Svordomar - Okej, eller inte?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    #61
    Ursprungligen postat av Marnat
    tror nästan att Rocco slår honom, inte många som kan sätta ihop en hel monolog med enbart fuck
    Ahhhh! Klockrent! Mycket bra!

    Kommentar

    • Marnat
      • November 2009
      • 2012

      #62
      Ursprungligen postat av MaxB
      Ahhhh! Klockrent! Mycket bra!

      säg inte att du missat the boondock saints???

      kultrulle av väldigt hög standard!
      \\54L Apistos//
      \\234L SA//
      MVH Marcus

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        #63
        Ursprungligen postat av Marnat
        säg inte att du missat the boondock saints???

        kultrulle av väldigt hög standard!
        Nejdå - tänkte inte på den bara!

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #64
          Ursprungligen postat av Marnat


          tror nästan att Rocco slår honom, inte många som kan sätta ihop en hel monolog med enbart fuck
          top 3 bästa händelserna i filmen är
          1: Smecker säger "What a fag.." till sin "pojkvän"
          2: Rocco skjuter ihjäl katten.
          3: Scenen när Rocco får tokbryt efter att ha dödat dom på cafeet o packar strykjärn o grejjer o sen har en fin diskution med sin flickvän o hennes vän!


          hahahah!!!

          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            #65
            btw? har ni sett 2an? helt okej i min mening, men slår inte 1an

            Kommentar

            • Marnat
              • November 2009
              • 2012

              #66
              Ursprungligen postat av hannesc
              btw? har ni sett 2an? helt okej i min mening, men slår inte 1an

              i min mening kommer den inte ens i närheten, men helt okej lördagsnöje likt förbannat med ett antal öl innaför västen
              \\54L Apistos//
              \\234L SA//
              MVH Marcus

              Kommentar

              • AquaEng
                • May 2008
                • 7

                #67
                Tack för alla era svar ;D Skulle inte skada medd fler.

                Kommentar

                • NIC
                  • January 2008
                  • 5121

                  #68
                  Inte så många svordomar dock, snarare ganska koncentrerad på EN!
                  Small clip of the crown chanting "fuck you I won't do what you tell me" from Rage Against The Machine performing Killing In The Name at the 2008 Melbourne Bi...

                  http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

                  Kommentar

                  • Rilakan
                    • March 2010
                    • 4

                    #69
                    1. Ja
                    2. Ja i vissa tillfällen
                    3. För man måste det ibland
                    4. Lite olika, mest på kvällen
                    5. Alla möjliga

                    17år man

                    Kommentar

                    • hannesc
                      • December 2009
                      • 13085

                      #70
                      hej rilakan. liiiite gammal tråd förvisso. typ 1 år gammal :P

                      Kommentar

                      • tulle89
                        • March 2006
                        • 1183

                        #71
                        Ursprungligen postat av Joacim
                        Grabb på uh.... 37 år.

                        Är det OK att barn svär, eller är det värre närvuxna svär?

                        Jag har en överenskommelse med mina kottar och denna är att det är helt ok att svära när tillfället så kräver. Första gången jag hörde min son svära alls var när han passerat 3-årsstrecket och vi skulle ut till flygfältet för att se om det var några flyplan som skulle lyfta eller landa. När vi närmade oss fältet så upplyste jag om att det såg mörkt ut på den fronten varpå lillkillen lägger in en väl avvägd paus innan ett besviket -"Fan..." passerar hans läppar. Jag kunde inget annat än att le och bekräfta att det var just så man kunde använda en svordom.

                        1. Brukar du svära?
                        Det händer.

                        2. Är det OK att svära?
                        Självfallet! Men det är inte ok att särskriva, skriva "dom" (såvida det inte rör sig om ett domstolsbeslut) eller "lr"... Sedan tycker jag vi skall bannlysa alla yngel som inte har kopplat skillnaden mellan de och dem, införa dödsstraff på "bah" samt införliva sharialagar i skåne!

