Vill inte att någon missar sådan viktig info

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • eriahl
    • April 2004
    • 5681

    Vill inte att någon missar sådan viktig info

    Klicka på bilden för större version

Namn: 035-10-08-09 - Viktigfiskinfo-600.JPG
Visningar: 1
Storlek: 634,0 KB
ID: 2180894Undrar om man slipper fortkörningsböter om det är fartkontroll.
    "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Ursprungligen postat av eriahl
    Undrar om man slipper fortkörningsböter om det är fartkontroll.
    För en himla massa år sedan (på den gamla goda tiden när jag odlade fisk) så sålde jag en del fisk till en privatpersom som bodde ca. 10 mil från där jag då bodde. Mannen ifråga var rätt påfrestande för han skulle jämt pruta. Så därför la jag alltid på 25% på mina priser till honom och så lät jag honom pruta ner till normalpriset.
    Han tjatade som vanligt huvudet av mig under besöket, men precis när han skulle åka var han dock riktigt trevlig och berömde mig för att vi alltid kom så bra överens om priset. Då flög fan i mig och jag sa till honom som det var - dvs att jag alltid la på 25% på mina normalpriser just för honom, så att han kunde gärna få pruta lite utan problem. Han blev fly förbannad, tog sina fiskar (han hade ju redan betalt), smällde igen ytterdörren och hoppade in i bilen och försvann med en rivstart.
    Han kom aldrig tillbaka men av andra fick jag höra att han hade blivit så förbannad att han körde som en idiot på hemvägen och åkte självklart dit i en poliskontroll och blev av med körkortet.

    Så svaret på din fråga är - nej
    Senast redigerad av Kjell Fohrman; 09 August 2010, 18:56.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Jag har dock faktiskt en gång räddat körkortet med hjälp av fiskarna - fast det var i Danmark.

      Hade varit i Tyskland och handlat fisk och körde som vanligt alldeles för fort (säkert 40-50 km/t) på motorvägen upp från Danmark för att hinna med den sista Limhamsfärjan för kvällen. Blev då stoppad av polisen, men en av poliserna var fiskintresserad så efter att ha visat en del fisk och pratat fisk en bra stund med honom så tackade han för infon och vinkade iväg mig.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Kanske något en annan Varbergare jag känner borde ta efter...
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Christerhedberg
          • August 2008
          • 624

          #5
          Härliga historier Kjell, man bara ler när man läser sånt! ^^

          Kommentar

          • PiaJo

            • August 2009
            • 13001

            #6
            Har aldrig blivit stoppad av polisen och himla tur är väl det för då hade nog lappen rykt...kör oftast för fort...jag vet måste skärpa mig
            Om jag blir stoppad och har fisk i bilen så kan man ju fråga om de är fiskintresserade
            /PIA

            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

            Kommentar

            • kaj.p
              • June 2002
              • 2952

              #7
              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              Jag har dock faktiskt en gång räddat körkortet med hjälp av fiskarna - fast det var i Danmark.

              Hade varit i Tyskland och handlat fisk och körde som vanligt alldeles för fort (säkert 40-50 km/t) på motorvägen upp från Danmark för att hinna med den sista Limhamsfärjan för kvällen. Blev då stoppad av polisen, men en av poliserna var fiskintresserad så efter att ha visat en del fisk och pratat fisk en bra stund med honom så tackade han för infon och vinkade iväg mig.

              Men Du missade båten va

              Ursprungligen postat av ansjo
              Kanske något en annan Varbergare jag känner borde ta efter...
              Undrar vem det kan vara.
              Nordiska Diskus Sällskapet
              Hallandsakvaristerna
              BAK Gcg Maf NCS

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Ursprungligen postat av kaj.p
                Men Du missade båten va
                Faktiskt inte

                Fast det var tufft att hinna med den färjan. En gång snittade jag 180 km/t mellan Rödby och Dragör (ca. 15 mil) och på den tiden var bara halva sträckan motorväg fast den gången var det himla lite trafik - fast orsaken till det var att regnet vräkte ner så ingen annan var ute och körde i det skitvädret. Dessutom var det i den snitthastigheten inkluderat ett soppa torsk-stopp. Som tur var så hade jag så hög hastighet så jag kunde rulla in på bensinmacken - han som åkte med mig hoppade ur och började direkt fylla tanken. Jag sprang in på macken slängde en hundralapp på disken (bensinen var billigare på den tiden) - vände direkt och sprang ut igen och vi bägge hoppade direkt in i bilen och drog på för fullt ut från macken. Den tankningen var säkert över på 30 sekunder. När vi var framme vid färjan var bommarna på väg ner - jag drog på för fullt och hann precis under dom.

                Det är jäklare i mig ett under att man fortfarande lever.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Rooster
                  • March 2006
                  • 1468

                  #9
                  Haha sköna historier som sagt! Haha, själv har jag faktiskt blivit stoppad av snuten 2 ggr, dock bara en av dem som bilist.
                  Fish for Life!!!

