Tvättbjörnar i Göteborg

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    Tvättbjörnar i Göteborg

    2 tvättbjörnar som promenerade runt i Skandiahamnen har infångats http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1....-till-goteborg
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    De kommer att avlivas per omgående.
    Tvättbjörnar är en av de arter naturvårdsverket är livrädda för att få in i landet, eftersom de skulle klara sig utomhus.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Bygert
      • March 2010
      • 2169

      #3
      I stället har ju folk dem undangömda utan kontroll, jag har sett flera stycken.
      Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Ja jo folk gör allt möjligt, och jag kan personligen kanske ställa mig oförstående till många statliga påbud, men det är nog ingen tvekan om att tvättbjörn skulle ha tydliga effekter på vår natur om den etablerade sig. Plus att insmugglade exemplar kan ha en hel räcka otrevliga sjukdomar, från dvärgbandmask till rabies.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • Bygert
          • March 2010
          • 2169

          #5
          Just därför är det viktigt att ha regler som kan upplevas som rimliga och logiska. Ingen skall påstå att våra regler är det. Det kan ju också noteras att de danska reglerna tillåter tvättbjörn i privat hållning medan de däremot förbjuder t ex blåringad bläckfisk och stenfiskar. Jag är inte över sig förtjust i de danska reglerna heller men där kan man åtminstone tro att den som skrivit dem försökt tänka.
          Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

          Kommentar

          • Mumin
            • October 2007
            • 3837

            #6
            Ända sedan jag läste "Min tvättbjörn Slarver" som barn har jag drömt om att ha en tvättbjörn. Under ett år, precis som Sterling i boken.
            Men det är ingen tvekan om att den skulle ha en kraftig påverkan på vår natur.
            För mycket är inte nog!
            Jag VILL ha en Elefantofon!!

            Kommentar

            • Vandal
              • January 2006
              • 1655

              #7
              jag har också velat ha en tvättbjörn sen jag var liten... sen såg jag den här
              http://www.youtube.com/watch?v=0DfGf4M3QZo fatta att de kan ställa till det de små sötnosarna.... varning för diverse amerikanska kraftuttryck i videon...
              over and out /Petter
              Techno, Akvarier, Sneakers och Fulöl

              http://saltvattenvandal.blogspot.com/

              Kommentar

              • Bygert
                • March 2010
                • 2169

                #8
                Problemet med invaderande arter är helt klart viktigt, jag har själv stora problem med kanadensiskt gullris som kväver det mesta så jag vill rakt inte se fler problemarter i naturen.

                Fast man kan inte säga att man tagit itu med det problemet på ett särskilt konstruktivt sätt, det finns ett kräftförbud och det finns förbud mot införsel av en del insekter och liknande som är skadedjur, på EU nivå finns förbud mot införsel av en handfull arter som t ex rödörade sköldpaddor. I övrigt finns inga vettiga regler utan man försöker hantera saken med regler som egentligen är avsedda att styra annat. Det blir inte bra. Strikta förbud utan värst stor eftertanke - tvättbjörnar är t ex förbjudna som sällskapsdjur men inte för andra ändamål och inte för att undvika spridning utan av djurskyddsskäl. Vilket inte imponerar på någon eftersom man får ha grävling eftersom jägare behöver dem att träna hundar på - leder dessutom helt klart till att folk har djuren ändå och då utom all kontroll och med uppenbar risk att rymningar inte anmäls och hanteras.
                Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #9
                  I alla fall så skall dessa tvättbjörnar nu avlivas (vilket som sagt är förståeligt).
                  Sedan kan man ju tycka att det var ett jäkla sätt av den besättningsman på något fartyg som uppenbarligen haft dessa djur som husdjur, men tröttnat på dom och släppt ut dom på kajen.
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...