                        3. Varför svär du?
                        För att understryka innebörd i en mening eller enskilda ord.

                        4. När svär du?
                        När situationen så kräver.

                        5. Vilka svordomar använder du isåfall?
                        Allt ifrån ett surt introvert "men för helvete" till saker som kanske inte riktigt passar sig i skrift och eventuellt innehåller påhopp på t.ex. klimakteriekossor från helvetets inre kretsar...

                        /J *som visst kan ta med ironi i sina inlägg!*
                        Ja mina svar kommer se ut som Joacims Huvudet på spiken liksom, men lägger till en del

                        21-årig påg
                        Är det OK att barn svär, eller är det värre närvuxna svär?
                        Så länge barnen är medvetna om vad de säger och situationen tillåter det kan jag tycka det är helt okej för barn att svära. Vuxna svär så varför ska inte barn få göra det. Dock så anser jag det viktigt att man också lär barnen när dessa situationer är så en liten 4-åring springer runt och säger till exempel fan i tid och otid. Men som Joacims exempel tycker jag är klockrent och samma sak om nu ett plan hade flugit förbi dem ett vrål och killen sagt "fan va coolt". Det handlar inte på något sätt om att det är ett fult ord utan endast att understryka hur coolt det egentligen är. Sen kan man såklart säga "fy vad coolt" för att komma ifrån svordomarna med dessa är ju faktiskt vedertagna och används kontinuerligt att alla (med undantag) vuxna och barn är väl egentligen som papegojor? :P
                        Sen det här att man inte ska svära inför barn tror jag också har blivit en uppförstorad sak. Såklart ska man precis som barnen inte svära i tid och otid, men bara för man gör det någon gång då och då tror inte jag påverkar dem något nämnvärt. Att snappa upp orden gör de ändå och visst är det kul att höra ibland när man svär och ens 5-åriga kusin säger till en - "man får inte svära"

                        1. Brukar du svära?
                        Japp. Ibland för mycket kan tyckas men det har blivit socialt accepterat i min umgängeskrets att använda de "snällare" (om man nu kan benämna dem så) svordomarna som fan, jävlar, helvete etc.
                        2. Är det OK att svära?
                        Tycker jag absolut det är. Finns enligt mig ingen anledning att utesluta vissa ord bara för att de enligt några är fula. Sen behöver man kanske inte dra till med de värsta alltid :P Sen tycker jag samma som Joacim angående särskrivningar, dem- de, och annat slang som inte passar sig i texter.
                        3. Varför svär du?
                        För att understryka något. Att visa på att ordet i dess sammanhang betyder mer än om man "bara" säger ordet.
                        4. När svär du?
                        När det passar in i sammanhanget. Försöker dock undvika att svära när jag är i närheten av småbarn. Säger väl förvisso emot mig själv nu då jag tidigare skrivit att jag inte tror det påverkar barn men av uppfostran så försöker jag undvika det Sen anser jag väl att svordomar är något man använder om man har en social relation till någon. Skriver jag till exempel på ett forum där flera personer som jag inte känner läser min text tycker jag inte att svordomar lämpar sig utan att man gott kan censurera dessa med till exempel f*n. Givetvis förstår alla ändå att där står fan men av ren hövlighet tycker jag man kan skippa dessa ord. Nu är detta en tråd som givetvis tillåter dessa svordomar så i denna tråden är det accepterat av alla, enligt mig. Men skriver jag däremot till en kompis i ett mail så har jag inga problem att svära och skriva divärse olömpliga ord, bara han/hon är medveten om vilken betydelse ordet har och att det är en jargong mellan personerna.
                        5. Vilka svordomar använder du isåfall?
                        Alla möjliga känns det som Försöker dock undvika könsorden så mycket det går men händer väl ibland att sådana ord sägs också haha. Och som många andra sagt; går något riktigt dåligt så finns det en tendens att det blir flera svordomar i följd som inte är bra för någon att höra
                        Med Vänliga Hälsningar Tulle

                        Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

                        Kommentar

                        Arbetssätt...