Det brann...

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • karrokaja
    • March 2006
    • 5388

Det brann...

Nu måste jag bara får skriva av mej lite grann.

Jag sitter alltså hemma, i min fina nya lägenhet. är lite magsjuk och illamående.
    Jag sitter på min kära znes emulator och spelar supermario world,
    Lägger helt plötsligt märke till en konstig lukt, jaja
    Men denna lukt lägger sej inte. Det blir tungt att andas, och lukten blir starkare... helt plötsligt ser jag nån slags flammande aktivitet utanför fönstret i vardagsrummet, ljuset, som från en brasa dansar på träden.
    Jaså tänker jag. några småungar i sin pyrotekniska epok, går tvärs igenom lägenheten för att skåda deras verk.

När jag sätter foten på vardagsrums golvet så blir jag väldans häpen över att det bräns i mina fötter. golvet är varmt??! Va fan??!!
    Och BOOM! lågorna slår upp över vardagsrumsfönstret. fönstret på våningen under fullkomligt exploderar!
    HELVETE!!! jag springer ut hela trapphuset är fullt av svart tjock rök, vänder i dörren och tar en halsduk från kroken som jag sätter för mun och näsa, springer ut. Utanför står en man och stirrar ner i den öppna källarporten där det väller ut tjock rök.
    Har du ringt 112? frågar jag.
    Nej jag har ingen mobil. upp och in i lägenheten igen för att hämta nallen,
    Ut i friska luften igen. ringer 112.
    Hej karro heter jag det brinner som fan här på norrtuna i järna.
    Vi vet, det är flera som har ringt, bilar är på väg.
    Jag står och glor lite på den otroligt tjocka, svarta röken.
    Fan!! det är ju fler som bor där inne!!
    Rusar in i röken, uppför trappor (4 steg i taget!! spurtigt värre)
    Ringer på klockor, men jag klarar inte hela trapphuset... måste vända, måste ut!

Väl ute går jag och tittar runt huset. hela väggen upp till andra våningen är en enda stor majbrasa (fast fel årstid) 5 minuter efter att jag märkt att det brinner så är HELA min lägenhet fylld av rök! man ser inte ens akvarielampan för all jävla rök.
    Efter 10 min (??!!) kommer brandkåren, rökdykare och allt möjligt stormar ner i källaren.
    Och människor från alla håll kommer för att titta.
    En vän till mej kommer förbi och jag ramlar ner i hans armar.
    Efter att man konstaterat att ingen är skadad och att man fryser häcken av sej i t-shirt och mysbrallor så går vi hem till honom och tittar på hans akvarium:P

Nu sitter jag hemma hos min kära mor. tänk omallt detta hade hän på natten när alla låg och sov...
    Jag andades bara in lite av denna rök men jag är fortfarande snurrig, illamående, ont i huvudet och allmänt chockad som fan!!

Ville bara skriva av mej lite. hur snabbt ett liv kan ta slut. hur fort det går med eldutvleckling. hade jag vart i lägenheten lite längre hade jag väl legat och bongat syrgas nu... nää usch!!!
    Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
    kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
    Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
    I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar
  • chupo
    • November 2009
    • 84

oh fy fan :O skönt att du hann ut och ja då var det ju iaf "tur" att det inte hände mitt i natten! var det någon som blev skadad? vad var det som gjorde att det började brinna?
    Never argue with an idiot - they'll bring you down to their level then beat you with experience.

Kommentar

• karrokaja
      • March 2006
      • 5388

ja fyfan!! jag är fortfarande helt väck!! har haft gråt-attack x tusen:/

Ingen vet vad det var. polisen är där imorrn och ska kolla.
      Källaren är tvättstuga och byteskällare samt hobbyrum. så det finns ju många möjligheter.
      kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
      I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

Kommentar

• maria_
        • March 2007
        • 2867

Usch, det måste ha varit hemskt. Det brann hos oss också för ett tag sedan, dock inte i själva huset där vi bor utan i byggnaden där vi hade tvättstuga. Det var mitt i natten, jag kunde inte sova som vanligt och såg i ögonvrån att det var ett konstigt sken ute. Tittade ut och såg att byggnaden var helt övertänd och lågorna stod upp i himlen. Har alltid varit väldigt rädd för eld och fick mig då en "liten" chock. Ringde brandkåren och de anlände väldigt fort, vilket jag var väldigt tacksam för.
        Med vänlig hälsning,
        hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.

Kommentar

• chupo
          • November 2009
          • 84

Ursprungligen postat av karrokaja
          ja fyfan!! jag är fortfarande helt väck!! har haft gråt-attack x tusen:/

Ingen vet vad det var. polisen är där imorrn och ska kolla.
          Källaren är tvättstuga och byteskällare samt hobbyrum. så det finns ju många möjligheter.
          okej. ja jag förstår det! stackare :/ det känns väl så overkligt när man själv är med om något sådant? Man tänker ju egentligen inte så mkt på vad som egentligen kan hända...
          Never argue with an idiot - they'll bring you down to their level then beat you with experience.