                  Kommentar

                  • redrobjem
                    • November 2009
                    • 304

                    #10
                    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                    För en himla massa år sedan (på den gamla goda tiden när jag odlade fisk) så sålde jag en del fisk till en privatpersom som bodde ca. 10 mil från där jag då bodde. Mannen ifråga var rätt påfrestande för han skulle jämt pruta. Så därför la jag alltid på 25% på mina priser till honom och så lät jag honom pruta ner till normalpriset.
                    Han tjatade som vanligt huvudet av mig under besöket, men precis när han skulle åka var han dock riktigt trevlig och berömde mig för att vi alltid kom så bra överens om priset. Då flög fan i mig och jag sa till honom som det var - dvs att jag alltid la på 25% på mina normalpriser just för honom, så att han kunde gärna få pruta lite utan problem. Han blev fly förbannad, tog sina fiskar (han hade ju redan betalt), smällde igen ytterdörren och hoppade in i bilen och försvann med en rivstart.
                    Han kom aldrig tillbaka men av andra fick jag höra att han hade blivit så förbannad att han körde som en idiot på hemvägen och åkte självklart dit i en poliskontroll och blev av med körkortet.

                    Så svaret på din fråga är - nej
                    Hatar att pruta i länder där man ska pruta känner man alltid att man är blåst för man vet att priset är satt högt för att prutas ner och även om man prutar ner det kommer man undra om man kunde pruta mer. Bättre med fast pris så man vet vad det kostar från början. Fast vad trodde du skulle hända när du berätta fast du ville kanske inte ha tillbaka han som Kund iofs.
                    350 liter Sydamerika
                    250 liter sydostasien
                    30 liter sydamerika

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #11
                      Ursprungligen postat av redrobjem
                      Fast vad trodde du skulle hända när du berätta fast du ville kanske inte ha tillbaka han som Kund iofs.
                      Jag var nog just då rätt trött på honom så jag sket faktiskt i vad han gjorde
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • redrobjem
                        • November 2009
                        • 304

                        #12
                        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                        Jag var nog just då rätt trött på honom så jag sket faktiskt i vad han gjorde
                        Haha good riddance.
                        350 liter Sydamerika
                        250 liter sydostasien
                        30 liter sydamerika

                        Kommentar

                        • Agnez
                          • February 2007
                          • 337

                          #13
                          Ja...alla dessa fortkörarhistorier!!

                          En sak som folk i allmänhet har missuppfattat när det gäller detta med fortkörning, är att hastighetsbegränsningarna finns för alla trafikanters säkerhet. Alltså inte för att man ska känna att man hade en otrolig tur som inte "åkte dit" när man körde som om man stulit bilen.
                          Däremot hade man en ofantlig tur som inte körde ihjäl/skadade någon annan eller sig själv.

                          För en del år sedan åkte en väninnas barn i en bil utan bilbarnstol. Hennes kommentar var att dom hade tur som inte blev stoppade av polisen. Vad hon inte tänkte på, som de flesta inte gör, var att hade dom krockat hade flickan haft sämre utgångsläge utan barnstolen.

                          Bara en ganska lite överskriden hastighet gör att riskerna ökar betydligt mycket mer.
                          Jag uppmanar er alla att tänka på det när ni flår fram som idioter bara för att "tjäna" några fjuttiga minuter.


                          Agnez

                          Kommentar

                          • VisualDarkness
                            • February 2010
                            • 7417

                            #14
                            Instämmer faktiskt till en viss del med Agnez, det är fel att glorifiera fortkörning.

                            "Att hastigheten har en avgörande betydelse för konsekvenserna av en olycka påpekar också NTF i sin kampanj, där man upplyser att om medelhastigheten minskar med fem procent minskar antalet olyckor med tio procent, antalet svåra skador med 15 procent och antalet dödsfall med 20 procent."

                            "Så lite tjänar du på att köra för fort
                            På en sträcka av 10 km (ex Degerfors-Karlskoga) där tillåten hastighet är 90 km/tim är tidsskillnaderna följande:
                            Kör du i 100 km/tim på hela sträckan tjänar du 40 sekunder.
                            Kör du i 110 km/tim på hela sträckan tjänar du 1 minut och 13 sekunder.
                            Kör du i 120 km/tim på hela sträckan tjänar du 1 minut och 40 sekunder.
                            På en sträcka av 40 km (ex Karlskoga-Örebro) där tillåten hastighet är 90 km/tim är tidsskillnaderna följande:
                            Kör du i 100 km/tim på hela sträckan tjänar du 2 minuter och 40 sekunder.
                            Kör du i 110 km/tim på hela sträckan tjänar du 4 minuter och 51 sekunder.
                            Kör du i 120 km/tim på hela sträckan tjänar du 7 minuter."
                            180l Sällskap:
                            http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                            60l Asien:
                            http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                            Kommentar

                            • eriahl
                              • April 2004
                              • 5681

                              #15
                              Jo man tjänar mindre an man trtor. Men folk som ligger klart under tillåten hastighet känns som lika farliga. Bildar köer, irriterade och stressade med idiotomkörningar som följd vilket kan bli ruskig olycka ist.
                              "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                              Kommentar

                              Arbetssätt...