Nyformaterad dator, internet fungerar inte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Christerhedberg
    • August 2008
    • 624

    Nyformaterad dator, internet fungerar inte

    Hej på er.

    Jag har nyligen formaterat om min stationära dator. Den fungerar fint tycker jag, förutom att internet inte går att få igång. Jag har inga drivrutiner till nätverkskortet, det följde inte med några när jag köpte den, och har glömt hur jag gjorde förut för att fixa det.

    Just nu är datorn isärskruvad för att jag tänkte googla på namnet på nätverkskortet, men jag hittar ingen text, nätverkskabeln går direkt in i moderkortet (enligt mig).

    Jag kan inte heller kontakta tillverkaren, inte heller säljaren, då företaget har gått i konkurs, och de plockade ihop datorerna själva.

    Vad gör man?
  • mikey13
    • October 2007
    • 465

    #2
    Om nätverkskabeln går direkt till moderkortet så får du söka efter drivrutiner för moderkortet i stället. Vet att jag hade samma problem på min gamla dator, då hittade jag efter en hel del sökande drivrutiner för lan-porten för moderkortet. Det fanns av någon anledning inte med bland övriga drivrutiner.
    __________________________________________
    Mitt 720L projekt
    375L Inbyggt i väggen-projekt

    Kommentar

    • RobFrazie

      • May 2010
      • 842

      #3
      Försök som ovanstående säger. Du kan oxå söka efter anslutningar osv, efter du gjort detta kan det räcka med att starta om datorn så hittar den rätt själv.

      Jag har haft den turen några ggr iaf!. Men annars ska du prova med det ovanstående säger!
      Annat kommer jag inte på i skrivandets stund
      720L Soppa
      200L Asien
      Räkvas
      65L Betta

      Kommentar

      • Christerhedberg
        • August 2008
        • 624

        #4
        okej okej. Nätverkskabeln går direkt in i moderkortet. Men jag hittar inte något namn på moderkortet, det ända jag ser är att det är av märket Asus. Vet ni något om det?

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #5
          det måste stå någon siffra eller bokstäver på det mer än bara asus.

          sen är det bara googla drivers

          Kommentar

          • Christerhedberg
            • August 2008
            • 624

            #6
            Allright, får undersöka det där lite närmre

            Kommentar

            • pwrdesign
              • January 2003
              • 384

              #7
              Är det en "märkes-dator" typ HP, Dell eller liknande?
              Eller är det ett "ihop-plock".

              Skriv isåfall modellbeteckningen på datorn, annars får du som andra säger, leta efter fler beteckningar på moderkortet.
              Malawi 540 Liter
              26 Liter Aquascaping

              Kommentar

              • slade
                • May 2010
                • 159

                #8
                Jag har en likadan äldre dator (HP) och på den gick nätverkskortet sönder (åska när jag var bortrest). Det kluriga är att enhetshanteraren säger att allt fungerar bra ändå. Jag köpte ett separat nätverkskort och satt in på ledig plats istället samt "disablade" ordinarie kort. Kan vara en lösning om du inte får till det med moderkortets lan.
                450 L SA
                80 L SA

                Kommentar

                • Christerhedberg
                  • August 2008
                  • 624

                  #9
                  Jag lyckas inte fixa det själv i alla fall. Tidigare har jag haft win 7 som har hittat drivare själv, men datorn är för seg för att klara med win 7. Och nu hittar jag inte någon text på moderkortet, endast "ASUS". Det är nog den mest ihop-plockade dator som finns. En kille får komma och kika lite, sista utvägen blir väl ett separat nätverkskort, tack för det tipset slade.

                  Kommentar

                  • hannesc
                    • December 2009
                    • 13085

                    #10
                    ta en bild o lägg upp då

                    Kommentar

                    • SimonSaysBaka
                      • August 2009
                      • 788

                      #11
                      Jag skulle nog gissa att det är ett Realtek chip till nätverket, se om du hittar någon text med "Realtek" på någon del av moderkortet, brukar vara en svart fyrkantig chip, och så skriver du upp vad som stod där så kan vi nog hitta drivrutiner åt dig.

                      Annars så brukar det stå en text vad moderkortet heter också, det skulle hjälpa ännu mera. Vet inte hur gammal dator du har men, normalt brukar det sitta en liten vit lapp på det stora rosa /lila jacket (högst upp till höger http://edv-zaehringer.de/assets/imag...nschluesse.jpg)

                      Lycka till.
                      Theres a fine line between "hobby" and "mental illness".

                      Kommentar

                      • Christerhedberg
                        • August 2008
                        • 624

                        #12
                        Ja en bild har jag inte tänkt på. (y)

                        Yes, jag har en vit lapp som sitter på samma ställe som på bilden. Men jag tyckte inte att det stod någonting som skulle kunna vara till hjälp där. Men jag tar en helhetsbild sen när jag har möjlighet, och en bild på den legendariska "vita lappen" så får vi se hur det blir. Ska även googla på alla krumelurer jag hittar. Tack återigen för hjälpen.

                        Kommentar

                        • Christerhedberg
                          • August 2008
                          • 624

                          #13
                          Äsch det fick bli windows 7 igen, och det funkar nu felfritt. Behövde inte krånglade med drivare eller liknande för att den hittar då det automatiskt. Xp tror jag hör till soptunnan nu mera.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...