Kommentar

• karrokaja
            • March 2006
            • 5388

Ursprungligen postat av maria_
            Usch, det måste ha varit hemskt. Det brann hos oss också för ett tag sedan, dock inte i själva huset där vi bor utan i byggnaden där vi hade tvättstuga. Det var mitt i natten, jag kunde inte sova som vanligt och såg i ögonvrån att det var ett konstigt sken ute. Tittade ut och såg att byggnaden var helt övertänd och lågorna stod upp i himlen. Har alltid varit väldigt rädd för eld och fick mig då en "liten" chock. Ringde brandkåren och de anlände väldigt fort, vilket jag var väldigt tacksam för.
            Usch så hemskt! ingen skadades eller?
            Har alltid varit lite av en pyroman och ganska respektlös mot elden, men nu ser jag ju vilket ofattbar kraft elden har! detta var helt sjukt!
            Kommer iaf i fortsättningen att vara respektvisande mot eld.

Ursprungligen postat av chupo
            okej. ja jag förstår det! stackare :/ det känns väl så overkligt när man själv är med om något sådant? Man tänker ju egentligen inte så mkt på vad som egentligen kan hända...
            Nej man tror alltid, det händer inte mej. och så helt plötsligt står man där.
            Det var en kvinna som kom ut med 3 barn varav en liten en (runt 2 år) som var förkyld med astma. den lille var helt skräckslagen!!

Kommentar

• NIC
              • January 2008
              • 5121

Fyfasen, vet hur det känns, hela vårt garage inkl. bilar och en massa virke brann upp för ett tag sen.. Viktigast är ju såklart mänskligheten i såna här tragedier men ändå..

http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

Kommentar

• karrokaja
                • March 2006
                • 5388

fy med bränder!!!

Visst är det människrona man tänker på i absolut första hand.
                Men att förlora sina ägodelar (typ fotoalbum och presonliga värdesaker) kan ju vara nog så jobbigt.
                Försäkringsbolaget ska sniffa rök i lägenheten imorrn och avgöra omdet är rökskada eller ej. stank gjorde det iaf. och inte direkt inbjudande att sova där heller...
                Nu ska jag sova hemma

Gonatt alla!

Kommentar

• SuperAquaMan
                  • August 2009
                  • 245

Shit scary!
                  Vad har du dragit för lärdom av det här?
                  En brandvarnare för 49:- kan rädda en hel familj eller fler.

Hoppas inte din lägenhet blivit rökinfekterad. Jobbigt som fan sånt där.

Kommentar

• karrokaja
                    • March 2006
                    • 5388

Ursprungligen postat av SuperAquaMan
                    Shit scary!
                    Vad har du dragit för lärdom av det här?
                    En brandvarnare för 49:- kan rädda en hel familj eller fler.

Hoppas inte din lägenhet blivit rökinfekterad. Jobbigt som fan sånt där.
                    det knäppa är att jag har brandvarnare!! den började fan inte tjuta som den brukar göra när man rostar bröd lite för länge.

Kom på det efteråt... varför gick inte den??

Nej det hoppas Jag verkligen inte att den är. får se imorrn.

Kommentar

• SuperAquaMan
                      • August 2009
                      • 245

Det krävs mer än att det luktar för att ett brandlarm skall gå igång. Sensorn i larmet känner ju av först när sotpartiklarna har kommit.

Det är väl inte omöjligt att larmet gick igång när du var på utsidan?

Kommentar

• Saturnus80
                        • October 2009
                        • 943

Usch vad hemskt, vilken j*vla mardröm.
                        //Daniel

110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
                        23l aqualandscape med dvärgkulor

Kommentar

• eriahl
                          • April 2004
                          • 5681

Tur att alla klarade sig. Men röklukt sitter ju i ordentligt.
                          "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

Kommentar

• Pickles
                            • October 2009
                            • 1155

Fy satan! Ditt inlägg fick mig att ränna ut på balkongen och kika efter brandstegen (som jag faktiskt inte letat efter tidigare.) så att jag faktiskt har någonstans att komma ut ifall det börjar brinna i den undre lägenheten. Hitade den tack och lov. Dessutom kan jag nog hoppa ned på gräsmattan i nödfall (särskilt om det är snö ^^).

Hursomhelst hoppas jag verkligen att ni inte fick ordentliga rökskador. Det sätter sig som fan i tapet och textil.

*Ryggdunk*
                            "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
                            ~25l vatten

Kommentar

• Shepard
                              • March 2003
                              • 13992

Inget vidare alls, det är ju så´nt man oroar sig för lite när man bor i lägenhet, eller t.ex radhus, man har ju inte bara sig själv att lita på, det gäller ju att grannarna inte heller slarvar med eldsäkerheten.

Skönt att du klarade dig, hur gick det med akvarier, och eventuella andra djur? Jag skulle få panik om det började brinna, jag skulle nog börja släpa ut djuren, och börja tömma akvarier för att rädda fiskarna

Apropå brandvarnare och hur de reagerar, mamma och pappa har en brandvarnare, som sätter igång av het vattenånga, om nå´n glömmer stänga badrumsdörren efter en längre dusch.
                              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                              Min profil
                              Mitt galleri

Kommentar

Arbetssätt...