kommer kanske sluta

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Malawi1
    • February 2009
    • 583

    kommer kanske sluta

    hej,
    jag har haft akvarium i drygt 3 år, första 2 åren hade jag malawi/tanganyika det senaste året har jag börjat med SA tema men det går bara åt helvete. fiskarna dör en efter en. så vet inte om jag vill fortsätta längre.....

    kanske vill börja köra cross på fritiden.

    när mina fiskar dör så har deras magar "SPRÄNGTS" och dom ligger alltid up och ner på botten

    kan det vara någon sjukdom?
    375 liter malawi / tanganyika.

    96 liter SA
  • JacobT
    • January 2009
    • 573

    #2
    vad har du för fisk? kanske är fel på vattnet?
    ><(((*>
    *> MVH jacob
    ><(((*>

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Ursprungligen postat av Malawi1
      hej,
      jag har haft akvarium i drygt 3 år, första 2 åren hade jag malawi/tanganyika det senaste året har jag börjat med SA tema men det går bara åt helvete. fiskarna dör en efter en. så vet inte om jag vill fortsätta längre.....

      kanske vill börja köra cross på fritiden.

      när mina fiskar dör så har deras magar "SPRÄNGTS" och dom ligger alltid up och ner på botten

      kan det vara någon sjukdom?
      Sprängs magarna så brukar det ofta bero på att man har matat med ett foder som sväller, eller att de har haft bukvattensot.

      Om inte det funkar med denna typ av fiskar så 'är det väl bara att testa med något annat
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • VisualDarkness
        • February 2010
        • 7417

        #4
        Bukvattensot?
        180l Sällskap:
        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
        60l Asien:
        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

        Kommentar

        • Malawi1
          • February 2009
          • 583

          #5
          det är ancistrus malar, fjärilsciklider,pansarmalar,som har döt på samma sätt. dom som fortfarande lever bor i mitt 96 liter kar.

          inredning m.m.
          pump 600 L/H
          rådasand.
          rötter från min brors akvarium, riktiga akvarie rötter.
          växter

          sen har jag skalarer,rödmunstetror,fembandsbarber,gibbiceps,pl ecotomus. i det andra karet som är på 375 liter. alla fiskarna kommer från detta i början.

          inredning m.m.
          pump 3 x 600 L/H
          rådasand.
          rötter som jag har köpt i en djuraffär.
          ca 20 växter.

          jag matar med tetras flinfoder.
          375 liter malawi / tanganyika.

          96 liter SA

          Kommentar

          • Malawi1
            • February 2009
            • 583

            #6
            har ingen större lust att börja med malawi eller tanganyika då jag inte tycker det är snyggt med bara sten.
            375 liter malawi / tanganyika.

            96 liter SA

            Kommentar

            • Nina82
              • January 2008
              • 6610

              #7
              Men det finns så mycket annat

              Just SA brukar vilja ha ganska lågt ph.. Det är inte där skon klämmer?
              Vi har försökt ett par gånger men dvärgciklider kan vi inte ha överhuvudtaget om vi inte mixtrar med ph

              Anpassar oss ist. efter vilka fiskar som passar till vårt kranvatten för enkelhetens skull
              12L 12L 24L 24L 24L 24L
              38L 54L 54L 63L 450L

              Kommentar

              • Malawi1
                • February 2009
                • 583

                #8
                sen jag startade denna tråd har en till fjärilsciklid dött.
                375 liter malawi / tanganyika.

                96 liter SA

                Kommentar

                • fergu65
                  • April 2010
                  • 61

                  #9
                  Hej har själv haft två ancristus malar som dött en stor fin hane o en albino hona varav hanen svällde upp den vita vet jag ej ..tror du matar för mycket jag har 15 palletter 4 platys 2 neoner o tre malar nu .innan fick dom grön tabbletter ca tre om dagen plus lite flingor .och jag matade för mycket ..nu får dom bara en tablett o en liten nypa flingor.och sen saltar jag lite med grovsalt utan jod ca två till tre gånger om året ca 2 dl varje gång .vattenbyten ca 20 liter varannan vecka.har ett 100 liters med en fluval 3 pump i ..plus doppvärmare på ca 24 grader .nu mår dom bra igen ..söker nu efter ett annat akvarium på ca 4-500 liter .som jag endast ska ha golden plus andra ciklider som går ihop med dom ..öppnar en tråd sen när jag börjar med det ..ska bara hitta ett akvarium först .obs detta är vad jag fått lära mig vad gäller malarna ..har en vän som kan dom utantill.

                  Kommentar

                  • Jens A.
                    • March 2007
                    • 5026

                    #10
                    Du kan ha t ex Vallis, anubias eller crinum hos malawis om du vill.
                    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                    Kommentar

                    • Shepard

                      • March 2003
                      • 13992

                      #11
                      Fjärilar är ganska känsliga och kortlivade, och ställer en del krav på vattenvärden och temperatur, så att de dör är tyvärr rätt vanligt. Om det bara är det ena akvariet som har problem så är det väl ingen större fara, du får försöka lokalisera problemet.

                      Jag har haft fiskar oavbrutet se´n jag var sju år, och har väl inte stött på patrull särskilt ofta, hade nå´t utbrott av bukvattensot (och så klart en del anfall av vita prick) för ett antal år se´n, och senaste gången var faktiskt i mitt 100-liters för nå´t halvår se´n, där en del fiskar dog oförklarligt trots att vattentester tydde på att det inte var några problem. Men efter ett antal vattenbyten (och eventuellt spelade även borttagandet av en sten en viss roll) så funkar det akvariet bra nu, med halvvuxna palettyngel och ett antal platyyngel som går med sina föräldrar, tillsammans med Ancistrus, ca 20 kilfläcksrasboror och ett gäng Corydoras panda.

                      Så problem stöter man på ibland, men jag tänker inte överge världens bästa hobby för det
                      Senast redigerad av Shepard; 30 April 2010, 19:50.
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

                      Kommentar

                      Arbetssätt...