Varning för att dricka cyano

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • harbard
    • July 2002
    • 1085

    Varning för att dricka cyano

    Att cyanobakterier (även kallade blågröna alger) i akvarier är ett otyg och kan var giftiga i nauren är ju välkänt för läsarna av detta forum.Nu varnas trendnissarna för att dricka sörjan: http://www.barometern.se/nyheter/kal...r+(BOT+Nyheter)
    Blågröna alger har blivit trendigaste hälsokost. Tidigare har vi lärt oss att undvika dem vid bad – nu sväljs de frivilligt som ingredienser i smoothies och ene

    <<<(^:>*
    Aquaflora länksamling Alger Bakgrund Miniakvarier Walstad-metoden
    Foder Bananflugor Guppy Killi Fiskrum Akvaristisk startportal Småkryp
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Min gamla lektor!
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Hur låg intelligens krävs för att få för sig att dricka cyano?
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • erikthur
        • March 2004
        • 9953

        #4
        Det var en gång i tiden en populär variant bland Brämhults juicesortiment men den drogs in väldigt kvickt när den första skräckrapporten kom. Den spirulina jag använder till mina triops kommer från - just det - hälsokostaffären.
        Killies is a lifetime passion

        Kommentar

        • bossep
          • March 2010
          • 4447

          #5
          Cyano vad är det?

          Först och främst drar jag ofta på munnen när jag ser: Hjälp jag har fått Cyano! I de flesta fall tror jag att man inte har en susning om vad man säger. Jag forskar i alger och cyanobacteria och även under mikroskopet kan det vara svårt att se skillnad.
          Dessutom finns det många 1 000 arter av cyanobakterier både i vatten, på land och i luften!
          Huruvida dessa är skadliga i ett akvarium eller i en smoothie beror på vilken art det är. En Microcystis cocktail är nog inget jag kan rekommendera medan till exempel ren spirulina inte borde vara mer skadligt en spenat.


          Fiskar och andra djur är smartare en oss! Dom väljer nogsamt ut de nyttiga från dom skadliga, samma som kossor gör med svamp!


          I akvariet är de flesta oskadliga för akvariets innevånare och gör mer nytta en skada. Cyanobakterier är ofta moder naturs första försvar när vi ställer till det. Så att ha en hälsosam population som står på vakt hjälper oss när vi ställer till det är bra.


          Jag vill dock varna för användning av algmedel då dessa ofta snabbt tar död på hela populationen och då kan gifter frigöras.
          “You can’t see the future if you don't know the history.”
          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Ni inser att hon pratar om Spirulina, va?
            Det är en cyanobakterie.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • bossep
              • March 2010
              • 4447

              #7
              Ursprungligen postat av Azur
              Ni inser att hon pratar om Spirulina, va?
              Det är en cyanobakterie.
              Ren Spirulina borde inte vara alltför skadligt. Jag har inte upptäckt något gift i Spirulina eller läst någon vetenskaplig rapport om det.
              Men det finns risk att den är kontominerad med Microcystis, Lyngbya, etc.
              “You can’t see the future if you don't know the history.”
              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

              Kommentar

              • kaj.p
                • June 2002
                • 2952

                #8
                Hmm Nu börjar tråden bli intressant
                Läste någonstans att NASA försökte utveckla ett rymdfoder av spirolina då detta innehöll alla för oss nödvändiga aminosyror förutom en.
                Men jag har glömt var jag läst det.
                Nordiska Diskus Sällskapet
                Hallandsakvaristerna
                BAK Gcg Maf NCS

                Kommentar

                Arbetssätt...