något har jag fått hem ett brev om detta.
                Även när jag anmält t.ex. misshandel så vet jag att miffona som gjorde det fick hem brev. Så...
                All we are, we are.

                Kommentar

                • Bygert
                  • March 2010
                  • 2169

                  #9
                  När det gäller en anmälan eller an utredning så kan det vara så att det gäller sekretess så att polisen inte får informera den som är anmäld. Om det inte finns sekretess så får men måste inte polisen informera. När det gäller ett nedläggningsbeslut så gäller samma sak, man får men måste inte informera. Bortsett då från de situationer jag tog upp ovan, att man förhörs som misstänkt osv, där det finns skyldighet att informera.

                  I vissa situationer är det helt rimligt att polisen går utanför vad de måste och informerar. Det att de gör det i vissa fall betyder dock inte att man skall tro att det finns nån slags rättighet att få veta om anmälningar och nedläggningsbeslut. Det kan mycket väl förekomma sånt som man inte har en aning om och det kan vara helt enligt reglerna. Det att nån fått ta del av sånt här bevisar alltså inget annat än att polisen i just det fallet av nån anledning tyckte det fanns skäl att informera.
                  Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                  Kommentar

                  • eriahl
                    • April 2004
                    • 5681

                    #10
                    Tja enligt den polis jag pratade med så ska den som blivit anmäld bli informerad om en anmälan mot sig. I speciella fall är det som sagt lite annorlunda hur det går till.
                    "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                    Kommentar

                    Arbetssätt...